1 077 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kontraktskrivning, avstyckad gård
Hej på er alla.
Vi är lite intresserade av en gård, gården kommer styckas av men efter kontraktskrivning. Någon som har erfarenhet att detta?
Min egna tanke är ju att det kan ta en himla lång tid när det handlar om lantmäteriet. Kan man få inflytt innan avstyckningen är klar,
"huset kommer ändå bli vårat" eller någon annan som vet hur det funkar?
Mvh
Vi är lite intresserade av en gård, gården kommer styckas av men efter kontraktskrivning. Någon som har erfarenhet att detta?
Min egna tanke är ju att det kan ta en himla lång tid när det handlar om lantmäteriet. Kan man få inflytt innan avstyckningen är klar,
"huset kommer ändå bli vårat" eller någon annan som vet hur det funkar?
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vet inte jättemycket om hur man gör. Men köpeavtalet måste villkoras med att avstyckning skall ske, och det är även viktigt att ni sätter en tidsgräns i avtalet. Skulle avstyckningen av någon anledning inte gå igenom så finns ju risken att endera parten vill försöka driva igenom det iallafall under åratal av överklaganden osv. Då är det inte så kul att som den andra parten vara bunden av avtalet.
Du kan inte överta fastigheten innan den är avstyckad, banken kommer inte att släppa iväg något lån innan fastigtheten existerar. Sedan kan man ju alltid fundera på lösningar i stil med att du hyr fastigheten tills allt är klart.
Du kan inte överta fastigheten innan den är avstyckad, banken kommer inte att släppa iväg något lån innan fastigtheten existerar. Sedan kan man ju alltid fundera på lösningar i stil med att du hyr fastigheten tills allt är klart.
Ok. Stort tack för svar.H hempularen skrev:Vet inte jättemycket om hur man gör. Men köpeavtalet måste villkoras med att avstyckning skall ske, och det är även viktigt att ni sätter en tidsgräns i avtalet. Skulle avstyckningen av någon anledning inte gå igenom så finns ju risken att endera parten vill försöka driva igenom det iallafall under åratal av överklaganden osv. Då är det inte så kul att som den andra parten vara bunden av avtalet.
Du kan inte överta fastigheten innan den är avstyckad, banken kommer inte att släppa iväg något lån innan fastigtheten existerar. Sedan kan man ju alltid fundera på lösningar i stil med att du hyr fastigheten tills allt är klart.
Ska ta med oss det du skriver om vi väljer att gå vidare med fastigheten
Klicka här för att svara
