Hej!

Blir en lång harang det här!

Har en äldre fastighet med tre officialservitut inskrivna hos Lantmäteriet.

Bakgrund:

Vår fastighet är en gammal tjänstebostad för ett skogsbolag och tomten såldes till en av deras tjänstemän och styckades av 1982.
Skogsbolaget ägde då marken runt vår nuvarande tomt men den har sedan bytt ägare och det är kommunen som tagit över all mark runt oss.
Vet inte exakt när de tog över men efter 1982.

För att komma in till vår tomt kör man på en 100-150 meter lång grusväg som går från en kommunal väg, över kommunens mark och strax innan man kommer fram till vår tomt, ligger en vändplats med två belysta grindstolpar samt två garage, allt på kommunens mark.
Ström till garagen och stolparna kommer från oss.

Nu hör vi rykten om att kommunen planerar att stycka av tomter längs med nämnda grusväg och då undrar jag hur det fungerar med de servitut som belastar kommunens mark med fördel för oss.

Det står så här:

”Med X (vår tomt) skall vidare följa rätt att använda befintlig utfartsväg fram till X-vägen (vår adress är X-vägen nr 4) samt vändplan och garageplats på Y (kommunens mark).”

1. Det här känns lite luddigt och jag undrar vad använda betyder? Vem har egentligen ansvaret för underhåll av väg, garage och snöröjning? Och vem äger garagen? Det står ju bara använda?
Troligtvis så byggdes garagen av skogsbolaget, innan vår tomt styckades av och strömmen kommer från oss, vilket inte nämns i servitutet?

Tidigare ägare hade också avtal med en entrepenadfirma som röjde snö vilket vi fortsatte med och betalade för under några år. Därefter har vi själva utfört snöröjning och allt underhåll av vägen förutom vid ett tillfälle då kommunen röjde skog runt vägen och körde sönder den med sina maskiner.
Då stod kommunen för återställning av vägen.

Har aldrig lusläst servituten innan men trodde jag visste hur de var utformade. Men inte riktigt visade det sig, därav alla mina frågor.

Vi har dessutom ett ”tvådelat” servitut som lyder:

”Med X (vår tomt) skall följa rätt att behålla och underhålla vattenledning i ungefärlig sträckning a på Y (kommunens mark) samt avloppsledning, trekammarbrunn och infiltrationsbädd på Y (kommunens mark) enligt redovisning på förrättningskartan.”

Vattenledningen är kommunalt vatten vilken går över Y.
Vi blev tvingade att fixa nytt avlopp härom året då fastigheten ligger strandnära och det finns nya nationella direktiv.
Så sedan förra året har vi kommunalt vatten och avlopp och då byttes den gamla vattenledningen ut och drogs om då man behövde spränga för avloppsledningen.
.
2. Den gamla trekammarbrunnen är nu bortkopplad och jag undrar om jag nu är skyldig att ta bort den och infiltrationsbädden? Eller kan de vara kvar så länge jag underhåller den och den inte utgör något hinder
De nya (eventuella) tomterna ligger en bit ifrån så den är inte i vägen för någon.

Många frågor men hoppas ni förstår vad jag menar!
 
J jdavid skrev:
Hej!

Blir en lång harang det här!

Har en äldre fastighet med tre officialservitut inskrivna hos Lantmäteriet.

Bakgrund:

Vår fastighet är en gammal tjänstebostad för ett skogsbolag och tomten såldes till en av deras tjänstemän och styckades av 1982.
Skogsbolaget ägde då marken runt vår nuvarande tomt men den har sedan bytt ägare och det är kommunen som tagit över all mark runt oss.
Vet inte exakt när de tog över men efter 1982.

För att komma in till vår tomt kör man på en 100-150 meter lång grusväg som går från en kommunal väg, över kommunens mark och strax innan man kommer fram till vår tomt, ligger en vändplats med två belysta grindstolpar samt två garage, allt på kommunens mark.
Ström till garagen och stolparna kommer från oss.

