Mikael_L
S swirve skrev:
Hur är det med vitet, måste jag skicka en separat fordran på det eller kan jag bestrida fakturan med hänvisning till vitet?
Om vitet skulle varit lägre än firmans fakturerade belopp skulle man kunnat tänka sig att de kunde reducerat med vitesbeloppet i sin faktura.

Men om de vägrar, eller som nu, vitet är mycket högre, så är det kanske bäst att du ställer ut en räkning mot dom.
De måste ju även ha något slags verifikat på sin utbetalning.
Det kan de ju även fixa med en bokföringsorder förvisso, men kommer det ingen frivillig betalning, eller reducering från deras sida måste du ställa kravet istället.

S
Jag kommer ringa upp (spelar in samtalet) och säga att det måste blivit fel och fråga om fakturan. Kommer också fråga om de anser att jobbet nu är klart.
Vi har redan en faktura som är märkt "slutfaktura grund". Det är den ursprungliga fakturan som vi bestred en del av.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Om du får igenom en bra lösning så glöm inte att få i skrift /påskriven av båda/ en text typ ”slutlig uppgörelse enligt avtal xxx-xxx, faktura f1, f2 och f3. Ingen part har rätt att ställa ytterligare krav utöver garanti och reklamationsärenden”

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Att inte hävda vitet är väl för jag har moral vill göra rätt för mig och kanske är för snäll?! (till skillnad från vissa grävare...)
Men du följer ju inte avtalet ni skrivit... Så du gör inte rätt...
Missförstå mig rätt. Men tycker du ärligt att det varit framgångsrikt att ha hög moral?

wildeside
Bestrid hela fakturan och kräv att dom speciferar vad det är dom fakturerar för något.
Utdrag ur konsumentköplagen
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst är det liksom bra upplagt för att kräva och driva vitet.

Men ser vi lite nyktert på det, så:
1. Om det ramlar in en halvmiljonkronors-faktura så är det väl inte så jättestor chans/risk att de bara glatt betalar.
2. Det lär troligen bli tvunget att gå via rättegång
3. Det är inte ett småmål, så förlorande part får betala motpartens kostnader
4. Det ligger mycket i vågskålen ... vågar man köra på utan advokat?
5. Advokatarvodet tickar som regel på med god hastighet, det blir obehagligt för den som förlorar.
6. Blir det förlikning istället så förlorar bägge parter mycket pengar.

Om nu avtalet är skrivet med en obegränsad vitesklausul och välskrivet, så skulle jag tro att företaget ligger bra mycket risigare till än TS. Men det är ändå ett vågspel att ge sig in i rättslig strid. Och företagaren har kanske ett ess i rockärmen, att helt enkelt likvidera firman om han förlorar, då förlorar TS också en massa pengar.

En variant kan vara att skicka sin halvmiljon-faktura, och sen fråga ifall de är sugna på att kvitta fakturorna mot varandra, bara för att du är snäll och helst bara ser det hela undanstökat direkt. Att du inte har någon lust att driva rättsfall i domstol bara för pengarnas skull - på bekostnad av tid och sinnesfrid.
Och glöm inte att nämna igen att du är mycket generös, ty de har med sitt agerande faktiskt varit mycket nära att sätta sig ordentligt på pottkanten.
Jo nog är det så att advokater alltid går från tinget med dina pengar.

Har man bara ordning på sina papper är det inte så svårt (eller arbetskrävande) att driva ett krav.

Iallafall jag måste jobba rätt hårt rätt länge för att få 500000 i handen, det är säkert mer lönande att dra ner på övertiden med hög marginalskatt och istället driva detta.

Men visst det kräver starka nerver för att gå till tinget.

S
En fråga. Hur gör jag om jag vill hävda vitet mot grävaren? Antar att jag inte bara kan bestrida fakturan med hänvisning till vitesbeloppet utan måste skicka en separat fordran till hantverkaren? Hur skickar jag det? Ska jag ställa ut en faktura till företaget? Hur gör jag det?

Mikael_L
Ja det där är kanske lite lurigt.
Om du utfört något jobb, typ, skulle du behövt ordna med en mer riktig faktura, och ersättningen skulle hanteras som lön med allt vad skatter osv heter.
Då skulle ett bra tips vara att använda ett egenanställningsföretag, typ Frilans finans eller coolcompany eller liknande.

Men det är ju inte fallet nu.
Du ska nog utställa någon typ av räkning ...
Något i den här stilen kanske:
"Ersättning i enlighet med vitesklausul *********, KKKK kr"

Inbetalas till konto ******* senast den ÅÅMMDD."

Sen ditt namn och dagens datum

Kanske brodera ut med lite mer info om jobbet, dvs om det har ett projektnummer, eller så datum och adress osv, nummer på anbud/kontrakt, eller annat som entydigt pekar ut vilket jobb det rör sig om.

Jag vet egentligen inte riktigt hur man utformar sånt här.
Men då det inte gäller lön för arbete så blir det åtminstone lite enklare, det blir ju inget med löneskatter, anställningar eller arbetsgivareavgifter och sånt inblandat.

S
Mm, det var nåt sånt jag tänkte. Jag kanske kan köpa ett räkningsblock o ställa ut en räkning manuellt som jag sen skickar?

Som du är inne på, krångla inte till det men skicka det med e-post eller rek. Skickar du vanligt brev finns inga bevis för utställan.

Precis som MikaelL skriver så ta med vissa basdata men skriv inte för mycket. Vite enl avtal xxx-xxx, till dags dato xx SEK. Betalas senast (samma betalningsfrist som avtalet)

S swirve skrev:
Mm, det var nåt sånt jag tänkte. Jag kanske kan köpa ett räkningsblock o ställa ut en räkning manuellt som jag sen skickar?
Skriv bara på ett vanligt A4 i Word och printa, eller bifoga e-post.
Ungefär samma uppgifter som brukar finnas på en faktura. Titta på ett par och använd som förebild, anpassa till vad som är relevant. Så som Mikael_L skriver.

Som priviatperson har du inga formkrav eller bokföringsregler. Det som behövs är att de uppgifter som företaget behöver för hanteringen finns med och att det framgår vad som ska betalas och på vilken grund, samt de praktiska detaljerna som betalningadatum, kontonr osv.

S
Gav entreprenören ett förslag på lösning i måndags, fortfarande inte hört något..

När man bestrider en faktura kan man göra det lätt för sig och skriva att "Fakturan saknar grund" så får de driva det till tinget. Då har du ju rätt bra på fötterna.

*De fakturerar mer än det ursprungliga beloppet
*De har levererat en felaktig ritning och kan därmede inte hävda att jobbet är klart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.