10 416 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Borttagna gränsrör
Sida 1 av 2
Vi behöver, med hjälp av lantmäteriet gränser, märka ut ett servitut som finns på vårt tomt. Då kommunen behövde rensa en avloppsbrunn, på vår uppfart, har gränsröret tagits bort. Vem ska bekosta åtgärden om lantmäteriet kommer och gör ny markering (har hört att kostnaden kan hamna på 20000-40000 kronor).
Enligt kommunen, som tagit bort rören, kan de endast märka ut var de troligtvis fanns. Jag är osäker på om de finns kvar i marken eller om de dragits upp. Vet du hur jag bör agera i detta? Kan jag skriva ihop något, och i så fall, lämnar jag det till kommunen för att sedan överklaga hos länsstyrelsen? Kan man med hjälp av koordinater hitta gränsröret? Koordinaterna finns med på lantmäteriet uppgifter.
Om det finns fastlagda koordinater borde det vara en tämligen billig åtgärd att sätta ett nytt rör. Prata med lantmäteriet, det är de som kan fixa röret.
Det är bara lantmäteriet som kan sätta ut gränsrör. Det du kan kräva av kommunen är att de betalar. De kan inte återställa röret.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Har kommunen sagt att de vet att de gjort det eller vad? Och isåfall varför?
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När det gäller kostnader, så finns det lite olika nivåer. Dels gränsbestämning. Det används när en gräns inte är helt säkert fastställd. Det innebär en del utredningsarbete för lantmäteriet. Det kan kosta 20 - 30 000 och mer. Men om gränsen är fasställd, och bara behöver märkas ut, så handlar det bara om gränsvisning som kostar en bråkdel.
Som sagt kommunen kan inte åtgärda, men de kan få betala kostnaden. Blir det något strul, så prova med en polisanmälan, det är som sagt dryga fängelsestraff fär att ta bort en gränsmarkering (oavsett om man sedan betalar för återställande).
Som sagt kommunen kan inte åtgärda, men de kan få betala kostnaden. Blir det något strul, så prova med en polisanmälan, det är som sagt dryga fängelsestraff fär att ta bort en gränsmarkering (oavsett om man sedan betalar för återställande).
På vår tomt finns en rensbrunn för avloppet. En annan granne fick stopp och då grävde de upp runt brunnen, som finns nära det gränsrör som saknas. Det fanns där innan och eventuellt kan det vara längre ner i marken. Kommunen säger att de kan markera ungefär.. Tyvärr räcker inte det då grannen (som har rätt att nyttja servitutet) och vi, inte längre kan tala med varandra.S Stefan1972 skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Att råka förstöra en markering kan hända, det kan inte likställas med att flytta en markering för att tillskansa sig mer mark. Naturligtvis ska de lösa detta, men ett svårt brott är det inte.
Nä, polisen lär inte åka ut med blåljusen och häkta nån och rätten lär inte döma någon till fängelse.
Det är mer en principsak. Att flytta gränsmarkeringar är ett brott oavsett hur och varför det görs och om då kommunen tycker att det inte är så noga och lägger över problemet och kostnaden på den drabbade så är det fel.
Det är mer en principsak. Att flytta gränsmarkeringar är ett brott oavsett hur och varför det görs och om då kommunen tycker att det inte är så noga och lägger över problemet och kostnaden på den drabbade så är det fel.
Ja lite så är det väl.
Det finns rätt hårda straff med i straffskalan (två, eller fyra, års fängelse har jag för mig).
Det straffet är alltså till för de som med berått mod flyttar gränsmarkeringar för att tillskansa sig mer egen mark.
Om en skogsmaskinsförare råkar trycka till en gränsmarkering så är det en olycka och kommer nästan garanterat inte leda till straffansvar, men däremot kan ersättning för återställande krävas av den skyldige.
Det finns rätt hårda straff med i straffskalan (två, eller fyra, års fängelse har jag för mig).
Det straffet är alltså till för de som med berått mod flyttar gränsmarkeringar för att tillskansa sig mer egen mark.
Om en skogsmaskinsförare råkar trycka till en gränsmarkering så är det en olycka och kommer nästan garanterat inte leda till straffansvar, men däremot kan ersättning för återställande krävas av den skyldige.