Nu hör vi rykten om att kommunen planerar att stycka av tomter längs med nämnda grusväg och då undrar jag hur det fungerar med de servitut som belastar kommunens mark med fördel för oss.

Det står så här:

”Med X (vår tomt) skall vidare följa rätt att använda befintlig utfartsväg fram till X-vägen (vår adress är X-vägen nr 4) samt vändplan och garageplats på Y (kommunens mark).”

1. Det här känns lite luddigt och jag undrar vad använda betyder? Vem har egentligen ansvaret för underhåll av väg, garage och snöröjning? Och vem äger garagen? Det står ju bara använda?
Troligtvis så byggdes garagen av skogsbolaget, innan vår tomt styckades av och strömmen kommer från oss, vilket inte nämns i servitutet?

Tidigare ägare hade också avtal med en entrepenadfirma som röjde snö vilket vi fortsatte med och betalade för under några år. Därefter har vi själva utfört snöröjning och allt underhåll av vägen förutom vid ett tillfälle då kommunen röjde skog runt vägen och körde sönder den med sina maskiner.
Då stod kommunen för återställning av vägen.

Har aldrig lusläst servituten innan men trodde jag visste hur de var utformade. Men inte riktigt visade det sig, därav alla mina frågor.

Vi har dessutom ett ”tvådelat” servitut som lyder:

”Med X (vår tomt) skall följa rätt att behålla och underhålla vattenledning i ungefärlig sträckning a på Y (kommunens mark) samt avloppsledning, trekammarbrunn och infiltrationsbädd på Y (kommunens mark) enligt redovisning på förrättningskartan.”

Vattenledningen är kommunalt vatten vilken går över Y.
Vi blev tvingade att fixa nytt avlopp härom året då fastigheten ligger strandnära och det finns nya nationella direktiv.
Så sedan förra året har vi kommunalt vatten och avlopp och då byttes den gamla vattenledningen ut och drogs om då man behövde spränga för avloppsledningen.
.
2. Den gamla trekammarbrunnen är nu bortkopplad och jag undrar om jag nu är skyldig att ta bort den och infiltrationsbädden? Eller kan de vara kvar så länge jag underhåller den och den inte utgör något hinder
De nya (eventuella) tomterna ligger en bit ifrån så den är inte i vägen för någon.

Många frågor men hoppas ni förstår vad jag menar!
En liten början till svar.
Använda betyder väl just använda. Ni får använda vägen och vändplan för utfart och infart. Ni får använda garage för parkering.
Underhåll av väg och garage görs av den som anser sig ha nytta av vägen respektive garaget. För närvarande är det kanske bara ni själva som har den nyttan. Om det sker en exploatering så kan detta ändras, så bevaka noga. Garage förses med el från er fastighet. Detta är inte reglerat verkar det som, i vart fall inte i servitut. Även här får ni se upp vid exploatering.
Om inget annat anges så ägs garagen av markägaren, alltså kommunen, men ni har rättighet att använd dessa. Ägaren har inget krav på underhåll, så troligen får ni som användare stå för detta.
Jag förstår inte texten om vattenledningarna, Följer de samma sträckning som det gamla systemet? I så fall för man nog anse att servitutet även gäller för de nya ledningarna
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Vad gäller servitut och underhåll är huvudregeln i FBL att den härskande fastighet, dvs du, är skyldig att underhålla. Är det så att det kommer bildas flera bostadsfastigheter kommer vägen istället bli en gemensamhetsanläggning i vilken du får en andel.
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Att vi kan använda vägen och det andra är självklart för oss och att vi får stå för undehåll och snöröjning är helt okeh men hur kan kommunen förändra de officialservitut som är inskrivna? Det är väl det jag undrar egentligen?

