Claes Sörmland
R raggarbyggare skrev:
Jag trodde i min enfald att det var ett svartbygge eftersom det saknades uppgifter om stugan.
Inte heller kommunen hade någon information om stugan fast den är inritad på sitiuationsplanen.
Det kan finnas många orsaker till att information om en byggnad saknas hos kommunen. På landet och vad gäller äldre byggnader är det nästan regel snarare än undantag. Mina två olika fastigheter på landet har kommunen intet på men kommun och lantmäteri ritar troget in alla byggnader från flygfoto i sina kartor.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan finnas många orsaker till att information om en byggnad saknas hos kommunen. På landet och vad gäller äldre byggnader är det nästan regel snarare än undantag. Mina två olika fastigheter på landet har kommunen intet på men kommun och lantmäteri ritar troget in alla byggnader från flygfoto i sina kartor.
Ok!

Jag har en kolonistuga på ofri grund, den har ett taxeringsvärde över 50 000 som jag skattar för. Sommarvatten och utedass (separett).

C Cecilia R skrev:
Jag har en kolonistuga på ofri grund, den har ett taxeringsvärde över 50 000 som jag skattar för. Sommarvatten och utedass (separett).
Ja, det tycks finnas hur många varianter som helst med detta.

L LisbethAnn skrev:
Hur säljer man en stuga som står på ofri grund när tillåtelsen att bygga var en vängåva o ett handslag?
Klantigt skött av både tidigare och nuvarande ägare! Alla överenskommelser om fastigheter ska ju vara skriftliga, därför finns t.ex. avtalsservitut. Även gåvor kan dokumenteras med gåvobrev för att styrka ägarens ägorätt. Handslag och muntliga överenskommelser saknar juridisk giltighet i samband med fastigheter och byggnader.

Att bygglov saknas kan byggnadsnämnden efter preskription inget göra åt (11 kap. 20 § PBL). Men lov kan och bör sökas efterhand för hela byggnaden, vilket är mest naturligt att söka i samband om det görs någon ändring av byggnaden. Är ändringen lovfri får lov ändå sökas frivilligt (9 kap. 14 § PBL)

Begär att Lantmäteriet skriver in arrendet i fastighetsboken.
.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R raggarbyggare skrev:
Är du säker på att taxeringsvärdet är noll om det inte finns något vatten och avlopp?
Så är det i det koloniområde med 500 kolonier där jag är med i styrelsen och ansvarar för byggnadsärenden.
Jag förutsätter att det är rikstäckande regler som gäller när det handlar om skatteregler. Helt säker kan jag inte vara, det KAN finnas undantag, men till 99%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.