Vi är idag ägare en fastighet/tomt som köptes från ett dödsbo 2010 utan friskrivningsklasul

I köpeshandlingarna/prospektet från att vi köpte finns det bara uppgifter om servitut för att delar av tomten ligger på ett vattenskyddsområde.

Lantmäteriet och Lantmäteriet Örebro har inga uppgifter om ytterligare servitut.

Jag fick information från lantmäteriet att det kan finnas lokala servitut som inte alltid är inskriva hos dem.

Vi vet av en händelse att det finns en högspänningskabel (10kV) på tomten och där ska vi nu bygga garage. El-nätsägaren (Linde Energi) säger att de har ett muntligt avtal/servitut från 2009 med förra ägaren ang att få ha elledningen där. Så de har lämnat pris på 4000kr om det går flytta ledningen alt 11000kr om den måste skarvas.

Det jag undrar är om ett sådant (muntligt) servitut gäller?

Finns inte en rimlig chans för att att veta att det finns när vi köpte.
Dolt fel kanske är svårt och driva mot ett 8år gammal dödsbo och vet inte om jag vill göra det för de pengarna.
 
Muntliga servitut upphörde väl 1972?
 
K kindvall skrev:
Muntliga servitut upphörde väl 1972?
Så tolkade jag det med , av det jag letat
 
Servitut som inte är inskrivna och som ni inte fick information om vid köpet gäller inte vad jag vet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det är klart att det fanns en rimlig chans för dig att veta det. Du hade kunnat begära en ledningskoll så hade du fått veta det. Du har till och med fått information av lantmäteriet om att det kan finnas saker som inte är inskrivna, vilket ökar din undersökningsplikt.
Även om du skulle kunna hävda att du inte visste så gäller normalt principen lagd kabel ligger, så det som kommer hända är att energibolaget ansöker och beviljas ledningsrätt för sin kabel (annorlunda mot ett servitut). Man kan tycka att det är lite dumt att de inte skrev in sitt avtal men nu är det som det är.

Om energibolaget tar 4 kkr för att flytta ledningen så är det ett fynd jämfört med vad sådana saker kan kosta. Även 11 kkr är billigt och en relativt liten del av kostnaden för ett garage. Detta innebär också att det du eventuellt skulle kunna få ur en process ang dolt fel är just den summan. Man får inga "plåster på såren".
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
harry73
Energibolaget har avtal med gamla fastighetsägare. Avtalet kan vara bindande för gamla fastighetsägare.
Eftersom du inte upplystes vid köpet om avtalet och eftersom avtalet inte är inskrivet, skulle jag säga att energibolaget kan ha rätt att få skadestånd hos förra ägaren. Avtalet gäller inte mot dig.
Och om du ger elbolaget servitut över din mark mot att de flyttar ledningen till en lämpligare sträckning, är det ett fynd jämförd med att börja bråka med en fastighetsägare.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Handlar det om en nedgrävd kabel?
 
H hempularen skrev:
Handlar det om en nedgrävd kabel?
jap
 
harry73 harry73 skrev:
Energibolaget har avtal med gamla fastighetsägare. Avtalet kan vara bindande för gamla fastighetsägare.
Eftersom du inte upplystes vid köpet om avtalet och eftersom avtalet inte är inskrivet, skulle jag säga att energibolaget kan ha rätt att få skadestånd hos förra ägaren. Avtalet gäller inte mot dig.
Och om du ger elbolaget servitut över din mark mot att de flyttar ledningen till en lämpligare sträckning, är det ett fynd jämförd med att börja bråka med en fastighetsägare.
svårt för elbolaget och driva skadestånd mot ett dödsbo tror jag, likväl som jag mot dolda fel :)
 
tommib tommib skrev:
Det är klart att det fanns en rimlig chans för dig att veta det. Du hade kunnat begära en ledningskoll så hade du fått veta det. Du har till och med fått information av lantmäteriet om att det kan finnas saker som inte är inskrivna, vilket ökar din undersökningsplikt.
Även om du skulle kunna hävda att du inte visste så gäller normalt principen lagd kabel ligger, så det som kommer hända är att energibolaget ansöker och beviljas ledningsrätt för sin kabel (annorlunda mot ett servitut). Man kan tycka att det är lite dumt att de inte skrev in sitt avtal men nu är det som det är.

Om energibolaget tar 4 kkr för att flytta ledningen så är det ett fynd jämfört med vad sådana saker kan kosta. Även 11 kkr är billigt och en relativt liten del av kostnaden för ett garage. Detta innebär också att det du eventuellt skulle kunna få ur en process ang dolt fel är just den summan. Man får inga "plåster på såren".
Absolut, hur jag nu skulle få ut alla och sätta ut kablar mitt i sommaren mellan visningen och köpet.

Nej priset på själva jobbet är inget att snacka om. Nu räcker nog tyvärr inte kabeln till att flytta utan behöver förlängas (11k). Inte heller det så farligt.

Det som irriterar mig är att jag har en kabel som inte finns nått servitut på som gör att jag måste betala pengar för att flytta. Elkabeln är inte ens till mitt hus på något sätt. Den går vidare till en annan hög med hus
 
tommib
harry73 harry73 skrev:
Avtalet gäller inte mot dig.
Tror du att energibolaget skulle tvingas flytta en lagd kabel? Jag tror att de får ledningsrätt med någon fjantig kompensation till TS om de begär det.

Som du själv skrev tror jag att det mest rationella är att göra det ordentligt och skriva in ett servitut ang kabeln samt betala de där 4/11 kkr för att flytta/skarva kabeln. Det kan kännas surt och "orättvist" men det är garanterat billigast och enklast.
 
harry73
Y youask skrev:
svårt för elbolaget och driva skadestånd mot ett dödsbo tror jag, likväl som jag mot dolda fel :)
Det går, det är bara lite svårare, men det är mycket möjligt att avtalet blev ogiltigt när ena avtalsparten dog
 
Jag tycker i detta fall hade varit "fair" att de tlyttade/förlängde den utan kostnad mot att vi skrev ett ordentligt servitut.

Jag har kollat med Lantmäteriet och det finns heller inget officelservitut på vare sig våran eller de andra tomterna som den ligger på.
 
tommib
Y youask skrev:
Absolut, hur jag nu skulle få ut alla och sätta ut kablar mitt i sommaren mellan visningen och köpet.

Nej priset på själva jobbet är inget att snacka om. Nu räcker nog tyvärr inte kabeln till att flytta utan behöver förlängas (11k). Inte heller det så farligt.

Det som irriterar mig är att jag har en kabel som inte finns nått servitut på som gör att jag måste betala pengar för att flytta. Elkabeln är inte ens till mitt hus på något sätt. Den går vidare till en annan hög med hus
Visst, det är irriterande. Jag har ett teleskåp på min tomt (på en del jag har rätt liten användning för men ändå) som det inte finns varken servitut eller ledningsrätt på. Svaret från skanova när jag hörde mig för kring denna var: "Trist. Du betalar om du vill ha den flyttad. Kostnad minimum 40 kkr och då ska grannarna, som skåpet betjänar, godkänna en ny placering".

Skåpet får stå kvar och jag bygger en kompost runt eller nåt...
 
tommib
Det behöver inte vara ett servitut, det kan vara en ledningsrätt som är en annan juridisk konstruktion. Det borde dock stå med i lantmäterihandlingarna som en belastning på fastigheten.

Lite konstigt att de inte gjorde det ordentligt om det gjordes 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.