Ponera att de vill stycka av tomter i området, kan de då häva servituten, eller har vi något förhandlingsläge vad gäller vägen?

Samma sak med vändplatsen och garagen, tänk om de vill bygga hus där, har vi något att förhandla med då?

Servitut är ju i princip eviga om man inte omförhandlar och som jag förstår det så kan inte kommunen ”ombestämma” servituten utan förhandling?

Vad gäller strömförsörjningen så är det ingen stor sak. Den kan vi leva utan och lösa på annat sätt om det skulle vara så.

Vattenledningen drogs om i samband med sprängningen för nya avloppet. Den ligger nu över avloppsledningen och ligger inte på samma plats som tidigare. Detta gjordes av Tekniska Verken, det kommunala bolaget och deras underentrepenörer och servituten kom aldrig upp i vår kommunikation.

Har inget att invända mot den nya placeringen av VA men servitutet och kartan stämmer inte längre om man skall vara petig.

Är egentligen mest nyfiken på trekammarbrunnen och infiltrationsbäddens vara eller inte vara. Tog med hela servitutsbeskrivningen då den var tvådelad.
 
Tack @Manfreds !

Ok, men hur regleras det lite mer i detalj?

Kan vi förhandla om vägen överhuvudtaget?
Kan de tvinga oss att bilda en samfällighet eller hur funkar det?

Vore ju kanon om de gör en ordentlig väg och står för underhåll och snöröjning men det kan man väl fetglömma som kidsen säger?

Men är som sagt inte orolig för vägen egentligen utan vill veta om vi har något förhandlingsläge vad gäller garage och vändplats. Eller om de kan häva de servituten utan att vi har något att säga till om?

Är ju bra att vara förberedd även om jag tror att allt löser sig till det bästa.
 
Kommunen kan begära att servitutet upphävs. Lantmäteriet beslutar om detta i så fall. Ni kommer givetvis att höras om detta sker, och får då ge era argument varför servitutet behövs, kommunen kan argumentera annorlunda. Läs mer här till exempel

https://www.bjornlunden.se/foretagskunskap/servitut__8069
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Tack @klimt för länken! Mycket bra!

Men så här står det:

“Förrättningsservitut (officialservitut, lantmäteriservitut) tillkommer – ofta på fastighetsägarens begäran – genom fastighetsbildningsförrättning eller i samband med expropriation. Sådana servitut är orubbliga på ett helt annat sätt än avtalsservituten. De kan varken bildas eller upphöra genom överenskommelser mellan fastighetsägarna.”

Så då kan alltså endast Lantmäteriet avgöra våra servituts vara eller inte vara? Förstår jag dig rätt nu? Och vilka lagar/regler har de att rätta sig efter?

Många frågor men vill ha på fötterna innan det blir några nya hus i området, så vi inte blir överkörda.
 
J jdavid skrev:
Tack @Manfreds !

Ok, men hur regleras det lite mer i detalj?

Kan vi förhandla om vägen överhuvudtaget?
Kan de tvinga oss att bilda en samfällighet eller hur funkar det?

Vore ju kanon om de gör en ordentlig väg och står för underhåll och snöröjning men det kan man väl fetglömma som kidsen säger?

Men är som sagt inte orolig för vägen egentligen utan vill veta om vi har något förhandlingsläge vad gäller garage och vändplats. Eller om de kan häva de servituten utan att vi har något att säga till om?

Är ju bra att vara förberedd även om jag tror att allt löser sig till det bästa.
Om det sker flera avstyckningar för bostad och det inte kommer vara en detaljplan med kommunalt huvudmannaskap kommer det i samma veva bildas en gemensamhetsanläggning, under förutsättning att flera fastigheter behöver vägen. Du kommer bli ”tvångsansluten”. I och med det kommer även beslut om andelstal och underhåll och drift efter nytta av vägen.

Ett upphävande av servitut blir en ersättningsfråga, är servituten fortfarande av väsentlighet för fastigheten har jag svårt att se det upphävt utan ett medgivande.

