Hej! Jag är ny här och hoppas mina funderingar är begripliga. Jag har ingen erfarenhet alls av sånt här, men det är väl just därför jag frågar. :)

Hur lång tid har man på sig att klaga på att något är fel när ett hus byggts från grunden?
Dvs. man upptäcker sånt som inte är bra gjort, och vill få nåt gjort åt det.
Huset det gäller är tekniskt sett ett fritidshus byggt färdigt november 2011.
Jag och vänner har sett ett flertal fel (om än inga allvarliga fel) som borde ha upptäckts redan vid besiktningen, men jag var helt oerfaren av sånt och såg inget då.

Kan jag fortfarande klaga på fel som gjorts?
Vilken typ av fel kan man klaga på, om jag fortfarande har möjlighet att göra det?
Förslag?

mvh
Tobbe
 
Lägg upp några exempel på fel som du hittat, gärna med bilder.
 
Ok! Ska fixa det till kvällen, kan inte nu.
Men finns det nånstans man kan kolla på vad för regler som gäller, hur lång tid man har på sig för att klaga?
 
Det finns två olika tider som gäller i sådana här sammanhang.

Dels en tvåårig "garantitid", dels 10 års ansvar för byggfel.

Den väsentliga skillnaden här ligger i bevisbördan. Under de första två åren förutsätts alla fel bero på entreprenören, entreprenören måste bevisa sin oskuld om han inte anser att han är ansvarig. Därefter är det du som beställare som måste bevisa att det är ett fel i utförandet.

Men det finna en mängd villkor. Fel som borde upptäckts vid slutbesiktningen kan du bara klaga på senare under en massa villkor. Här låter det som synliga fel, de kan du inte klaga på så här långt i efterhand. Men reglerna är rätt snåriga, så det är svårt att säga något allmänt, man behöver ha detaljerad kunskap om omständigheterna för att bedöma.
 
Min tfn har inte en jättebra kamera, men här är några bilder med förklaring.
Jätteglad för kommentarer. :)

"Spricka i foder" är bilder på ytterväggen, där fodren spikats med en spik, och där har sprickor uppstått precis vid spiken. Enligt en granne som byggt hus ska man alltid spika sådana med två spikar för att undvika sånt här. Regn etc. kommer ju lätt in här. Sprickorna fanns inte vid besiktningen.

"Springa vid väggfoder" är en stor springa mellan en bräda på ytterväggen, och den list som ska täcka mellanrummet mellan två brädor. Det är sådana lister på hela utsidan. Springan är 1-4mm, och ca en halv meter lång, och man kan se en tvärbjälke innanför. Fanns inte vid besiktningen.

"Spricka i kökstak" är förstås inne i köket. Den långa sprickan är ca 5dm ut från skåpet som sitter mot taket. Sprickan går förmodligen ända in till väggen ovanför skåpet. Den andra sprickan är mindre men tvärsöver en bräda, och det finns fler såna små sprickor. Fanns inte vid besiktningen. (Tändsticka för att visa storleksförhållandet.)

"Taknock" visar inte något fel, men kanske förtydligar min förklaring (jag får inte till någon bra bild på problemet).
Från taknockens ytterkant in mot väggen, är det en bred springa på minst 1cm. Alltså ett mellanrum mellan brädorna, där väder och vind lär komma åt. Fanns inte vid besiktningen. (Jag undrar om detta bidragit till att från andra vintern är det fullt av mus som springer på vinden på övervåningens tak från höst till vår. Det finns f.ö. ingen lucka el. öppning att komma in på det utrymmet mellan övervåningens tak och husets yttertak, så att man skulle kunna inspektera utrymmet. Vid taknocken måste det vara minst 1m. höjd däruppe.)

"Springa vid fönsterbläck" visar att det är ett mellanrum mellan fönsterbläckens kortsidor och fönsterfodret, där regnvatten alltså rinner in mellan, i stället för att ledas ut från huset. Samma på alla fönster. Det måste förstås ha varit så från början och missats vid besiktning.
 
  • Spricka vid spik i mörkröd ytterväggsfoder intill vit karm, potentiellt orsakat av fuktinträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i foder på en yttervägg precis vid en spik, risk för regninträngning, bristande vid besiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rödfärgade ytterväggspaneler med en spricka nära en spik och en vit list som bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor runt en spik i en rödmålad ytterväggspanel nära vit fodrande list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång spricka i vitt träkökstak som sträcker sig från skåpets kant mot väggen, med andra mindre sprickor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tydlig spricka mellan trälister på en yttervägg med en tandpetare för att visa sprickans storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en träpanel med en tändsticka som referens för storleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närkarm på en byggnad som visar en spricka mellan fönsterbläck och fönsterfoder, potentiell risk för regnvatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka vid spik i rödmålat träfoder på husets yttervägg som kan leda till vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det i ditt avtal med byggaren om garantier?
 
Oj, det måste jag kolla i helgen. Kan inte det nu i dag.
 
Det enda Jag Kan se som rimligt att åtgärda är väl egentligen fönsterbläcket. Men det gör du nog både lättare och snabbare själv.

Resten ser väl ut som om det beror på sättningar/att virket torkat.
 
Allt fixar du lätt själv.
Känns ju lite att komma efter 8år med sånt här som känns som allmän underhåll fix :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.