Byggde en båtslip för 19 år sen och fick byggnadslov för den.Den ligger 1 meter från grannens gräns och det gör att när jag tar upp båten på tvären så går stäven går lite över på hans sida 2 meter innan den svänger in på min sida.Nu har sonen vuxit upp och hindrar mig med pålar som han har slagit ner vid stranden så nu för jag inte upp båten.Har han rätt att göra så efter en så lång tid
 
Går inte att prata med han heller?
Känns ju som att han bara jävlas med dig
 
Det går inte att prata med honom han är helt störd
 
Är fadern inte kvar längre, som du kan prata med?
 
Fadern gick bort för några år sen.Mamman finns kvar men hon pratar inte så bra svenska så det går inte heller
 
Strikt formellt så har han nog rätt.

Men det måste ju finnas något bakomliggande skäl. Om det vore så att din båt stack in över tomten hela tiden så skulle jag ha en viss (mycket begränsad) förståelse för hans problem med det. Men om du bara tillfälligt inkräktar på "luftrummet" över hans tomt, det måste ju vara något annat han vill uppnå.
 
Att det finns så mycket idioter?
Vad kan han möjligtvis ha för bekymmer med att din båt passerar hans tomt under några minuter?
 
Det tar cirka 10 sekunder över hans gräns.Det verkar som han vill ta över hela vår tomt.För två dagar sen såg jag att han håller på att anlägga en väg på våran tomt.Såg det inte först för det var bakom våra träd och där finns ett staket som han har vält omkull och håller på och fyller upp.Vad ska man göra?dessutom så har han kapat gränsröret
 
Låter som ditt minsta problem är båtupptagningen... :(

Hade jag varit du hade jag meddelat grannen följande:
* att han har högst ett dygn på sig att återställa tomt och staket,
* att det är straffbart att kapa gränsrör
* att du låter udda vara jämt om han tar bort sina pålar så du kan ta upp båten.

EDIT: ta UPP båten...
 
Redigerat:
Det går inte att prata med honom som en vanlig människa han ljuger och hittar bara på mera djävulskap.Undrar om det är läge för en jurist om det här
 
Är det så illa så är det nog läge för en jurist ja, men tror du det hjälper?
 
Jag hoppas det.Har jag haft slipen i så många år så kanske man kan rida på gammal hävd
 
P
Som sagt båtslipen verkar vara det lilla problemet i sammanhanget. Jag skulle ta kontakt med en jurist, kanske hos villaägarna om du är medlem, och diskutera problemet och hur du ska gå vidare.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Just nu är båten viktig för snart är nordan här.Behöver ett riktigt bra proffs för det här annars tar det aldrig slut.Någon som känner till en tuff jurist eller Avokat
 
Hemmakatten
SKulle nog överväga att polisanmäla.Det är som sagt brottsligt att kapa gränsrör, riva (ditt?) staket och inkträkta/bygga väg på din mark.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.