Är dock inte jätteinsatt i upphävande av officialservitut men min uppfattning är att det inte bara är att göra hur som, det är ju från början ett myndighetsbeslut.
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Tack igen!

Nej det verkar inte helt enkelt, det är sant.

Får forska vidare på hur det funkar och postar givetvis här när jag vet mer.
Kanske dyker det upp andra medlemmar med mer kunskap om upphävande av officialservitut?
 
Är det möjligt att anlägga en infart till er fastighet från vändplanen och bygga ett garage? Det är ju isf något kommunen kan anföra till Lantmäteriet, och hävda att det inte finns något behov för just den delen av servitutet.
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Texten i servituten är egentligen lite för kortfattad för att det ska vara tydligt vem som ansvarar för vad och vem som betalar för vad, men lite får man ju fram genom att "läsa mellan raderna".

Elen till garage och grindstolpar får ju egentligen inte, om man hårdrar det, dras utanför din fastighet. Grindstolparna är dock sannolikt inget problem, iallafall inte för stunden. Garaget och elen kan bli problem, om läget är sådant att kommunen tex vill bygga gemensamt garage för de nya fastigheterna, elelr om de missat ditt servitut och vill riva garaget för att stycka av en ny fastighet även där.

Vad gäller vägen står det ju faktiskt inget om att du ska sköta om den. Vanlig formulering i vägservitutet är ju att man har rätt att anlägga och underhålla väg, men här står bara att du har rätt att använda befintlig utfartsväg fram till vändplanen.

Grusvägen, vändplanen och garagen tillhör kommunen, grusvägen nämns ju överhuvudtaget inte i servitutet, mer än att utfarten ansluter till den och du har därför inget ansvar att vare sig underhålla eller snöröja den.

Det känns som om du skulle behöva boka ett samtal med någon från kommunen för att reda ut det hela, särskilt vad gäller vägunderhållet, och framförallt för säkerhets skull uppmärksamma dem på att garaget på deras mark är ditt, och drivs av din el.

Den gamla avloppsanläggningen är troligen ditt ansvar att ta bort, men det är väl lika bra att vänta och se vad som händer, den gör ju ingen skada där den ligger just nu?

Det vore intressant att få se en karta!
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Ni kan kontakta Lantmäteriet för att fråga om processen kring att upphäva ett servitut. Ni kan också kontakta kommunen för att fråga om eventuella planer. Lantmäteriet kommer att bedöma nyttan och behovet för er del jämfört med markägarens önskemål. Om kommunen planlägger området för bostäder och kan visa att ert behov av utfart tillgodoses av en gemensamhetsanläggning så är det nog skäl att upphäva servitutet i denna del. Skötseln av vägen betalas i så fall av medlemmarna i anläggningen, alltså er fastighet och de nya fastigheter som byggs. Vad gäller garage är det mer osäkert. Om det hindrar eller försvårar byggplaner kan det vara ett skäl att upphäva, samtidigt är detta en rättighet som ni har. Vilket som är det en komplicerad procedur, och Lantmäteriet har köer för att behandla ärenden, så det kommer att ta tid.
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
harry73
Vägservitut, och servitut för vatten/avlopp kan de inte ta ifrån er, men om nu tekniska verken gjorde och bekostade en ny ledning, kan det vara så att din anslutningspunkt numera finns på tomtgränsen och att de äger ledningen. Då behövs det inget servitut för ledningen (kommunen har kommunens ledning på kommunens mark). Du har då fortfarande det gamla servitutet kvar, men den fyller ingen funktion längre. Fråga med kommunen hur det ligger till och erbjud eventuellt att skrota servitutet, så att den inte ligger i vägen för avstyckningen.

