Vad är en normal bredd för bilväg till bostadshus? Är det några särskilda tekniska detaljer som borde specificeras i vägservitut?
Det ligger en tvist bakom förrättning så viktigt att så lite som möjligt lämnas öppet för tolkning i efterhand.
Tacksam för synpunkter!

H
Räddningstjänsten ska kunna ta sig fram vid brand. Så en lastbil ska kunna köra på vägen.

Vill du ha vägen smal eller användbar? 5meter vägservitut gör att det går att mötas,parkera om bilar anlägga dike m.m

Jag har 5m servitut för min väg och ser inga nackdelar med det

Redigerat:
Hemmakatten
Vid snöskottning bör snön hamna inom servitutet.

Det hänger väl ihop med den här tråden, så det är nog inte fritt val hur brett det blir.

Hoppas det går bra och ni kommer vidare! (y)

harry73
Kommunen kan ha synpunkter på vägbredden så att sopbilen eller slambilen kommer fram (även vändmöjligheter)
Illustration av en vägmätning med mått för fordon: 3 meter bredd, 4 meter höjd, och anmärkning om vändmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp. Lantmätaren vill att vi lämnar in ett förslag på vägbredd. Så viktigt att det blir rätt och rimligt .

Med hänvisning till utryckningsfordon och sophämtning är 3m vägbana rimligt. Sedan behövs nog minst en meter på var sida för avvattning och slänter. Så ett vägutrymme på 5m är nog rimligt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vet inte hur lång vägen är, men är den mer än ett par-tre hundra meter kan det vara vettigt att få till en mötesplats också.

Cheesen
Tre meter vägbana, lika mycket för diken, så runt 6 meter. Om du har vägen där det driver eller snöar mycket kan du behöva nån meter till.

4m tycker jag är ganska lagom, ska det få plats med möte 5m

5m vägutrymme räcker knappast för möten. Du menar bredd på vägbanan va?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Cheesen
Kan ju inflika att stuggrannens servitut var sex meter, det vart för smalt när han skulle in med 24meters ekipaget på vintern när det kommit lite snö. Kom inte runt i kurvan. Nu är det 8 meter vill jag minnas.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.