Byggahus.se

Faktura från nytt bolag

3k läst  25 svar

1. eriobe
    Medlem Nivå 5
    Vi har vi två tillfällen haft hjälp av en elektriker (februari + början av mars) som var anlitad via vår snickare. Nu visar det sig att den firma som elektrikern var anställd på har gått i konkurs.

Det som då hände var att elektrikern bildade ett eget bolag (registrerat 27 mars, 2019) från vilken han fakturerar det utförda jobbet på. I fakturan ingår både arbetstid och material.

Det kan väl knappast vara korrekt gjort från honom? Först kommer han till oss i egenskap av anställd (5 februari och 11 mars). Sedan bildar han bolag 27 mars och fakturerar hela jobbet som om han gjort jobbet i detta bolag. Om fakturan kom från konkursförvaltaren vore det ju helt ok. Men inte som det är nu väl? Man kan ju dessutom misstänka att materialet är inköpt av den första firman.

Ge mig råd. Hur ska vi agera?

2. F
    Medlem · Nivå 13
    Prata med elektrikern och säg att ni har för avsikt att kontakta konkursförvaltaren..... eller att ni avvaktar faktura från konkursförvaltaren. Ni har inget avtal med elektrikerns nya bolag så ni behöver i praktiken inte ens motivera mer än att ni bestrider fakturan.

Betalar ni nu så är det stor eller viss risk att ni får betala två ggr. Om elektrikern var anställd så har han lönegaranti och förlorar inget av större betydelse.

3. eriobe
    Medlem Nivå 5
    jo, det har vi såklart tänkt göra. Men han har inte berättat att han ens har gått i konkurs. Det känns bara väldigt smutsigt hanterat.

4. F
    Medlem · Nivå 13
    Vet du vem snickarn anlitade då? Det nya bolaget eller det som i praktiken redan kursat? Och om er snickare tar in en elektriker, varför får då ni fakturan?

5. eriobe
    Medlem Nivå 5
    Vi hade totalentreprenad. Elektrikern och rörmokaren har varit anlitad via snickaren. I min värld kan man ju omöjligt anlita en firma som inte existerar. Alltså borde den gamla elfirman varit anlitad. Men jag vet inte.

6. F
    Medlem · Nivå 13
    Det minsta ni kan begära är väl att få se fakturan på inköpt material. Beroende vem den har gått till så kan man väl lista ut vem som har haft omkostnader och som också skall ha betalt.

7. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Ni skall betala till det bolag ni har beställt arbetet ifrån.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du ska endast betala till det bolag du beställt av.
    Avvisa andra fakturor kortfattat, t.ex. "ej beställt", eller "inget avtal", typ.

Låt motparten driva frågan, lägg ingen energi. Hör elektrikern av sig mer så berättar du att du förväntar dig en faktura från firman du har affär med, och kommer betala då.

9. eriobe
    Medlem Nivå 5
    Tack.

10. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Precis som ovan så skall du inte betala denna faktura. Bestrid den utan att gå in på varför - "bestrides". Det är så klart rimligt att också ringa elektrikern, då du kanske är nöjd med jobbet. Han vet nog precis att han sysslar med en fuling. Det kan nu vara så att han har varit en underentreprenör i sin tur, och nu inser att han inte kommer att få betalt, och därför försöker lyfta ut jobbet mot dig. Det kommer konkursförvaltaren skita högblankt i, och driva in de fakturor denne kan. Tex från dig.

11. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Jag kan ju passa på att även påpeka att om du betalar elektrikern så riskerar du att få betala för jobbet två gånger, en gång till elektrikern och en gång till konkursförvaltaren.

12. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Ta kontakt med snickaren och fråga hur det ligger till

13. Bästa svaret

Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag skulle faktiskt lägga mig minimalt i det hela i detta läge.
    Bara förklara att jag inte har för avsikt att betala någon faktura från ett bolag som jag ej har avtal eller affärsrelation till.

Sen inväntat ev svar på detta, och sett vad de innehåller och ev ta det därifrån.

