1 059 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
reavinst
Vi köpte ett litet torp för 45 år sedan för 50 000:-. Vi har snålat och stretat under årens lopp och allt eftersom vi sparade en slant så förbättrade vi huset, och byggde ut det till tre gånger den ursprungliga ytan. Vi har också byggt till en verkstadsbyggnad, en bastu och ett dubbelgarage, allt utan att ta några lån. Jo några tusen lånade vi från börjat men det betalade vi snart av. Vi har även byggt och gjort allt själva, allt som var tillåtet att göra.
Nu till frågan: Säg att vi idag skulle få 3 000 000:- för huset, det blir en rejäl reavinst att betala, även om vi räknar bort mäklararvode m m. Finns det inget sätt att minska skatten? Vi har ju faktiskt plöjt ner mycket pengar i fastigheten, trots att gamla kvitton väl inte gäller längre.
Nu till frågan: Säg att vi idag skulle få 3 000 000:- för huset, det blir en rejäl reavinst att betala, även om vi räknar bort mäklararvode m m. Finns det inget sätt att minska skatten? Vi har ju faktiskt plöjt ner mycket pengar i fastigheten, trots att gamla kvitton väl inte gäller längre.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo du får göra avdrag för utbyggnader och andra varaktiga förbättringar, oavsett hur länge sedan de gjordes. Renoveringar, typ, måla tapetsera får du bara dra av om det är mindre än 5 år sedan.
Om det saknas kvitton på materialkostnader. Så kan du dra av ändå, uppskatta vad du kommer ihåg att det kostade. Men då är det viktigt att du skriver en not, ex. under övriga upplysningar på deklarationen. Ngt. i stil med "kvitton saknas för materialinköp på 100 000, för bygget av garaget. 25 000 för utbyggnaden va köket" osv.
Då kan skattemyndigheten välja att avslå de avdragen, men så länge du är öppen med att kvitton saknas, kan de inte döma ut skattetillägg.
Om det saknas kvitton på materialkostnader. Så kan du dra av ändå, uppskatta vad du kommer ihåg att det kostade. Men då är det viktigt att du skriver en not, ex. under övriga upplysningar på deklarationen. Ngt. i stil med "kvitton saknas för materialinköp på 100 000, för bygget av garaget. 25 000 för utbyggnaden va köket" osv.
Då kan skattemyndigheten välja att avslå de avdragen, men så länge du är öppen med att kvitton saknas, kan de inte döma ut skattetillägg.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Alla kostnader som inte räknas som underhåll kan du dra av. Kvitton är bra att ha, men en snygg stolpad lista med datum, vad som gjorts kostnader etc är vad man brukar skicka in. Begär de att se kvittona(detta har jag inte hört någon som fått göra i min krets) så får man väl producera vad man kan. Är det rimliga kostnader som passar med vad som gjorts tror jag inte att skv reagerar.
Man ska inte skicka in någon lista alls. Dessutom deklarerar man på Internet och fyller i K5 och deklarationsblanketten.
Listan kan man spara hemma om nu skatteverket kommer att fråga om något. Själva har vi upprättat ett exelark med över 400 fakturor. Enkelt att skicka ifall de undrar.
Listan kan man spara hemma om nu skatteverket kommer att fråga om något. Själva har vi upprättat ett exelark med över 400 fakturor. Enkelt att skicka ifall de undrar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, man redovisar bara klumpsummor. Men OM skatteverket skulle begära att få se kvitton, och du inte har några kvitton, så är risken stor att skatteverket inte bara nekar dig avdrag, utan dessutom påför skattetillägg på 40%. Det händer inte om du är öppen med att kvitton saknas.
Tusen tack!H hempularen skrev:Jo du får göra avdrag för utbyggnader och andra varaktiga förbättringar, oavsett hur länge sedan de gjordes. Renoveringar, typ, måla tapetsera får du bara dra av om det är mindre än 5 år sedan.
Om det saknas kvitton på materialkostnader. Så kan du dra av ändå, uppskatta vad du kommer ihåg att det kostade. Men då är det viktigt att du skriver en not, ex. under övriga upplysningar på deklarationen. Ngt. i stil med "kvitton saknas för materialinköp på 100 000, för bygget av garaget. 25 000 för utbyggnaden va köket" osv.
Då kan skattemyndigheten välja att avslå de avdragen, men så länge du är öppen med att kvitton saknas, kan de inte döma ut skattetillägg.
Tusen tack!I Martenw skrev:Alla kostnader som inte räknas som underhåll kan du dra av. Kvitton är bra att ha, men en snygg stolpad lista med datum, vad som gjorts kostnader etc är vad man brukar skicka in. Begär de att se kvittona(detta har jag inte hört någon som fått göra i min krets) så får man väl producera vad man kan. Är det rimliga kostnader som passar med vad som gjorts tror jag inte att skv reagerar.
Så tacksam för alla svar, som ju var entydiga allihop!
Klicka här för att svara
