10 846 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Handläggningstid, avstyckning av gård.
Sida 1 av 4
Hej.
Vi är väldigt intresserade av en fastighet.
Fastigheten kommer att styckas av.
Någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar att stycka av en gård?
Gården är på totalt 31 ha. Efter avstyckning så blir det någonstans kring 6-7ha.
Vi är väldigt intresserade av en fastighet.
Fastigheten kommer att styckas av.
Någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar att stycka av en gård?
Gården är på totalt 31 ha. Efter avstyckning så blir det någonstans kring 6-7ha.
Bästa svaret
Det vanliga är att man tecknar ett arrendeavtal i väntan på avstyckning.
Det finns en hel del man kan göra för att snabba upp handläggningen när ärendet väl ligger på bordet, men i väntan på det är det nog inte mycket man kan göra.
Se dock upp med köpeavtalet så att du inte hamnar i en oväntad sits om avstyckningen inte kan genomföras som förväntat. Dvs. avtala en tidsgräns för när affären måste vara klar och ev. andra förutsättningar som är viktiga för er.
Det finns en hel del man kan göra för att snabba upp handläggningen när ärendet väl ligger på bordet, men i väntan på det är det nog inte mycket man kan göra.
Se dock upp med köpeavtalet så att du inte hamnar i en oväntad sits om avstyckningen inte kan genomföras som förväntat. Dvs. avtala en tidsgräns för när affären måste vara klar och ev. andra förutsättningar som är viktiga för er.
Ok. För om det blir så att vi köper denna fastigheten så vill vi även börja renovera men det kan ju förstås vara lite problematiskt men vi får se. Ska träffa mäklaren imorgon och han kan ju ha en lösning på alla frågor.C cpalm skrev:Det vanliga är att man tecknar ett arrendeavtal i väntan på avstyckning.
Det finns en hel del man kan göra för att snabba upp handläggningen när ärendet väl ligger på bordet, men i väntan på det är det nog inte mycket man kan göra.
Se dock upp med köpeavtalet så att du inte hamnar i en oväntad sits om avstyckningen inte kan genomföras som förväntat. Dvs. avtala en tidsgräns för när affären måste vara klar och ev. andra förutsättningar som är viktiga för er.
Absolut. Ska kolla det med köpekontrakt mm. Stort tack
Hej.C cpalm skrev:Det vanliga är att man tecknar ett arrendeavtal i väntan på avstyckning.
Det finns en hel del man kan göra för att snabba upp handläggningen när ärendet väl ligger på bordet, men i väntan på det är det nog inte mycket man kan göra.
Se dock upp med köpeavtalet så att du inte hamnar i en oväntad sits om avstyckningen inte kan genomföras som förväntat. Dvs. avtala en tidsgräns för när affären måste vara klar och ev. andra förutsättningar som är viktiga för er.
Efter ytterligare en visning idag så la vi ett bud på gården.
Förhoppningsvis accepterar säljaren.
Gällande tidsgräns, vad är rimligt att acceptera? Eller vad bör skrivas in i ett köpekontrakt?
Det vi tänker som är viktigt för oss är att marken som ska styckas av, att det verkligen blir så. Att lantmäteriet säger emot avstyckningen och ändrar om den.
Kan man lägga in någon form av klausul isf?
Ja, det är ju precis det tidsgränsen handlar om, att det finns en bortre gräns där man säger att det inte blev något. Annars kan ju säljaren hålla på och dona med avstyckningen i all evighet.P Pappa1986 skrev:
Det finns formkrav i jordabalken kring detta med villkorade fastighetsköp, så det är lite småknepigt, men tror det är max 2 år som gäller om avtalet skall vara giltigt om det utformas som ett s.k. svävarvillkor, dvs. att köpet ligger vilande tills villkoret är uppfyllt. Så detta är något som en sakkunnig (mäklaren(?)) bör hjälpa till med.
Kanon, stort tack för svar.C cpalm skrev:Ja, det är ju precis det tidsgränsen handlar om, att det finns en bortre gräns där man säger att det inte blev något. Annars kan ju säljaren hålla på och dona med avstyckningen i all evighet.
Det finns formkrav i jordabalken kring detta med villkorade fastighetsköp, så det är lite småknepigt, men tror det är max 2 år som gäller om avtalet skall vara giltigt om det utformas som ett s.k. svävarvillkor, dvs. att köpet ligger vilande tills villkoret är uppfyllt. Så detta är något som en sakkunnig (mäklaren(?)) bör hjälpa till med.
Mäklaren har hållit igång sedan 2005, inga anmärkningar och har hand om många avstyckningar mm.
Han sa att de sista 3 avstyckningarna som haft tog 11,12 & 13 månader.
I denna avstyckningen så är det köparen som kommer bekosta avstyckningen.
Förhoppningen är även att vi ska få arrendera gården tills avstyckningen blir klar.
Vi köpte gårdscentrum på 7ha som var del av en större fastighet. Det var en enkel avstyckning med naturliga gränser samt inga outredda frågor och tog nästan exakt ett år.
Vi skrev köpeskontrakt och var part i processen med lantmäteriet. Under tiden hyrde vi gården. Vi blev varnade för att lägga ned för mycket pengar i fastigheten om lantmäteriet skulle bråka och stoppa avstyckningen. Vi renoverade mest med sådant som kostade tid innan allt var klart.
Vi skrev köpeskontrakt och var part i processen med lantmäteriet. Under tiden hyrde vi gården. Vi blev varnade för att lägga ned för mycket pengar i fastigheten om lantmäteriet skulle bråka och stoppa avstyckningen. Vi renoverade mest med sådant som kostade tid innan allt var klart.
Då är vi i samma situation som ni va i.F faf skrev:Vi köpte gårdscentrum på 7ha som var del av en större fastighet. Det var en enkel avstyckning med naturliga gränser samt inga outredda frågor och tog nästan exakt ett år.
Vi skrev köpeskontrakt och var part i processen med lantmäteriet. Under tiden hyrde vi gården. Vi blev varnade för att lägga ned för mycket pengar i fastigheten om lantmäteriet skulle bråka och stoppa avstyckningen. Vi renoverade mest med sådant som kostade tid innan allt var klart.
Det mäklaren ha sagt är ju att om vi få arrendera av säljaren under tiden så får vi inte renovera men det är väl mest för att det inte ska bli något med lantmäteriet som du nämner.
Här finns också naturliga gränser i form av stenmurar.
Försökte ni göra något för att skynda på processen?
Alternativet är ju att avtala om ersättning för förbättringar om köpet inte skulle bli av. Får för mig att det inte är helt ovanligt vid hyra/arrende av denna typ av objekt. Å andra sidan blir det ju lätt så att en icke fullföljd renovering blir en försämring snarare än en förbättring. Man bör hur som helst ta upp frågan.F faf skrev:
Ska ta upp detta med mäklaren.C cpalm skrev:Alternativet är ju att avtala om ersättning för förbättringar om köpet inte skulle bli av. Får för mig att det inte är helt ovanligt vid hyra/arrende av denna typ av objekt. Å andra sidan blir det ju lätt så att en icke fullföljd renovering blir en försämring snarare än en förbättring. Man bör hur som helst ta upp frågan.
Avstyckningen bör gå igenom då det inte inte ska finnas några konstigheter men man vet ju aldrig. :=)
Nu hoppas vi bara att de acceptera budet och att samtidigt får hyra gården. (borde ju inte vara några problem kan man tycka)
