Vi har under sommaren anlitat en firma att göra en mur ut mot gatan som ägs av kommunen. Vi har varit på vårt sommarställe ett par veckor och nu när vi kommer hem inser vi att delar av muren troligen är på kommunal mark. Det saknas utstakade pinnar men enligt vad vi tror ska tomten vara 1 meter in från gatan. På vissa ställen är det hos oss som mest ca 75 cm, dvs vi är 25 cm utanför tomtgräns. Muren är totalt ca 25 meter. Den börjar innanför men följer sedan inte lutningen på vägen.
Vi gav en ritning till företaget om hur nära huset tomtgränsen var men det verkar inte som att de följt den riktigt... vad göra nu? Att be dem göra om den är ju ett gigantiskt jobb och det för som mest 25 cm. Men att kontakta kommunen är ju lite som att väcka en björn som sover. Företaget säger att kommunen inte kommer bry sig men att de gör om det ifall kommunen kräver det. Det är ett stort företag som har funnits länge så det känns som att de bör veta. Eller?
Vi gav en ritning till företaget om hur nära huset tomtgränsen var men det verkar inte som att de följt den riktigt... vad göra nu? Att be dem göra om den är ju ett gigantiskt jobb och det för som mest 25 cm. Men att kontakta kommunen är ju lite som att väcka en björn som sover. Företaget säger att kommunen inte kommer bry sig men att de gör om det ifall kommunen kräver det. Det är ett stort företag som har funnits länge så det känns som att de bör veta. Eller?
Beror på om det finns några ledningar och sådant under eller nära muren som kommunen behöver komma åt. Isåfall riskerar ju muren att rasa när kommunen gräver. Det är också avsett att ge plats för snövallar. Så länge ni är medvetna om problemet och ni kan lita på företagets åtagande att göra om vid behov skulle jag personligen låta björnen sova.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Betala inte, kräv kontroll/utlåtande av kommunen innan ni betalar. Är det inte godkänt får de göra om annars är det ju bara betala.S Sandrak80 skrev:Vi har under sommaren anlitat en firma att göra en mur ut mot gatan som ägs av kommunen. Vi har varit på vårt sommarställe ett par veckor och nu när vi kommer hem inser vi att delar av muren troligen är på kommunal mark. Det saknas utstakade pinnar men enligt vad vi tror ska tomten vara 1 meter in från gatan. På vissa ställen är det hos oss som mest ca 75 cm, dvs vi är 25 cm utanför tomtgräns. Muren är totalt ca 25 meter. Den börjar innanför men följer sedan inte lutningen på vägen.
Vi gav en ritning till företaget om hur nära huset tomtgränsen var men det verkar inte som att de följt den riktigt... vad göra nu? Att be dem göra om den är ju ett gigantiskt jobb och det för som mest 25 cm. Men att kontakta kommunen är ju lite som att väcka en björn som sover. Företaget säger att kommunen inte kommer bry sig men att de gör om det ifall kommunen kräver det. Det är ett stort företag som har funnits länge så det känns som att de bör veta. Eller?
Svårare än så är det inte, du ska få en leverans enligt överenskommelse.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Finns bygglov för muren? det brukar krävas.
Jag skulle nog kräva att företaget gör rätt pga att det någon gång kommer uppmärksammas tex vid snöröjning, ledningsarbeten etc. När det sker kommer inte företaget komma tillbaka och åtgärda problemet utan då får ni bekosta arbetet igen.
Jag skulle nog kräva att företaget gör rätt pga att det någon gång kommer uppmärksammas tex vid snöröjning, ledningsarbeten etc. När det sker kommer inte företaget komma tillbaka och åtgärda problemet utan då får ni bekosta arbetet igen.
Men kommer en snöröjare liksom se en diff på 25cm.....Villa vista skrev:
Visst om det står elstolpe, avlopp eller annat exakt där kanske nån råkar på det. Nångång... men en snöröjare?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Ingen aning men poängen var att det finns stor risk att det upptäcks om x antal år och då kan kommunen kräva rivning.
Spelar det nån roll om det sker efter 10 år eller inte?Villa vista skrev:
Sen mäter ni från "gatan", vägbanan eller vad?
Ni antar därmed att gatan är 100% korrekt, den kanske diffar 25 cm åt andra hållet....och snott mark från er.
Gränsmarkeringar?
Muren är bara ca 28 cm hög. Krävs bara för över 50 cm.Villa vista skrev:
Gränsmarkeringar finns inte. De har aldrig satt i några ordentliga markeringar utan bara träpinnar som lossnade efter en dag. Ingen aning om vägen är exakt men har fått till mig att det är en meter.L larka742 skrev:
kanske kan mäta bredden på vägen, om den faller inom riktlinjerna för vad som är ok så kanske man kan låta det vara.S Sandrak80 skrev:
Det är lite efter hur mycket man vill bråka med anläggningsfirman antar jag, blir det ord-mot-ord angående var muren så är det ju frågan vad det är värt.
OM den ligger fel så kanske det blir mer att man inte får betalt för den om snöröjaren plogar sönder den. Tror inte de reagerar annars - om vägen för övrigt är tillräckligt bred...
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det där ska du ha väldigt tydligt på papper och med garanti på att det gäller oavsett hur länge det dröjer tills kommunen börjar bry sig om det ska vara av något värde.S Sandrak80 skrev:
I övrigt skulle jag bedöma det olika beroende på en massa faktorer på den individuella platsen ifall det var ett problem att gå över gränsen eller inte och vilken roll det ev. kan bli för kommunen.