För att dömas för ett brott så måste det finnas uppsåt. Men om en grävmaskinist ser en gränsmarkering "men den är i vägen för mig, så jag gräver bort den". Då finns ett brottsligt uppsåt, det behöver inte handla om att med uppsåt tillskansa sig mark. Markeringen får inte flyttas, utan att blanda in lantmäteriet.

Att det sedan aldrig går att bevisa att han verkligen såg den osv. är en annan femma.
 
Men brottsmisstanken borde ändå fungera som en piska för att sätta fart på kommunen.
 
T Tottan skrev:
Vi behöver, med hjälp av lantmäteriet gränser, märka ut ett servitut som finns på vårt tomt. Då kommunen behövde rensa en avloppsbrunn, på vår uppfart, har gränsröret tagits bort. Vem ska bekosta åtgärden om lantmäteriet kommer och gör ny markering (har hört att kostnaden kan hamna på 20000-40000 kronor).
Det finns absolut inget uppsåt, dvs att tillskansa sig mark. Snarare handlar det kanske om okunskap från kommunens personal. Man kan nog tycka att de skulle förstå problemet.
Gränsmarkeringen var klart tydlig, stack upp ca 10 cm över mark. Tyvärr var det inget jag tänkte på just då.
Nu när vi har problem med att markera mot servitut gränsen så ställer det däremot till stora problem. Har talat med ansvarig som lägger över till mig att begära hjälp av lantmäteriet. Ansvarig säger att de kan komma och kolla "ungefär" var röret kan ha suttit men då måste grannen (som är ilsken) vara med. Förstår inte varför... Gissar på rädsla att hamna i konflikt då denna person är väl känd på avdelningen för bygg...
 
Det vore ju önskvärt kan man tycka att bara säga till den som orsakat skadan (i det här fallet kommunen) att fixa allt utan att man behöver göra något. Tyvärr fungerar det inte så, och det är bra i många andra sammanhang. Det är du som fastighetsägare som måste ansöka om att Lanmäteriet gör en "Särskild gränsutmärkning"
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ter-kring-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/
Det är alltså du som får ansöka, MEN göra det med förbehållet att den som förorsakat skadan (Kommunen) bekostar det. Om de gör de så kommer det antecknas i Lantmäteriets ärende och fakturan kommer gå till kommunen.
Kommunen måste naturligtvis innan godkänna att Lantmäteriet får fakturera dem för just den gränsmarkeringen. Det görs enklast genom att de skriver under ansökan som medsökande, samt att det under rubriken "Förrättningskostnader" i ansökan anges att kostnaderna ska betalas av "kommunen"
 
  • Gilla
Solskiftet
  • Laddar…
F Fummel skrev:
Det vore ju önskvärt kan man tycka att bara säga till den som orsakat skadan (i det här fallet kommunen) att fixa allt utan att man behöver göra något. Tyvärr fungerar det inte så, och det är bra i många andra sammanhang. Det är du som fastighetsägare som måste ansöka om att Lanmäteriet gör en "Särskild gränsutmärkning"
[länk]
Det är alltså du som får ansöka, MEN göra det med förbehållet att den som förorsakat skadan (Kommunen) bekostar det. Om de gör de så kommer det antecknas i Lantmäteriets ärende och fakturan kommer gå till kommunen.
Kommunen måste naturligtvis innan godkänna att Lantmäteriet får fakturera dem för just den gränsmarkeringen. Det görs enklast genom att de skriver under ansökan som medsökande, samt att det under rubriken "Förrättningskostnader" i ansökan anges att kostnaderna ska betalas av "kommunen"
Tack! Detta var en mycket bra upplysning. Har letat men inte hittar detta.
 
Det hela löste sig fint. Kontaktade kommunen och en kille kom hem med någon sökare som kunde hitta de två tomtrlr som bakats ner så de inte längre syntes. Med detta är den delen av problemet löst.
 
  • Gilla
Fummel och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.