19 150 läst ·
65 svar
19k läst
65 svar
gräns-båtslip
Sida 1 av 5
Byggde en båtslip för 19 år sen och fick byggnadslov för den.Den ligger 1 meter från grannens gräns och det gör att när jag tar upp båten på tvären så går stäven går lite över på hans sida 2 meter innan den svänger in på min sida.Nu har sonen vuxit upp och hindrar mig med pålar som han har slagit ner vid stranden så nu för jag inte upp båten.Har han rätt att göra så efter en så lång tid
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Strikt formellt så har han nog rätt.
Men det måste ju finnas något bakomliggande skäl. Om det vore så att din båt stack in över tomten hela tiden så skulle jag ha en viss (mycket begränsad) förståelse för hans problem med det. Men om du bara tillfälligt inkräktar på "luftrummet" över hans tomt, det måste ju vara något annat han vill uppnå.
Men det måste ju finnas något bakomliggande skäl. Om det vore så att din båt stack in över tomten hela tiden så skulle jag ha en viss (mycket begränsad) förståelse för hans problem med det. Men om du bara tillfälligt inkräktar på "luftrummet" över hans tomt, det måste ju vara något annat han vill uppnå.
Det tar cirka 10 sekunder över hans gräns.Det verkar som han vill ta över hela vår tomt.För två dagar sen såg jag att han håller på att anlägga en väg på våran tomt.Såg det inte först för det var bakom våra träd och där finns ett staket som han har vält omkull och håller på och fyller upp.Vad ska man göra?dessutom så har han kapat gränsröret
Låter som ditt minsta problem är båtupptagningen... 
Hade jag varit du hade jag meddelat grannen följande:
* att han har högst ett dygn på sig att återställa tomt och staket,
* att det är straffbart att kapa gränsrör
* att du låter udda vara jämt om han tar bort sina pålar så du kan ta upp båten.
EDIT: ta UPP båten...
Hade jag varit du hade jag meddelat grannen följande:
* att han har högst ett dygn på sig att återställa tomt och staket,
* att det är straffbart att kapa gränsrör
* att du låter udda vara jämt om han tar bort sina pålar så du kan ta upp båten.
EDIT: ta UPP båten...
Redigerat:
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Som sagt båtslipen verkar vara det lilla problemet i sammanhanget. Jag skulle ta kontakt med en jurist, kanske hos villaägarna om du är medlem, och diskutera problemet och hur du ska gå vidare.
