T
A Autodidak1 skrev:
Läs villkoren en gång till och berätta för mig hur TS skulle kunna få ersättning, både jag och TS blir glada då :D
Gar-Bo... Ja det är en riktig höjdarförsäkring det! Det kommer skottkärror med pengar om man har den.

Är det någon här på forumet som fått ersättning via den?

Gjordes ingen lägeskontroll innan man gjöt plattan?

R Robert-san01 skrev:
Gjordes ingen lägeskontroll innan man gjöt plattan?
Verkar inte vara mycket som gjordes i rätt ordning...

Hur är formen av entreprenad för ditt bygga? Gör du det själv eller köpt total av någon?

Domherre KA och kommun har ju möte innan byggandet, vad är problemet du kan inte säga inte vet du har ansvaret.

A Autodidak1 skrev:
Får man inte bygglov så ska det bort lite förenklat. Så alternativet att inte söka bygglov då kommunen upptäckt det finns inte om man vill ha kvar det.

I sådana här lägen är kommuner ofta ganska snälla. Utan att veta hur det är idet här fallet så kan det vara så att TS ville bygga på ett ställe, men får inte bygglov på det stället. I stället sker en grovutsättning som är mer fel än jag någonsin hört talas om och TS glömmer tillsammans med grundläggaren att söka om finutsättning helt slumpmässigt.

Kommunen upptäcker problemet och är snäll och löser det med bygglov i efterhand, men då ska sanktionsavgift tas ut.

Det behöver inte vara så i det här fallet, men jag har just i detta nu en kund som byggt ett hus utan bygglov (på befintlig grund) och kommunen upptäckte det. Jag hjälper till som KA och med ritningar. Det verkar gå vägen, men det gäller för kunden att vara snäll i det här fallet och göra allt som kommunen ber om. Och dyrt kommer det bli.

Detta är nog en korrekt bedömning och det stora felet som skedde var att oavsett om grovsättningen skedde som en konsekvens av att kommunen satte pinnen fel eller att markentreprenören råkat flytta den så skulle såklart en finutsättnig göras innan man påbörjat gjutning av platta.

Vad jag kan utläsa på kontrollplaner så hade både KA och "gjutningsentreprenören" kontrollpunkter om utsättningen. Framgår ju dock inte exakt vad en sådan kontrollpunkt innebär.

Vet du som KA om ni har något ansvar ifall det blir konsekvenser på att en kontrollplan inte efterföljs? Har ni (jag generaliserar) någon ansvarförsäkring som skyddar er mot fall liknande detta.

J Jabba_dabba skrev:
Detta är nog en korrekt bedömning och det stora felet som skedde var att oavsett om grovsättningen skedde som en konsekvens av att kommunen satte pinnen fel eller att markentreprenören råkat flytta den så skulle såklart en finutsättnig göras innan man påbörjat gjutning av platta.

Vad jag kan utläsa på kontrollplaner så hade både KA och "gjutningsentreprenören" kontrollpunkter om utsättningen. Framgår ju dock inte exakt vad en sådan kontrollpunkt innebär.

Vet du som KA om ni har något ansvar ifall det blir konsekvenser på att en kontrollplan inte efterföljs? Har ni (jag generaliserar) någon ansvarförsäkring som skyddar er mot fall liknande detta.
Hade inte kommunen något krav på att lägeskontroll skulle skickas in?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jabba_dabba skrev:

Alla seriösa KA har ansvarsförsäkring. Men som KA kan man inte ta ansvar för att BH inte följer kontrollplan (dvs ljuger om kontroller).

Men om man som KA upptäcker saker som inte är ok så handlar man utifrån det. I slutändan kan det betyda att BH inte får slutbevis.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Låter i sak rätt att man tar ut avgiften, den beräknas på den yta bygget avser, så det kan sticka iväg. Maxbeloppet är ett antal prisbasbelopp, 2.2 miljoner ungefär om jag minns rätt. 100k för en villa låter inte helt orimligt uträknat, däremot kunde man ju satt ner den kanske..

A Autodidak1 skrev:
Alla seriösa KA har ansvarsförsäkring. Men som KA kan man inte ta ansvar för att BH inte följer kontrollplan (dvs ljuger om kontroller).

Men om man som KA upptäcker saker som inte är ok så handlar man utifrån det. I slutändan kan det betyda att BH inte får slutbevis.
Har tittat i Kontrollplanen nu.
Vi var ju BH i detta fallet men vi hade ju inte en enda punkt att fylla i rörande något på kontrollplanen. Det var KA som upprättade kontrollplanen och som sedan div. inblandade undentreprenörer fyllde i. Vad jag kan se var den enda punkt som KA själv ansvarade för just utsättningen.

J Jabba_dabba skrev:
Har tittat i Kontrollplanen nu.
Vi var ju BH i detta fallet men vi hade ju inte en enda punkt att fylla i rörande något på kontrollplanen. Det var KA som upprättade kontrollplanen och som sedan div. inblandade undentreprenörer fyllde i. Vad jag kan se var den enda punkt som KA själv ansvarade för just utsättningen.
En KA ska inte "ansvara" för något på ett bygge, en KA ska kontrollera andras kontroller (på pappret) och hjälpa BH att göra kontroller ("lite" förenklat). Det är inte KA som ska begära utsättning, det är du som BH (i normalfallet, allt går att avtala om).

MEN om KA har som en punkt i kontrollplanen att han ensam ska kontrollera att utsättning är gjord OCH var där då ni hade gjort grunden klar för gjutning (men innan gjutning gjordes). OM han då inte själv tittade i kontrollplanen han själv upprättat så har han missat något och kan eventuellt bli skadeståndsskyldig.

Men om han inte hann dit före gjutningen av någon anledning så har ni inte mycket att komma med och oavsett det så är formuleringarna i kontrollplanen viktiga ur ett juridiskt perspektiv.

Kontrollplanerna ser olika ut och kommuner har olika krav på dessa (och KA:s kontroller) även om alla lyder under samma lagar.

Teknik samråd svara på om du gjort det

Talvan Talvan skrev:
Teknik samråd svara på om du gjort det
Ja vi hade ett tekniskt samråd. Enda gången jag var med i nån direkt kommunikation med kommunen. Enligt husleverantörer/KA hade jag inte ens då behövt vara med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.