För den normala gången när man har påbörjat ett jobb med ett bolag som går i konkurs är att kk-förvaltaren tar över all verksamhet och kk-boet tar över alla avtal.
    Och då ska allt gå genom denne.
    kk-förvaltaren har som uppgift att mjölka ur maximalt med pengar ur kk-boet, det betyder att alla avslutade med ej betalda jobb kräver denne in pengarna för. (och då åker man på att betala för jobbet igen om man dabbat sig och betalat till någon annan).
    Alla påbörjade men ej avslutade jobb gör kk-förvaltaren en bedömning ifall det går att (del)fakturera för, eller avsluta och slutfakturera för, det kan ju t.ex. finnas anställda kvar som kan jobba ihop lite under perioden för lönegaranti t.ex.
    Ej påbörjade jobb brukar som regel hamna i papperskorgen.
    Men visst, gör förvaltaren bedömningen att hela verksamheten tillsammans med alla tecknade avtal kan gå att sälja som helhet (med värdet av avtalen då) så kan det hände. Men det sker nog endast ifall det finns stora och guldkantade kontrakt (eller på annat sätt värdefulla kontrakt) i boet.

kk-boet är bundet av avtalen mot alla kunder. Men alla avtal boet bryter, som i teorin kan rendera skadestånd, är i praktiken oprioriterade fordringar, som förvaltaren alltså skiter högaktningsfullt i.

Kortfattat, kk-boet tar över alla tillgångar, fordringar, skulder och avtal och skyldigheter osv. Men struntar i allt som inte genererar pengar.

Men som kund, som numera har avtal mot kk-boet, är också bundet av alla avtal, skulder osv men kan inte på samma sätt skita i allt. Kräver förvaltaren/boet betalt så är det bara att pynta, eller bestrida och ev gå i process.
    Och ifall att man redan betalt till någon annan, på något annat sätt, spelar ingen roll.

Men man har fortfarande samma rättigheter såsom kund, dvs att få arbetet slutfört, brister rättade, dra av vite från skulden osv.
    Och det ska man naturligtvis nyttja.
    En kk-förvaltare brukar ha ganska lite lust att hålla på och låta lägga ner arbetstid på att fixa brister och sånt för att få in någon mer blygsam summa.

Så jag själv skulle alltså bara meddela på något lämpligt vis att det inte finns en chans att jag kommer betala till någon annan firma, för det som är utfört av ett annat (konkat) bolag. Utan att förklara något överdrivet mycket, utan hellre överdrivet lite.
    Om killen vet om att han fular sig så fattar han att du också insett det, och det stannar där.
    Om killen på ett eller annat vis faktiskt har rätt till betalning, så lär han väl presentera anledningen, så får man väl kika på det ... då ...

Själv hade jag i min ungdom en bil hos en lackerare mot svart betalning.
    När jag hämtade ut den så upptäckte jag att han hade lackad några detaljer i aningens fel kulör, så vi kom överens om att han skulle lacka om de delarna (det var några plastdetaljer) och jag betalade ca 2/3.
    Sen var lackfirman i konkurs typ veckan efter.
    Och jag fick efter ett tag ett brev från förvaltaren att han ville ha betalt för lackningen, och jag kunde ju liksom inte berätta att det var ett svartjobb.
    Men då höll jag mig i alla fall delvis till sanningen och berättade att lackningen hade blivit fel, och att en del skulle lackas om, så att jag var beredd att betala så fort bilen var klar, för ifall jag betalade nu var det väl överhängande risk att det aldrig skulle bli av...
    Så förvaltaren meddelade att han skulle höra av sig, och ett halvår senare var jag rätt säker på att inget mer skulle hända, vilket stämde. Jag körde sen med bilen i det skick den var i, det var ändå hyfsat OK för det priset jag till sist lagt.

Och jag fick också veta hur förvaltaren fick nos på mig, en anställd fick redogöra för alla bilar som denne sett i firman de senaste månaderna.
    Så fast det inte fanns det minsta papper på det hela, hittade dom "vår affär".

sorry för långt inlägg, men jag hoppas det hjälper TS.

14. eriobe
    Medlem Nivå 5
    Strålande inlägg. Det rimmar ju bra med mina funderingar.

15. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    En lite fundering...
    Vore det inte bättre att betala ett aktivt företag som kan lämna garantier istället för ett som gått i konkurs?