Juridik
BirgitS: [citat] Nja, det var likadant med träd i gamla trädgårdar när jag var barn och det var långt innan skövling i Amazonas var på tal.
harry73: [citat] Men lagstiftaren menade med skälig hänsyn inte heller att man skulle städa undan alla löv som dina träd sprider över området eller så är det kanske snarare att lagstiftaren inte tycker att man utnyttjar sin fastighet bara genom att ha ett träd som lever sitt eget liv. Några saker som kanske inte räknas som skälig hänsyn: - krattad lövhög längs tomtgränsen så att den
HerrOso: I anläggningsbeslutet ska standard på vägen vara upptagen. Om det ska vara grusväg, hur bred, farbar sommar- som vinterhalvåren etc. Det är väldigt viktigt att utformning och standard framgår av anläggningsbeslutet eftersom samfällighetsföreningen (när den väl är bildad) eller delägarförvaltningen (som det per automatik är så länge ingen förening finns bildad) har att hålla
Lucky2015: [citat] Jag hade stått på mig och hävdat att det var ett ursprungsfel. Du har 3 års reklamationsrätt enligt lag. Bra i alla fall att du fått hjälp. Dock synd att försäkringsbolagen ska behöva täcka upp dålig kvalitét. Detta påverkar i slutändan oss kunder med högre försäkringspremier och sämre villkor i försäkringarna.
GoC: [citat] Vete tusan om inte en klåpare gjort det bättre, men är väl kanske en färgblind klåpare som fogar med en gammal spackelspade.
Byggdjuret: Två visdomsord.... Om rättegången... Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt. Det finns bara en vinnare, advokaten. Om jag ska lägga mig i lite... Badrummet blir svårt att få som dolt fel. Då säljaren har sagt att det inte finns något certifikat på det. Ta det lugnt med att gå till rätten. Risken finns att om du vinner några av dina punkter så får du stå för dina egna
Hemmakatten: Du ska absolut inte intyga saker du inte har kunskap om eller utfört själv! Mycket slarvigt av kommunen att komma sex år senare med en sån begäran. Kommunen borde väl ha kvar några papper från den tiden. Inte ditt fel om förre ägaren inte skickat in signerad kontrollplan. Skriv tillbaka att du inte kan underteckna och be kommunen ta kontakt med förre ägaren. Välkomna också kommunen
hempularen: Som sagt det är inget problem att man tar upp ett lågt värde i boupteckningen. Det gäller att arvskiftet tar upp verkliga värden. Eller att alla får lika mycket undervärderade saker sig tillskiftat. Eller: Vi ett arvskifte kan man ta upp vilka värden man vill, är bara alla övverens så kan man utan vidare skifta ut 1000 kr till en arvinge, och en 10 milj. fastigyhet till en annan, och
efvag: [citat] Så här fungerar det helt enkelt med försäkringar. Du skulle ha enorma försäkringskostnader om alla byggärenden ersätts med nybyggnationer. Och betänk att du skulle få en ny båt som ersättning när din sjönk. Digga läget.
Räknenisse: Ja, det citerades tidigare en paragraf som tydligt visade att köp av del av fastighet var beroende av genomförandet av avstyckningen. Det är ju också fastighetsbildningen som TS har kört fast med hos LM, inte en lagfartsansökan. Tänker man efter är det ganska rimligt att det inte ska gå att sälja bort delar av fastigheten som inte blir formellt avstyckade. Då finns ingen chans för den
Staffans2000: [citat] Precis så tänkte jag när jag började läsa tråden. Får syrenhäcksvurmaren brev av en privatperson som på okänt sätt uppmanar honom att stympa sin gröna barriär, finns risken att han sätter sig på tvären. Speciellt om det motiveras med att bara slumpen förhindrat att det inte bildats drivor av krockade bilar och traktorer. Kommer det sedan ytterligare ett brev med ultimatum
Kalle B: [citat] Jag förmodar att de inte hade tio års garanti på sina träd, så man kan reklamera om de inte uppnått den höjden...
fiskbuggaren: Jag köpte ett hus med borttappade pantbrev. Mäklaren spelade ner det under hela processen men min bank vägrade befatta sig med köpet. Jag hade till slut lite överraskande en vecka på mig innan tillträdet att hitta en ny bank. Så där lagom kul. Mitt förtroende för mäklarsläktet är fortsatt lågt.
