B bakterie skrev:
Nu blir jag nyfiken. Hur kan denna situation uppstått? Drogs det icke koncessionspliktiga nätet innan fastigheten blev avstyckad? Drog den ursprungliga markägaren opportunistiskt fram el till tomter som ännu inte styckats av? Eller hur blev det så här egentligen?
Peab via ett nybildat dotterbolag köpte marken av nätägaren. En fastighet styckades av till ca 12 tomter i en första etapp, som såldes till en husleverantör. Peab byggde både vägar och lät dra fram elanslutningar innan tomterna såldes. Området jag och TS bor i ligger precis på gränsen till att vara kommunalt nät, bara några hundra meter.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
G Gullebrand skrev:
Peab via ett nybildat dotterbolag köpte marken av nätägaren. En fastighet styckades av till ca 12 tomter i en första etapp, som såldes till en husleverantör. Peab byggde både vägar och lät dra fram elanslutningar innan tomterna såldes. Området jag och TS bor i ligger precis på gränsen till att vara kommunalt nät, bara några hundra meter.
Vår tomt ligger enligt nätkartan till och med till hälften på kommunala nätets område och till andra hälften på lokala nätägarens område. Däremot fick hela det nya området samma nätägare efter att problemet med två nätägare uppmärksammades i samband med att detaljplanen skrevs.

• Gilla
Gullebrand
  • Laddar…
S Swotdthain skrev:
Vår tomt ligger enligt nätkartan till och med till hälften på kommunala nätets område och till andra hälften på lokala nätägarens område. Däremot fick hela det nya området samma nätägare efter att problemet med två nätägare uppmärksammades i samband med att detaljplanen skrevs.
Ja jäklar, vi har med två nät på tomten, men där kopplingspunkten ligger är SRF ägare. Men hur är det då med de hus som ligger ovanför, har de också samma nätägare/leverantör fast det ligger utanför och egentligen tillhör det stora nätet? Eller har vår granne ovanför kommunalt? :seenoevil:

G Gullebrand skrev:
Ja jäklar, vi har med två nät på tomten, men där kopplingspunkten ligger är SRF ägare. Men hur är det då med de hus som ligger ovanför, har de också samma nätägare/leverantör fast det ligger utanför och egentligen tillhör det stora nätet? Eller har vår granne ovanför kommunalt? :seenoevil:
Jag tror alla på vår gata har det lokala bolaget även om tomten ligger på kommunala bolagets sida. Det var en uttrycklig önskan i detaljplanen att hela området skulle ha en nätägare. Däremot vet jag inte vad som gäller för bostadsrätterna norr om oss. Skillnaden i nätavgiften (både rörlig och fast) gör dock att vi betalar flera tusen kronor extra per år för att hamna i "fel" nät.

Nu verkar det som att problemet är löst. Har själv bytt till Telinet rörligt avtal från månadsskiftet. Så vi får se om allt rullar på.
Vi har fått lite hjälp här från forumet att få bollen i rullning, stort tack för det!

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Så roligt att höra! Jag gillar lyckliga slut :)

• Gilla
Swotdthain och 1 till
  • Laddar…
V vickan11 skrev:
@Gullebrand @Swotdthain Har ni hört något nytt?
Ja. Från den första juli är vi kunder hos Telge Energi. Tack för all hjälp vi fått här på forumet!

• Gilla
vickan11 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.