Mamma äger ett mindre hyreshus med 5lgh, det ägs privat men drivs som ett företag, kostnaderna dras alltså direkt.

Nu känner hon att hon inte riktigt orkar med det och vill att jag får ta över det.

Får det som ett förtida arv kan man säga.
Finns ett mindre lån på ca 200', skulle uppskatta marknadsvärdet till ca 1.2-1.8 milj beroende på om man får rätt köpare.

Hur gör man en sån här grej bäst / enklast ?

Vanligt gåvobrev till mig?
Vad blir det för skatt om jag säljer det?
Är det försäljningspriset minus inköpspriset hon gav för 30+ år sen (iom att kostnaderna dragit direkt)
 
Vid gåva av en bostad är det ju så. Nu uppfattar jag att detta är en näringsverksamhet i form av enskild firma. Då skulle det kunna vara andra regler om hur man beräknar ingångsvärdet. Men jag tror att man gör likadant. Om det vore ett AB skulle det gällt lite annorlunda.

Iom, att det är en enskild firma (?) så kan avtalsförhållanden påverkas. Både avtal med hyresgästerna och ev. avtal med olika leverantörer är ju kopplade till din mamma som person, när det är en enskild firma. Så det är möjligt att du måste göra något med hyreskontrakten (är osäker), och även om det finns avtal om ex. fiber, el, vatten osv.

När det gäller redan avdragna förbättringskostnader, så bör du kolla med någon expert. Det är inte otänkbart att de faktiskt kan dras en gång till vid reavinstbeskattning.
 
Jo alla avtal måste ju ändras och även kontrakten.

Skulle man kunna få lite lägre reavinst om det ligger i ett AB alltså?
Nu är det ju inget akut så det skulle ju funka att ändra innan övertagandet.

Tror det är en vinst på ca 100' på sista raden varje år, tyvärr har ju underhållet blivit lite eftersatt så 1-3års vinst måste nog kostas på...

Lutar åt försäljning då jag har andra projekt också
 
Vet inte om reavinsten skulle bli lägre då, men det räknas på ett annat sätt om du får fastigheten eller ett AB i gåva. Jag har inte detaljerna klara för mig.

Om den skall säljas, är det inte enklare om din mamma säljer själv då?
 
B
Före 2016-10-28 var det mycket förmånligt att överlåta en fastighet från fysisk person till ett AB, för en låg köpeskilling, och sedan sälja alla aktierna i AB:et med fastigheten paketerad på köpet, för en avsevärt högre köpeskilling. Med ett ganska enkelt upplägg, s.k. kattrumpa, var vinsten helt skattefri, men fr.o.m. 2016-10-28 måste vinsten skattas fram. Har inte kläm på alla detaljer på rak arm, men det går inte att komma undan reavinstskatten. I det här fallet är det alltså inget alternativ, iaf inte för att minska skatten, att lägga i AB.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte om reavinsten skulle bli lägre då, men det räknas på ett annat sätt om du får fastigheten eller ett AB i gåva. Jag har inte detaljerna klara för mig.

Om den skall säljas, är det inte enklare om din mamma säljer själv då?
Jo bestämmer jag mig för att sälja så får det gå genom henne.
 
Har väl nästan bestämt mig för att behålla...
Andra huset jag har med lgh drivs lika, alla kostnader dras direkt men ligger inte i nåt bolag.

Vad kan vara bäst, fortsätta driva lika eller AB?
Får ett AB låna pengar med en fastighet som enda säkerhet idag?
Tänker att man får lös en slant samtidigt som man får en slant varje månad
 
Jag skulle nog sätta fastigheterna på bolag. Fördelarna torde överväga nackdelarna, men förbudet mot kattrumpor gör det som sagt mindre lönsamt.

Nog borde väl ett par hyresfastigheter vara bra nog säkerhet för banken, men med ett nystartat AB riskerar man ofta att behöva skriva på personlig borgen. Men sätter du in hela fastigheterna som kapital i bolaget har du ju några miljoner i eget kapital. Borde ju vara säkerhet nog kan man tycka...
 
B
Det kan vara fördelaktigt skattemässigt att fortsätta med enskild firma. Har man tillgångar med stora värden kan man utnyttja positiv räntefördelning och beskatta resultatet som kapitalinkomst, då blir totala skatten 30 % rakt över. Får du fastigheter i gåva av din mor övertar du hennes kapitalunderlag och eventuellt sparat fördelningsbelopp. Räkna på det (eller låt någon räkna som är insatt i reglerna) innan du startar AB, tycker jag är ett gott råd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.