6 278 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Ge entreprenör tillgång till Lgh, meddela i tid
Fast är reglerna verkligen tydliga avseende lägenheter? Den månad som jag sett det syftas på i denna tråd är från jordabalken och det går nog inte att utan vidare hävda att den självklart även gäller lägenheter.C cpalm skrev:
Är inte problemet att liknande tydlighet saknas i bostadsrättslagen och hyreslagstiftningen. Eller finns det något även där avseende "förvarningstiden"?
Vad menar du med lägenheter? Regeln finns i jordabalkens kapitel om hyra, den s.k. hyreslagen. Dvs. den gäller för hyresrätter. För bostadsrätter finns som sagt inte motsvarande konkreta tidsfrist, men enligt rättspraxis kan tidsfristen i hyreslagen vara vägledande även om lagen i sig inte är direkt tillämplig för en bostadsrätt.Alfredo skrev:
Jag tokpudlar!C cpalm skrev:
Jag hade själv inte tittat på lagen utan fick intrycket av diskussionen här att tidsfristen i lagtexten gällde annan form av åtkomst till "fastigheter". Helt fel av mig.
Diskussionen här är därför rent av tramsig med en massa tyckande om lämplig tidsfrist. Lagen säger minst en månad och då är det ganska meningslöst att vi håller på och tycker något annat.
Tycker man att en till två veckor är lämpligt har man kort och gott fel eftersom lagen säger minst en månad.
Pratade med ventilationsfirman, de måste inte in den dagen, utan jag skulle skicka ett sms med förslag på tider som passar mig med lite info (lgh osv) så fixar dem det.
Så då kan jag iaf ta ett datum som passar mig bättre.
Det gäller hyreslägenheten. (Lät som en det trodde det gällde bostadsrätt)
Så då kan jag iaf ta ett datum som passar mig bättre.
Det gäller hyreslägenheten. (Lät som en det trodde det gällde bostadsrätt)
Var inte det jag sa. Utan när det gällde målningen så var de ute i bra god tid innan och meddelade en ungefärlig vecka de skulle måla, vilket de inte brukar göra när det gäller lägenhets-grejer som t.ex. ventilationsrengörning.L larka742 skrev:
Klicka här för att svara