3 307 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Giltigt med kort/A4 kopia på kvitto?
Dels inför framtida försäljning av bostad men även för vanliga garantiärenden,
Är det godkänt med enbart ett kort på ett kvitto?
Tex 10 liter färg och några gipsskivor.
Samma för att ta en kopia på kvittot och skriva ut det på ett A4 papper.
Har en del kvitton men är ju en enda röra med alla kvitton...
Är det godkänt med enbart ett kort på ett kvitto?
Tex 10 liter färg och några gipsskivor.
Samma för att ta en kopia på kvittot och skriva ut det på ett A4 papper.
Har en del kvitton men är ju en enda röra med alla kvitton...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
När det gäller reklamationer med stöd av konsumentköplagen ska man kunna styrka att man har köpt varan, t.ex. genom kvitto men även kontoutdrag kan gå bra. Andra sorters garantier är valfria för butiken och de har då rätt att ställa vilka krav de vill.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/måste-jag-ha-kvitto-för-att-kunna-reklamera-1529315
När det gäller Skatteverket och deklaration av bostadsförsäljning är det ju bara att ringa och fråga.
https://www.hallakonsument.se/frageforum/måste-jag-ha-kvitto-för-att-kunna-reklamera-1529315
När det gäller Skatteverket och deklaration av bostadsförsäljning är det ju bara att ringa och fråga.
Om det er orden i kvitteringene du ønsker deg så har jeg funnet en løsning. Den fungerer i hvert fall greit for oss. Jeg limer alle viktige kvitteringer på et A4-ark og setter dem i en perm.
Hva slags krav det er til kvitteringer for at de skal være gyldige, vet jeg ikke.
Hva slags krav det er til kvitteringer for at de skal være gyldige, vet jeg ikke.
Tips 2. Häfta kvittona på A4, sätt i pärm som ovan MEN fota av eller scanna in dem först. Texten på kvitton har en underlig förmåga att försvinna med tiden. Vill du om 15 år kunna styrka för skattmasen att du bränt 500 000 på renovering och vill ha avdrag på vinstbeskattningen så hjälper det inte med en pärm full med vita kvitto utan text ;-)
man får bara göra avdrag 5 år tillbaka
Du kan dra av för underhåll och reparationer upp till fem år tillbaka i tiden. Tänk dock på att renoveringskostnaderna måste ha överstigit 5 000 kronor under det kalenderår som förbättringarna gjordes. Det är också viktigt att förändringarna måste ha resulterat i ett bättre skick än vid köptillfället. Du kan exempelvis inte få avdrag för förändringar av en nyproduktion.
Du kan dra av för underhåll och reparationer upp till fem år tillbaka i tiden. Tänk dock på att renoveringskostnaderna måste ha överstigit 5 000 kronor under det kalenderår som förbättringarna gjordes. Det är också viktigt att förändringarna måste ha resulterat i ett bättre skick än vid köptillfället. Du kan exempelvis inte få avdrag för förändringar av en nyproduktion.
Du får göra avdrag längre tillbaka än så.T tergo skrev:man får bara göra avdrag 5 år tillbaka
Du kan dra av för underhåll och reparationer upp till fem år tillbaka i tiden. Tänk dock på att renoveringskostnaderna måste ha överstigit 5 000 kronor under det kalenderår som förbättringarna gjordes. Det är också viktigt att förändringarna måste ha resulterat i ett bättre skick än vid köptillfället. Du kan exempelvis inte få avdrag för förändringar av en nyproduktion.
Men det måste vara en förbättring eller ombyggnad av huset.
Till exempel om du byggde om köket för 6 år sen får du inte dra av det.
Men bytte du kök för 6 år sen och samtidigt slog ut väggar eller byggde till huset då får du dra av det oavsett ålder.
Dvs mer än 5 år så måste det vara en förändring inte bara byte
Klicka här för att svara