Samma sak komma att gälla för servitutsvägen. Skulle kommunen i samband med avstyckningen göra en detaljplan, då blir alla vägar kommunala gator. Även då behöver du inte längre en servitutsväg, men använder det kommunala gatunätet (som kan vara samma väg)

Men sådana ändringar kan kommunen inte göra ensidigt så inget du behöver oroa dig för.

Angående trekammarbrunnen, skulle jag inte väcka den björn som sover och låta den vara. Eventuellt byggdes den ursprungligen av skogsbolaget åt tjänstevåningen, och då ägs den kanske av kommunen sedan kommunen köpte skogen.
Om den inte är ansluten, kan man i för sig fylla trekammarbrunnen med sand eller jord för att minska risken att någon fastnar i den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Från FBL 7:1 angående underhåll:
Utan stöd av överenskommelse mellan ägaren av den härskande fastigheten och ägaren av den tjänande fastigheten får servitutet inte innefatta skyldighet för den senare att underhålla väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet.
 
  • Gilla
jdavid
  • Laddar…
Tusen Tack för alla svar så långt!!(y)

@kindvall

Vägen fortsätter in på vår tomt som ni kan se på kartan och vändplatsen används främst för genomfart in på vår tomt, när vi skall parkera i garagen (två, öster om vändplatsen) och när postbilen kommer.
Det skulle givetvis vara möjligt att flytta garagen till andra sidan vändplatsen, mellan den och vår tomt.

@Anna_H

Se svar från Manfreds. Vi är tydligen ansvariga för både underhåll och snöröjning. Vilket är helt okej och det är så vi gjort under dryga 10’ãr.
Strömmen kan vi egentligen klara oss utan men vill ju inte förlora garagen eller bekosta flytt av dem.
Samtal med kommunen tar vi lite längre fram om behov uppstår. Än så länge finns inga konkreta planer men mer en vilja att förtäta kommunen med fler bostäder.

@klimt

Jo tid tar det nog ‘men det har jag gott om! ;-)
Området finns med i gällande översiktsplan från 2011 och den är under utredning och ny skall komma nästa år. Se info som följer längre ner, efter mina individuella svar.

@harry73

Detaljplan är det vi hoppas på om det blir en utbyggnad. Håller för övrigt med om att inte väcka björnen, det är alltid en bra princip när man har att göra med myndigheter, kommunen och andra.

@Manfreds

Tack! Då är det klarlagt att underhåll och snöröjning ligger på oss. Bra!

Bifogar två kartbilder över vår tomt och onrådet.
Behöver dessutom klarlägga lite mer:

Hela området runt och inklusive vår tomt är markerat som kulturområde i gällande översiktsplan. Vad det innebär för en eventuell exploatering har jag inte lyckats klura ut?

Grusvägen in till oss är en allé av gamla ekar som vi hoppas blir kvar och det är pga strandskydd och topografi och annat, nästan omöjligt att flytta på vägen.

Vårt hus ligger 60-75m från en sjö, väster om oss och linjen för 100-metersgränsen går från siffran 282 på ena kartan till grannen norr om oss. Alltså mitt i vår tomt och nästan parallellt med vägen. Eventuella nya hus norr om oss måste alltså ligga nära vägen för att inte komma i konflikt med strandskyddet.

Området norr om vårt hus och ner mot sjön, är någon form av skyddad skog med bla rödlistade arter och där går även luftledning med ström till vårt hus.

Skall man sedan lägga hus på östra sidan av vägen så finns det en bensinstation och ett industriområde norr om platsen att ta hänsyn till.

Det är inte många tomter man kan få till egentligen, området mellan oss och grannen är ett öppet fält om ca 2500kvm men redan då inkräktar man på strandskyddet.

Öster om vägen har man som sagt en bensinstation och angränsande industriområde.


Karta som visar tomtgränser och byggnader med märkningar och mått på en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En handritad karta över en tomt med väg, vändplats, garagen öster om vändplatsen och placering markerad med "Here".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.