Jag ska hyra ut en lokal, till en ideell förening som ska ha verksamhet där. Vad gäller om de - eller någon de tar dit inom ramen för sin verksamhet - orsakar skada på lokalen? Behöver vi i avtalet reglera ansvaret för ev. skador eller finns detta redan reglerat genom någon lagstiftning? Om det ska skrivas in i avtalet, kan någon tipsa om en bra formulering?

Behöver kanske inte tillägga att jag är nybörjare på detta ☺️

Tack, men jag tycker fortfarande mycket är oklart. Jag ger ett par påhittade exempel: någon i föreningen råkar slå ut en ruta i samband med deras verksamhet. Vem betalar inköp av nytt fönster? En besökare som ska hälsa på föreningen kör emot staketet. Vem betalar reparationen?

Nästan längst ned i det kontraktet finns en kryssruta för vem som står för sådana skador, dvs du avtalar det med hyresgästen.

S Sara_B skrev:
Tack, men jag tycker fortfarande mycket är oklart. Jag ger ett par påhittade exempel: någon i föreningen råkar slå ut en ruta i samband med deras verksamhet. Vem betalar inköp av nytt fönster? En besökare som ska hälsa på föreningen kör emot staketet. Vem betalar reparationen?
1/ Föreningen/föreningens försäkring.
2/ Fordonets trafikförsäkring, som fordonsförare har man ett strikt ansvar för vad man eventuellt ställer till med.

S Sara_B skrev:
Fönster skriver du in i kontraktet att hyresgästen skall hålla med egen försäkring för fönster och glaspartier. Staketet skall gå på bilförsäkringen. Generellt när man pratar om hyra av lokal så har du hand om 4 väggar och tak samt fast utrustning medan hyresgästen har ansvar för allt som verksamheten åsamkar. Tänk också på att vid avflyttning skall hyresgästen återställa lokalen till det skick som var när denna tog tillträde. Allt detta går ju så klart att avtala på olika vis i kontraktet.

B Beppo skrev: