murak
E=entreprenör
B=beställare

Kraftigt förkortad tidslinje:
E anlitades för byggjobb, skrivet kontrakt med B.
Entreprenaden påbörjad.
Entreprenaden avslutad, faktura betald i sin helhet.
B påtalar fel i utförandet för E.
E svarar muntligen att felen ska åtgärdas.
E påbörjar åtgärd av fel.
E går i konkurs.

Frågor:

1: Kan B få ut pengar ur konkursboet för att anlita annan entreprenör att åtgärda felen? I så fall hur?
2: Kan B råka illa ut om hen börjar att åtgärda felen själv?
3: Vad händer med Bs garanti på av E utfört arbete?
4: Finns det andra saker B bör ta ställning till nu?
 
1. och 3. Garanti och reklamationsrätt blir en oprioriterad fordran på konkursboet, vilket i praktiken oftast betyder att man är rökt.
2. Troligen inte
4. Om det finns något tidigare led, dvs leverantör till E, kan man rikta anspråk mot dem.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Låter väl som en rätt normal tidslinje för byggskojare. De kör ett antal projekt, och när tillräckligt många beställare börjar komma alltför nära med sina krav på rättningar, så konkar de bolaget, kör vidare i ny firma ett tag till nästa konkurs.
 
murak
K kindvall skrev:
1. och 3. Garanti och reklamationsrätt blir en oprioriterad fordran på konkursboet, vilket i praktiken oftast betyder att man är rökt.
2. Troligen inte
4. Om det finns något tidigare led, dvs leverantör till E, kan man rikta anspråk mot dem.
Tack för svar!

Hur gör B en fordran? Ska B ringa konkursförvaltaren och denne hjälper till? Bör B ha en verklighetsförankrad kostnadsuppskattning innan B hör av sig till konkursförvaltaren?
 
C
murak murak skrev:
Hur gör B en fordran? Ska B ringa konkursförvaltaren och denne hjälper till? Bör B ha en verklighetsförankrad kostnadsuppskattning innan B hör av sig till konkursförvaltaren?
Formellt sätt bör man nog skicka en räkning/faktura. Min erfarenhet är att man kan inte räkna med att konkursförvaltaren är särskilt hjälpsam, tyvärr. Men som redan sagts, oftast inget att lägga ner någon energi på då normalfallet är att det inte finns några pengar att hämta.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
sunnis
murak murak skrev:
Tack för svar!

Hur gör B en fordran? Ska B ringa konkursförvaltaren och denne hjälper till? Bör B ha en verklighetsförankrad kostnadsuppskattning innan B hör av sig till konkursförvaltaren?
Ja, i princip. Har B mycket fritid så kan det vara värt att ställa krav, problemet är ju att det blir en oprioriterad fordran vilket jag tror det är sällsynt att det finns medel för i dessa konkurser... även om det skulle finnas pengar kvar så handlar det säkert om korvören när det väl delas upp i det sista. Prata med konkursförvaltare så det tas upp konkursboet i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
wildeside
B skulle aldrig gjort slutbetalning innan E va klar men besiktnings anmärkningarna.
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
murak
B misstänkte att B inte automatiskt skulle bli hög prio hos konkursförvaltaren. B har för närvarande extremt gott om tid men snart extremt lite tid, varför B vill göra alla formalier rätt nu och vänta sedan. Bs timlön är just nu billig, senare dyr.

B har försökt nå konkursförvaltaren men denne är oanträffbar för tillfället.

Skulle B t ex kunna ta in en offert på återstående arbete och skicka denna till konkursförvaltaren? Skulle det gynna B eller kan B lika gärna skriva en summa på en servett och skicka denna till konkursförvaltaren?
 
murak
wildeside wildeside skrev:
B skulle aldrig gjort slutbetalning innan E va klar men besiktnings anmärkningarna.
B ångrar sig säkert djupt och hoppas att många läser detta och lär sig av Bs misstag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
murak murak skrev:
B misstänkte att B inte automatiskt skulle bli hög prio hos konkursförvaltaren.
Det är inte konkursförvaltaren som bestämmer fordringarnas prioritet, utan det har att göra vilken typ av fordringar det är (skattefordringar, banklån t.ex.).
Jag tror inte man skall överarbeta det, men det är i och för sig klart att det är risk att konkursförvaltaren kommer att ifrågasätta en sådan fordran och dess storlek, så ett bra underlag skadar ju aldrig.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Oftast är anledningen till konkurs skatteskulder. Och dom prioriteras först, sedan finns inget kvar. Tråkigt men så brukar det vara.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Det man kan kolla är att styrelsen har gjort sitt jobb. Om inte kan man ställa krav mot den. Men lär kosta att driva och ta tid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.