Juridik
Navarro: [citat] Precis, vår carport med förråd står helt på prickmark som attefall+15kvm skärmtak och det var det inga invändningar om alls när vi sökte startbesked.
tobiast: [citat] Behöver ingen extra personal eller övervakning för att ett larm är installerat, varför krångla till det. Larmet kan vara kopplat till jourhavande på vatten som sedan larmar vidare eller direkt till SOS alarm, polisen, vaktbolag eller liknande. En rutin för vad som ska ske, om något, om larmet går är ju inte komplicerat att ta fram.
kindvall: Hur länge sedan var det stängslet togs ner? Det är ju möjligt att säljaren/fastighetsbolaget uppfattat det som att ni inte accepterat gåvan då den lämnats kvar delvis på deras tomt. Har ni tydligt bevis på att ni fått stängslet? Jag antar att det inte finns något skriftligt, men ett tydligt muntligt besked ska även gälla. Där kan det ju finnas en gråzon, om fastighetsbolaget till
hempularen: Jag vet inte om man kan avstå från bodelning, men jag har för mig att om man inte begär bodelning inom ett år från en skilsmässa, så har man inte längre rätt att begära bodelning. Så "preskriptionstiden" borde i det fallet vara ett år.
BrokenArrow: Det finns undantag när det gäller t.ex. förkovran om förmögenheten ökat. Men även regler om förmögenheten minskats otillbörligt. Grundregeln är dock kvotdel.
Spirit78: Sorry, helt rätt, såg det nu oxå ;). Kanske gällde annan branch det jag tänkte på. Oavsett betalar man inte innan allt arbete är utfört och ok
Manfreds: Svårt! Generellt sett får man inte bygglov på planstridiga fastigheter eller byggnader. Nu är ju detta en bygglovsbefriad åtgärd men kräver ändock anmälan och startbesked, så tror det kommer stoppas där. Planstridighet är onekligen en generellt dålig grej. Har de inte bygglov på garaget alltså? Är det av yttersta vikt för er att bygga ut hade jag nog avstått, eller rådfrågat
Joacimz: Vad händer den dagen ni säljer? Vill släktingen ha 1/3 av den summan har ni betalat för renoveringar och underhåll som han får del av, men det kanske är det som han ser som investeringen alt så skriver ni at ni lånat x antal kr som betalas tillbaka när huset säljs.
Båtenisjön: Bjud grannen på kaffe & gobulle
hempularen: Njooo. Begreppet dolt fel finns, fast lite annorlunda. Det finns paragrafer i köplagen (den lag som reglerar köp av bostadsrätt) som har ungefär samma lydelse som motsvarande paragrafer i jordabalken (lagen som reglerar ägande och försäljning av fast egendom, som en villa med tomt). Den största skillnaden är att för bostadsrätter har man två år på sig att kräva ersättning för ett
Sir Duke: [citat] Jo men det framgår inte tydligt, samt förutsätter att de har gjort fel. Om man velat göra ROT-avdrag alltså. Man kan förstås göra affär utan att använda möjligheten till ROT-avdrag. Men här verkar ju TS intresserad av att göra avdrag. Lite för mycket som är oklart dock.
Juristjavisst: [citat] Själv har jag så väldigt svårt att förstå varför en person skulle vägra att måla sin mur, alternativt få den målad av någon annan. Men, det finns nog folk till allt.
Dowser4711: Och med att du redan från början kände till ett fuktproblem är det knappast möjligt att få ytterligare fuktproblem klassade som dolda fel. Nu ger du ju oss inte så mycket ytterligare information, men gissningsvis pratar vi inte om ett nybyggt hus, då inträngande vatten då skulle ge större varningssignaler än en avfuktare. Under förutsättning att det är ett äldre hus med fukt i
Juristjavisst: [citat] Hej. ABS är (som du ju också har sett) avsett att användas när du uppför eller bygger till ett en- eller tvåbostadshus, oavsett om det är fritidshus eller permanentboende. Om du istället ska få reparations- och ombyggnadsarbeten utförda så bör du använda dig av Hantverkarformuläret. I ditt fall skulle jag alltså använda ABS för tillbyggnaden av fritidshuset och
Nacho: [citat] Så kan det säkert vara. Storleken på den typ av fastigheter pekar onekligen på det. Hela systemet känns överarbetat, såg någon artikel som indikerade att politikerna ville titta över detta. Verkar dock som det var mer aktuellt föregående mandatperiod. Enklast men också tråkigast är väl att sitta några år och plocka "3:12 utdelning" för att öka på stridskassan.
KnockOnWood: [citat] Det har funkat bra hittills. Och just i "skogen" står ju deras antennmaster ;) Tycker det ser rätt bra ut häromkring: [bild]
Andreas_kalmar: Fast det godkännandet va ju villkorat med att ägaren intygade att det fanns separerat dagvatten annars är det inte giltligt
harry73: Jag skrev ett svar/en fråga som jag antagligen aldrig postade, för jag hittar den inte. Hur ser det ut med höjderna? är det en upphöjd markbädd, och behöver man pumpa vattnet från trekammarbrunnen till markbädden? Ligger infiltrationen mycket lägre än trekammarbrunnen, så att spolröret i slutet av spridarröret ligger under nivån av trekammarbrunnen? Har man en upphöjd markbädd,
salkin1: [citat] Ok, tack! Skattefuskare vill jag inte vara.
Atom: [citat] Det är "nog" möjligt att du har rätt. Jäkla "god mäklarsed".
MartinP666: [citat] Fast i det här fallet valde TS löpande och ändå blev det mycket dyrare än det fasta priset som offererats från samma firma. Jag tolkar det dock som att du och jag är överens om att det inte borde vara så, men ifall du ser de tidigare inläggen som jag invände mot så ser du att inte alla delar den åsikten. Därför blir det väldigt konstigt när du svarar på mitt inlägg på
Stefan1972: Enklast är nog att bara vänta. Det har ju uppenbarligen börja röra på sig så...............Att ta det via fogden handlar nog om flera år ändå om de drar ut på det.
villasuperstar: Ja vi har pratat med mäklaren, så hon och säljarna är informerade om problemet. Har även pratat med firman som gjorde rördelen av badrummet som har varit och undersökt utan att upptäcka något, och väntar även på ett kvalitetsdokument från muraren som gjort kaklet. Känns dock svårt att dra detta via dolda fel/försäkringsbolag innan vi faktiskt vet vad problemet är, eller tänker
MagHam: Ungefär min tanke. Många jobb går ju att göra på distans... Återkalla en dags semester och jobba fast på annan ort. Med avbrott för vittnesmålet.
Husqvarna220Ac: Vi har 16A, och hade tänkt klara oss med det, trots att det tillkommer ett till hus på 40kvm, men blir troligen luftvärmepump och Gas häll, annars gör kag uppsäkringen själv, men slipper helst höjd fast avgift.