Ingridmaria1234: [citat] Oj! Vilken härlig ton du har. Men vänta här nu, har någon gått in i andras trädgårdar och sågat ned träd och buskar? Det är inte heller klart och tydligt att de krävt pengar för arbetet, utan ts har antagit att de ev kommer att ta betalt.
Hemmakatten: Skrev ett PM igår till dig Martin. Inlägget passar inte under Juridik, men lite osäker på vart jag ska fflytta det, beror lite på vad företaget handlar med. Hör av dig
NoOne2k: [citat] Alla (de allra flesta) kommuner mäter in nya byggnader och klassificerar dem efter typ för att underhålla fastighetskartor/primärkartor och levererar i flera fall även denna datan till lantmäteriet. I just TS fall så hade kanske de som mätt missat att det var en bygglovsbefriad byggnad, men likväl så ska den mätas in.
Lucky2015: 1. Byt omedelbart lås. Då har du helt andra rättsliga åtgärder du kan vidta om de bereder sig tillträde. 2. Med stöd av Konsumenttjänstlagen och utifrån din beskrivning har du rätt att hålla in betalningen med åberopande av nedanstående lagrum. 3. Lämna in en skriftlig reklamation, såtillvida du inte redan gjort det. Påföljder vid fel 16 § Är tjänsten felaktig utan att det
TheGame: [citat] Ett papper på ett certifikat är inte heller nån garanti att det är fackmässigt utfört. Ni har fått det helt om bakfoten. Blir det fel på ett badrum så utreder försäkringsbolaget om det är fackmässigt utfört eller inte. Vad du har för fakturor eller papper på certifikat har ingen betydelse. Antingen är det rätt gjort eller fel. Är det felgjort så får man gå på den
xLnT: Vindskiveplåten är ju felmonterad, det ser man ju tydligt på första bilden, som övriga skrivit går det ju omöjligt att få det till ett dolt fel.
HerrOso: Vill bara flika in med en kommentar angående bygglov och prövningen enligt plan- och bygglagen (PBL). I bygglovsprövningen behöver inte kommunen ta hänsyn till eventuella markrättigheter enligt PBL. Man kan alltså i praktiken få bygglov att bygga ett hus på ett område som belastas av ett avtalsservitut. Det innebär dock inte att man får bygga på marken, även om bygglovet är i hamn.
sunnis: [citat] Låter som att den som driver ärendet hos nätägaren har lite svårt att hålla isär juridisk person, beställare av tjänst och vad en fordran är för något. De har ju konkursboet som fordringsägare, är det så att de inte får fullt betalt från konkursboet så ska det hanteras som en kundförlust i bokföringen, det är det ENDA sättet man löser detta på, annars måste
-MH-: [citat] Tycker jag du skall göra, så kanske de är ännu noggranare att dubbelkolla nästa gång. Även om det känns pinsamt för dig. :)
Daniel 109: Nätägaren vill ju ha någon som betalar månadsavgiften. Så de är nog inte så sugna på att stänga av en existerande förbindelse. Säg att du går över till 4G om de stänger ner.
Hemmakatten: Flyttade tråden "Köpa hus vid exekutiv auktion - vad gäller efter köpet" till delforumet "Köpa och sälja hus". /moderator
bsba: Tack för era svar. Jag hittade faktiskt svaret själv när jag hittade det gamla servitutspappret. Där står det upp till 5 meters bredd
Rabbithole: Fixa det själv så det blir gjort, sen hänger du ut dom med lite badwill
hempularen: Det är en ganska vanlig tolkning av reglerna. Det handlar dels om att dina arbeten kan störa entreprenaden, det går inte att i förväg bedöma hur stor störningen blir, men det räcker ju att infarten är blockerad i 10 minuter av en leverans till din del av projektet, så kan det innebära extra kostnader för entreprenören. Men det gäller även försäkringar. Antag att huset brinner