Juridik
Husqvarna220Ac: Vi har 16A, och hade tänkt klara oss med det, trots att det tillkommer ett till hus på 40kvm, men blir troligen luftvärmepump och Gas häll, annars gör kag uppsäkringen själv, men slipper helst höjd fast avgift.
Juristjavisst: [citat] Hej. Är det fråga om dröjsmål? Utgångspunkten är vad ni har avtalat om tid för arbetets avslutande. Om det inte står angivet i avtalet när arbetena ska vara avslutade (vilket det borde göra), och det inte framgår av övriga omständigheter så gäller det som konsumenten (alltså du) påstår har avtalats om tiden för arbetets avslutande. Det verkar dock som att du har ett
HerrOso: När man idag upphäver allmän väg och gör den till enskild är det normala att Lantmäteriet blir inblandat och man förrättar en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen. Hur man gjorde på 1930-talet kan jag inte säga, annat än att sia. Sannolikt bör man ha gjort något liknande, särskilt om den upphävda allmänna vägen brukades av flera fastigheter redan då. Då gällde
LinneaH: [citat] Ja fy sjutton, det var verkligen dags. Inte det roligaste att lägga pengar på, men samtidigt en riktigt bra grej att lägga pengar på. Jag har varit beredd på att det här skulle göras så det kom ju inte som en total överraskning.
Nötegårdsgubben: Om söder om är nedåt i bild låter det konstigt att de fått strandskyddsdispens tidigare om det inte var bebyggt. Törs dock inte svara på rak arm hur mycket lättare det var för 25 år sen att få dispens, men lättare var det.
Rabbithole: Den summan ni ska betala är nog bara en uppskattning mot beräknat nyttjat belopp. Vi har också byggkredit hos Nordea nu
hakan_o: [citat] Länge sedan nu...men hur gick det? Blev det någon lösning?
twoody: [citat] Men om felet ligger oss bostadsrättföreningen/entreprenören så ska väl dom stå för ts kostnader.
hempularen: Jag har inte koll på exakt vad som står i dagens regler. Men jag tror att det i princip kan stå likadant du får skarva en ledare i en hemmagjord dosa om du vill. Men du måste bevisa att den håller rätt isolation, och att den tål brand osv. Då är det enklare att hålla sig till fabriksprovade saker som ngn annan kört på 4750V AC i en minut, och eldat på i några minuter för att se
fsn: [citat] Ni funderade aldrig på om ni hade en pump, var den i sådana fall fanns och om den eventuellt behövde nån tillsyn eller underhåll på 6år? Tveksamt...
Anonymiserad 168520: Reklamera skriftligen. - Ta bilder, bifoga kvitto från köpet. - Skriv att firman inte har svarat på telefon så all kommunikation ska ske skriftligen - Skriv in en tidpunkt när de senast ska återkoppla på hur de ställer sig till reklamatione - Skriv in en tidpunkt när taket senast ska åtgärdas - Skriv att du anser ni har en tvist omde inte svarar i tid eller åtgärdar enligt dina
kindvall: "I avtalet finns det skrivelser att "vissa" kostnader kan tillkomma så som ställningshyra, lyfthjälp och boede." Vad står det i avtalet? Det låter ju som de kostnaderna är exkluderade från offerten. Då är de ju även exkluderade från de 15% som gäller det som är inkluderat i offerten, om det är ett kostnadsförslag. Kan man hänföra de fakturerade extrakostnaderna till sånt som
hempularen: Jo DET är föreningen ansvarig för att göra. Om föreningen inte åtgärdar felet i fastigheten under orimligt lång tid. Då kan man hävda att föreningen är försumlig, och då kan föreningen bli skadeståndsskyldig. Det handlar då om standard skadeståndslagstiftning, har inget med att göra att det är just en bostadsrätt. Om du orsakar skada på annans egendom genom
hempularen: Lägg gärna upp lite bilder, hur är det med skruvmängden nu?
Jarlingar: Ja din initiala formuleringen var inte helt lyckad och skulle göra sig bättre bland gelikar på flashback....
hempularen: [citat] Jag är osäker på lagtexten, men om du tittar i jordabalken kap 3, så verkar väl den rätt tillämpbar. https://lagen.nu/1970:994#K3
hempularen: Det kanske finns snygga räcken som är billigare än Lundbergs att välja på?
(-:LillaMy:-): Vi har lite liknande situation men med väg kloss an mot muren. Hur har det gått för er? Har du tips på vilka handlingar man ska begära ut och var ifrån? Tar tacksamt emot hjälp!
JanneJanne123: Huset på bilden ser lite skevt ut, var nog det som avsågs.
granskogen: [citat] Vi skar ändå upp och satte i lite extra reglar för att ha något rejält att skruva fronter och mellanväggar i så vi fyllde ut alla glipor. Tyvärr är fönster och dörrar inte täta på det sättet man önskar men det blir bra ändå.:D(y)
wildeside: Du kanske ska informera hyresgästerna så snart som möjligt så dom får en chans att planera sin flytt! Ta en diskussion med hyresgästerna så kanske det löser sig på ett bra sätt, istället för att spåna om uppsägningstider.
Haagbard: Jag ställde en liknande fråga till LM för några år sedan. Jag har 2,2 km väg till ett skogstorp, första typ 1,6 km är en vägsamfällighet och välskött, sista 600 m delas av mig och en granne och är i dåligt skick. Markgränserna går nästan hela 600 m längs vägen, dock enligt karta växelvis på ena eller andra sidan av vägen. Jag frågade LM om jag fick förbättra alla 600 m,
klimt: Som Harry skrev några inlägg upp, detta är nu köparens problem. Säljaren bör inte göra några åtgärder eller beställa arbeten som görs av andra. Köparen bör åtgärda de brister som finns. Köparen kan sedan ställa ekonomiska krav på ersättning. Ersättningen ska endast ges om det är vad som i dagligt språkbruk kallas dolt fel, definitionen finns i lagstiftningen . Ersättningen
FGLIN: Hade tydligen hamnat i en annan tråd när jag skulle skrolla till botten.
Stefan1972: Det enda man riskerar om man hämtar hem stulet gods på eget bevåg är ju att bli anmäld av den som påstår sig äga det..........så det får man väl ta då om man anser sig ha bevisen på sin sida. Alla pratar ju om att det är olagligt och det är det ju såklart om "ägaren" anmäler. Det faller knappast under allmänna åtal. Det är nog inte många i den branschen som
ToRy: [citat] Hang on... Har ni eller företaget tagit emot ett startbesked från kommunen? För då har ju den där startdagen varit. Huruvida det skulle ge företaget rätt vet jag inte men det känns ändå som relevant information...
Magnus1968: [citat] Helt rätt. I så fall kommer det mesta av flödet att vara i den kortaste slingan - det är minst flödesförluster där. ..och i den som är längst blir det i värsta fall bara en rännil = kallt!