2 962 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Sälja tomt med förbehåll vidare
Hej! Vi köpte en tomt med förbehåll om vilken hustillverkare man var tvungen att anlita. Köpet av tomten var av en privatperson via mäklare.
Men innan avrop, dvs själva husbeställningen fick vi jobb på annan ort och valde att avbryta. Vi har redan fått bygglovshandlingar av husföretaget som vi betalat. Det bryr vi oss inte om tar den förlusten.
Nu vill vi sälja tomten vidare och undrar: måste nya köparen som vi säljer till bygga med samma förbehåll vi hade om hustillverkare? Eller kan de fritt välja husföretag? Kan vi utforma kontraktet själva då vi äger tomten? Eller kan markägaren till marken runt om kring säga ifrån? (Markägaren var ursprungssäljare till tomten).
Mvh
Bo
Men innan avrop, dvs själva husbeställningen fick vi jobb på annan ort och valde att avbryta. Vi har redan fått bygglovshandlingar av husföretaget som vi betalat. Det bryr vi oss inte om tar den förlusten.
Nu vill vi sälja tomten vidare och undrar: måste nya köparen som vi säljer till bygga med samma förbehåll vi hade om hustillverkare? Eller kan de fritt välja husföretag? Kan vi utforma kontraktet själva då vi äger tomten? Eller kan markägaren till marken runt om kring säga ifrån? (Markägaren var ursprungssäljare till tomten).
Mvh
Bo
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag har inte sett hur de där förbehållen brukar vara formulerade. Har du fått lagfart på tomten?
Om det är formulerat som ett villkor för att förvärva tomten, så borde det inte gå att få lagfart förrän villkoret är uppfyllt. Men det kan ju också vara utformat så att själva tomtköpet är standard utan villkor, men att man i samband med köpet skriver på någon form av bindande beställning av huset.
I så fall borde det inte vara något problem att sälja tomten vidare utan förbehåll. Men sedan är ju frågan vilket skadestånd man åker på för att man inte fullföljer den bindande beställningen. Om det nu är formulerat så.
Om det är formulerat som ett villkor för att förvärva tomten, så borde det inte gå att få lagfart förrän villkoret är uppfyllt. Men det kan ju också vara utformat så att själva tomtköpet är standard utan villkor, men att man i samband med köpet skriver på någon form av bindande beställning av huset.
I så fall borde det inte vara något problem att sälja tomten vidare utan förbehåll. Men sedan är ju frågan vilket skadestånd man åker på för att man inte fullföljer den bindande beställningen. Om det nu är formulerat så.
Efter att du kollat kontraktet kan du försöka köpa ut byggkravet. Det beror på var i landet fastigheten finns och om någon tidsbegränsning avtalats. Jag köpte ut min tomt av ett större byggföretag där påslaget var ett par hundratusen men jag tyckte det var skäligt i mitt fall då jag ville ha egen arkitekt. Jag gjorde ändå en "bra" affär.
Jag ska läsa det igen, men det var bindande att vi byggde med husföretaget när vi skulle starta. Inte att vi skulle bygga inom en viss tid. Nu har vi lagt ner det, betalat kostnaderna som uppkommit och försöker sälja tomten.H hempularen skrev:Jag har inte sett hur de där förbehållen brukar vara formulerade. Har du fått lagfart på tomten?
Klicka här för att svara