Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker synd om er. Det är beklämmande att myndighetshandläggningen av sådana här saker tillåts ta så lång tid. Människor är inte till för staten, utan tvärt om.

Man skulle kunna tänka sig exempelvis en ”snabbavstyckning med osäkra gränser” där ägarskiftet går igenom men de exakta gränserna tillåts vara osäkra tills en ordentlig avstyckning görs. Om man nu alls måste acceptera dagens handläggningstider.

För det är inte jättesvårt att förstå säljaren heller. Hyra ut till en okänd människa som vill börja riva och ändra på fastigheten som om hen ägde den. Det kan man förstå om någon drar sig för.
Sant, håller med dig.
Vi hade ju i och för sig inte renoverat förrän avstyckningen vart klar men nu är de som det är tyvärr och det kommer nya tåg,vi ger inte upp
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker synd om er. Det är beklämmande att myndighetshandläggningen av sådana här saker tillåts ta så lång tid. Människor är inte till för staten, utan tvärt om.

Man skulle kunna tänka sig exempelvis en ”snabbavstyckning med osäkra gränser” där ägarskiftet går igenom men de exakta gränserna tillåts vara osäkra tills en ordentlig avstyckning görs. Om man nu alls måste acceptera dagens handläggningstider.

För det är inte jättesvårt att förstå säljaren heller. Hyra ut till en okänd människa som vill börja riva och ändra på fastigheten som om hen ägde den. Det kan man förstå om någon drar sig för.
Ja, kötiden är under all kritik. Problemet är väl främst att det är kön, och inte direkt handläggningen, som drar ut på tiden. Sen är ju mätningen endast en liten del av problemet. Har du tex ett köp som är villkorat fastighetsbildning måste ju lämplighetsprövningen tex vara 100%ig innan du tar ett beslut, med eller utan mätning, och det är där kön främst ligger.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tycker inte att vare sig kötiden eller lämplighetsprövningen är ok om staten inte kan bilda fastigheter på mindre tid än ett år.

Klarar man inte av sitt uppdrag pga. för få handläggare får man anställa fler eller förenkla. Exempelvis automatiskt godkänna avstyckningar av gårdscentrum plus x ha om resterande fastighet blir minst y ha.

Det gäller att vilja ha ett system till nytta för medborgarna. Och ja, självfallet är det en lagstiftningsfråga och inte något Lantmäteriet kan bestämma självt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi bodde i hyrd bostad två år efter att vi sålt huset, i väntan på att rätt gård skulle dyka upp. Till slut gjorde den det! Då var det verkligen skönt att slippa rådda med husförsäljning, så jag tycker ni har tänkt helt rätt!

Sedan tog det 3 år innna det blev separation, men det är nog en annan historia... Det visade sig att vi inte hade riktigt samma bild av hur vi skulle driva gården, vad som skulle prioriteras mm. Var iofs en något större gård, ca 40 hektar. Aldrig fel att vara tydlig med varandra gällande prioriteringar mm.
 
ylven ylven skrev:
Vi bodde i hyrd bostad två år efter att vi sålt huset, i väntan på att rätt gård skulle dyka upp. Till slut gjorde den det! Då var det verkligen skönt att slippa rådda med husförsäljning, så jag tycker ni har tänkt helt rätt!

Sedan tog det 3 år innna det blev separation, men det är nog en annan historia... Det visade sig att vi inte hade riktigt samma bild av hur vi skulle driva gården, vad som skulle prioriteras mm. Var iofs en något större gård, ca 40 hektar. Aldrig fel att vara tydlig med varandra gällande prioriteringar mm.
Beklagar separationen men tackar för din story. Alltid bra med någon annan syn än sina egna. :D
Jag har en känsla/förhoppning om att vi ska ha hittat gården innan semestern, 2020.

Då vi helst vill ha en mindre gård så är inte tanken att vi ska få några intäkter på gården, enbart massa utgifter :crysmile:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man skulle kunna tänka sig exempelvis en ”snabbavstyckning med osäkra gränser” där ägarskiftet går igenom men de exakta gränserna tillåts vara osäkra tills en ordentlig avstyckning görs
Det har vi i princip haft - avsöndring.
 
Ja, dagens system är förstås inte skrivet i sten, även om man skulle kunna tänka sig exempelvis krav på digitalt inrapporterade koordinater på en modern motsvarighet till avsöndring.
 
C
Det rykte man hör är att den extrema kötiden beror på att lantmäteriet prioriterar fiberrelaterade ärenden. Någon som vet om det ligger substans i detta?
 
C cpalm skrev:
Det rykte man hör är att den extrema kötiden beror på att lantmäteriet prioriterar fiberrelaterade ärenden. Någon som vet om det ligger substans i detta?
Bredbandsärenden ska enligt beslut från regeringen (?) prioriteras och beslut ska tas inom fyra månader från ansökan. Ärenden som möjliggör nybyggnation av bostäder är också prioriterade ärenden som får gå före i kön.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Beklagar separationen men tackar för din story. Alltid bra med någon annan syn än sina egna. :D
Jag har en känsla/förhoppning om att vi ska ha hittat gården innan semestern, 2020.

Då vi helst vill ha en mindre gård så är inte tanken att vi ska få några intäkter på gården, enbart massa utgifter :crysmile:
Jag beklagar bara att separationen inte skedde tidigare - eller inte, för nu är jag extremt nöjd med mitt liv och jag hade ju inte varit här idag om det inte vore för det!

Se till att diskutera noga hur ni har föreställt er livet på gården, hur olika projekt ska prioriteras i mån av tid och pengar.
 
ylven ylven skrev:
Jag beklagar bara att separationen inte skedde tidigare - eller inte, för nu är jag extremt nöjd med mitt liv och jag hade ju inte varit här idag om det inte vore för det!

Se till att diskutera noga hur ni har föreställt er livet på gården, hur olika projekt ska prioriteras i mån av tid och pengar.
Härligt och stort grattis till allt nu ha fallit på plats

Jo, vi har koll på hur vi vill ha det, sen kan ju allt ändras allt eftersom men det får man ta efterhand

Först saknas det bara en liten liten detalj.... gården hehe
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.