35 679 läst ·
86 svar
36k läst
86 svar
Min ex-pojkvän står som köpare på avtalet
Sida 1 av 6
Hej!
Jag äger en bostadsrätt och har bott här i 10 år till hösten. Jag har funderat på att köpa större ett tag och gick igenom mina papper idag. På köpeavtalet står både min och mitt exs signatur. Han flyttade ut för 8 år sedan och jag minns i ärlighetens namn inte hur vi gjorde. Vi var inte gifta men stod på bolånet tillsammans. Jag minns också att det var tal om att han skulle säga upp sitt ägarskap på lägenheten men jag minns inte hur vi gjorde. Jag har i alla fall inget sådant dokument.
Räntan dras från mitt konto var tredje månad. Jag fick inte stå ensam på lånet efter att vi separerat pga att jag var student. Så han har ju stått på lånet i 10 år utan att nyttjat det i 8. Nu känner jag att jag måste reda upp det här. Jag tänker att jag kan säkert få fram ägandebevis från bostadsrättsföreningen men hur blir det när jag väl säljer? Måste jag leta upp mitt ex och be honom skriva under säljkontraktet? Har han laglig rätt att få 50% av vinsten?
Jag tror inte han kommer begära någon del av nån vinst men jag tänker åtminstone kompensera honom för att han inte gjort mig hemlös i alla fall.
Jag äger en bostadsrätt och har bott här i 10 år till hösten. Jag har funderat på att köpa större ett tag och gick igenom mina papper idag. På köpeavtalet står både min och mitt exs signatur. Han flyttade ut för 8 år sedan och jag minns i ärlighetens namn inte hur vi gjorde. Vi var inte gifta men stod på bolånet tillsammans. Jag minns också att det var tal om att han skulle säga upp sitt ägarskap på lägenheten men jag minns inte hur vi gjorde. Jag har i alla fall inget sådant dokument.
Räntan dras från mitt konto var tredje månad. Jag fick inte stå ensam på lånet efter att vi separerat pga att jag var student. Så han har ju stått på lånet i 10 år utan att nyttjat det i 8. Nu känner jag att jag måste reda upp det här. Jag tänker att jag kan säkert få fram ägandebevis från bostadsrättsföreningen men hur blir det när jag väl säljer? Måste jag leta upp mitt ex och be honom skriva under säljkontraktet? Har han laglig rätt att få 50% av vinsten?
Jag tror inte han kommer begära någon del av nån vinst men jag tänker åtminstone kompensera honom för att han inte gjort mig hemlös i alla fall.
Ja jag skäms jättemycket att det blivit såhär. Jag har för mig som sagt att han inte står som ägare. Blir det någon skillnad om han inte gör det? Jag har kontaktat banken som tyvärr inte kunde hjälpa mig. Så jag kommer att kontakta en jurist imorgon.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Konstigt att han är medlåntagare, om inte du betalar ringer banken till honom...
Om han är ägare måste hsn överlåta lägenheten på dig. Innan försäljningen. Problemet dyker ju upp om han sätter sig på tvären och vill ha halva vinsten.
Jag har hört av mig till BRFen för att få ett registerutdrag om lägenhetens ägare. Om jag säljer så kommer väl han behöva skatta på försäljningen också? Det är ju iofs lätt löst genom att jag för över pengar till hans skattekonto. Tror inte han begär något annat men tänker att han kan gärna få en fin slant för att han som sagt inte gjort mig hemlös under dessa 8 åren.D Daniel 109 skrev:
Du låter som exet jag aldrig hade : )E Edda skrev:Jag har hört av mig till BRFen för att få ett registerutdrag om lägenhetens ägare. Om jag säljer så kommer väl han behöva skatta på försäljningen också? Det är ju iofs lätt löst genom att jag för över pengar till hans skattekonto. Tror inte han begär något annat men tänker att han kan gärna få en fin slant för att han som sagt inte gjort mig hemlös under dessa 8 åren.
Japp, det får massa konsekvenser. Till att börja med kan du inte sälja lägenheten på eget bevåg om det finns en annan delägare. För det andra står i så fall säkert ditt ex kvar som medlåntagare vilket, även om han inte betalat några räntor/amorteringar, innebär att han hela tiden varit solidariskt ansvarig för lånet, dvs. om du inte hade betalat har banken kunnat kräva honom på hela summan. Men framför allt har han ju rätt till sin del av vinsten vid försäljning.E Edda skrev:
Men börja med att kolla lägenhetsregistret innan du gör något annat, så vet du om det är ett problem eller inte.
Tack för matnyttig info!C cpalm skrev:Det får massa konsekvenser. Till att börja med kan du inte sälja lägenheten på eget bevåg om det finns en annan delägare. För det andra står i så fall säkert ditt ex kvar som medlåntagare vilket, även om han inte betalat några räntor/amorteringar, innebär att han hela tiden varit solidariskt ansvarig för lånet, dvs. om du inte hade betalat har banken kunnat kräva honom på hela summan. Men framför allt har han ju rätt till sin del av vinsten vid försäljning.
Men börja med att kolla lägenhetsregistret innan du gör något annat, så vet du om det är ett problem eller inte.
Jag tror ärligt talat att du ska prata med en jurist innan du pratar med din ex-pojkvän. Inte för att det kommer att gå åt helvete, utan för att du faktiskt ska veta vad som gäller. I värsta fall har du hamnat i en ganska jobbig situation. Pengar kan dessutom locka fram det värsta hos människor.E Edda skrev: