Byggahus.se

Stora problem, med nytt hus! Gå vidare?

4k läst  22 svar

1. B
    Husägare Nivå 5
    Hej!

Köpt ett helt nytt hus av en säljare som även var byggherre när husets byggdes.

Nu visar det sig att taket är helt fel! Haft en besiktningsman här idag, som jag tagit in. Han påtalade allvarliga brister och det kommer behöva läggas om enligt honom.

Men nu så?! Började rota i min dokumentation. Och ser att husleverantören mixat med dokumentationen. Tagit bort viktiga saker och bilder, sedan ibland skrivit in egna saker där. Kan se detta då jag kollat igenom de ursprungliga dokumentet från dukleverantören tex. Felen är väldigt allvarliga och inte enligt branschstandarden.

Hur skall jag nu gå vidare? Jag tror dem kommer försöka undvika detta helt! Vad kan jag göra om de inte är samarbetsvilliga? Kan jag stämma dem, eller vad gör man? Tacksam för alla svar jag kan få. Skriv gärna era frågor, så besvarar jag dem direkt.

Tack!

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Vad är felet? Vad kostar det att rätta till ? Vilka är dem? När byggdes huset?

3. B
    Husägare Nivå 5
    Hela taket är fellagt. Tätningstejp saknas under ströläckt, fotplåtarna felmonterade, plåten vid vindskivan är felaktigt monterad, underlagsduken ej spänd osv....

Med ”dem” menar jag husleverantören”

Huset byggdes under höstas och våren i år. Vi flyttade in i mars.

Kostad, vet ej ännu.

4. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Är det ett dolt fel som ni inte kunde sett innan köp med besiktning ?

5. B
    Husägare Nivå 5
    Ja det skulle jag säga.

6. E
    Medlem · Nivå 8
    På vilket vis var felet dolda för er innan köp?
    Vad fick er att plocka bort ett inte ens ett år gammalt tak?

7. B
    Husägare Nivå 5
    Jag jobbar med solel och gick upp för att mäta och kolla igenom underlaget lite. Haft en del problem i övrigt med säljaren, så fick även en känsla.

Här kommer nästa puck. I vårt kontrakt står det att huset skall slutbesiktigas, och att denna var vår. Detta trodde även mäklaren. Men visar sig nu i efterhand att detta endast var för byggherren mot husleverantören. Har pratat med min jurist om detta, och undersökningsplikten blir lite speciellt när huset är helt nytt. Man skall kunna ”förvänta” sig att allt är utfört fackmässigt.

• Laddar…
  8. W
    Husägare · Nivå 7
    Det är så nytt att det är väl fortfarande under ansvarstiden. Eventuellt även under garantitiden men det beror hur avtalet med entreprenören är utformat.

9. A
    Medlem Nivå 5
    Lägg gärna upp lite bilder

10. B
    Husägare Nivå 5
  11. Sammy_j
    Renoverare · Nivå 9
    Tänkte på mitt egna tak som vi bytte hemma själva när jag läste listan och tänkte hur illa kan det vara. Men det ser ganska slarvigt ut faktiskt på bilderna. Varför göra så dåligt jobb :sweat:

12. J
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Tätningstejp under ströläkt? Vad menas med det? Aldrig hört talas om något sådant.

13. B
    Husägare Nivå 5
    Se två urklipp från deras montageanvisningar.

14. B
    Husägare Nivå 5
    Här kommer en bild på en felmonterad plåt. Skall tydligen gå ner mot låga delen på takpannan. Sedan saknas de en trekantslist vid alla vindskivor. Samma sak vid takfoten.

Men till min fråga, vad skall man göra nu? Ifall dem säger nej till att lösa detta?

15. A
    Medlem Nivå 5
    Några direkta fel kan jag inte se utifrån bilderna. Slarvigt på sina ställe men det finns
    Mer än ett sätt att lägga tak.