D Daniel666 skrev:
Efter fem år räknas ni nästan som gifta i lagen.
Det där får du gärna utveckla.

D Daniel666 skrev:
Samboavtal kräver varken jurist eller vittnen.
Nej det krävs inte, men då avtalet kan få livsavgörande ekonomiska konsekvenser kan nog många ändå tycka att det är klokt att ta professionell hjälp. Men som du säger, det finns inga sådana formkrav. Är nog få tillfällen överhuvudtaget det finns krav på att en jurist måste blandas in.
 
D Daniel666 skrev:
Samboavtal kräver varken jurist eller vittnen.. skriv ner vad du vill som inte ska ingå vid eventuell separation. O be din partner skriva på..
Det finns oändligt många misstag man kan göra när man skriver avtal, anlita en jurist för formuleringen.

Bara ett exempel:

Antag att TS köper in sig med 50% i huset. Vid en separation så är ju sambons halva av huset inte "samboegendom", han hade det innan de började bo tillsammans. Den halvan ingår inte i en bodelning.

TS däremot har ju köpt bostad (även om det bara är en halv), som är avsedd för deras gemensamma boende. Den halvan kan därmed ingå i en bodelning, och sambon har rätt till hälften av hennes halva, trots att hon har betalat för den halvan själv. Sådant fixar man med ett korrekt formulerat samboavtal.
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Oändligt många misstag på ett litet papper??Antingen är det väl rätt utformat eller inte. Däremot finns det oändligt många saker man kan lägga sina pengar på, fast man inte behöver. Jag är bara en enkel snickare som måste slita för mina pengar. På mitt lilla papper, står det klart och tydligt att fastigheten jag äger inte ingår vid eventuell separation. Går inte att misstolkas. Förstår om man har sommarstuga,villa, båt och två bilar o massa bröte som ska delas upp. att man kanske måste ta hjälp av en jurist för att reda ut saker som är oklara.. vad jag förstod av TS så handlade det bara om en enda sak precis som i mitt fall.. trevlig kväll på er..
 
hittar inte något om någon fem års gräns:thinking: jag köpte ett gammalt hus för 16år sedan som jag ensam har renoverat och bekostat själv på kvällar Nätter o helger. Mycket blod svett o tårar har fällts Har lagt hela min själ i huset. Har tio dubblat värdet på fastigheten på dessa 16 år.. för att kunna säkra min ålderdom. för tio år sedan träffade jag en kvinna som jag älskar. Har fortsatt att bygga på huset med egna pengar,jag betalar alla driftkostnader. Min sambo har inte lagt en enda krona med nåt som har med huset att göra. Enda skillnaden är nu förtiden är att allt jag gör är för våran gemensamma ålderdom. En släkting till mig blev sol-och-vårad.. fick mig att fundera lite. Även om jag inte kan tänka mig ett liv utan min sambo. Så kan jag ju aldrig försäkra mig om Att min sambos känslor består. Skulle aldrig kunna lösa ut henne med halva värdet 2,5miljon utan att sälja. Pratade lite kort med en jurist som sa det om fem år.. så då skrev jag och min sambo ett samboavtal som bara innefattar fastigheten. Utan en jurist.:cool:. Hon har bott gratis med allt som ingår allt från betalkanaler till tv samt internet sophämtning försäkringar Det min sambo bekostar är halva matkostnaden. Vi är helt överens om fördelningen. Möbler och allt som finns i huset kan hon ta den dan mina känslor inte är besvarade längre Det bryr jag mig inte om.. men huset kommer jag aldrig släppa ifrån mig..
 
D Daniel666 skrev:
Oändligt många misstag på ett litet papper??Antingen är det väl rätt utformat eller inte. Däremot finns det oändligt många saker man kan lägga sina pengar på, fast man inte behöver. Jag är bara en enkel snickare som måste slita för mina pengar. På mitt lilla papper, står det klart och tydligt att fastigheten jag äger inte ingår vid eventuell separation. Går inte att misstolkas. Förstår om man har sommarstuga,villa, båt och två bilar o massa bröte som ska delas upp. att man kanske måste ta hjälp av en jurist för att reda ut saker som är oklara.. vad jag förstod av TS så handlade det bara om en enda sak precis som i mitt fall.. trevlig kväll på er..
Det är bara den gemensamma bostaden med tillhörande bohag som är samboegendom. Inte sommarstugor, bilar båtar och annan bröte.
En bostad är bara gemensam om man bar sambor när msn skaffade een för att bo gemensamt i.
Sen är det inte säkert att man får behålla bostaden ändå, man kan bli utköpt.

Om du är sambo, sitter alltså din sambo i samma sits som ts.
 
TS ville ju köpa ett hus till att hyra ut som hon inte ville skulle ingå i sambolagen.. kan ha missförstått hennes fråga:thinking:
 
Så du menar om jag köper en båt när jag är ihop med min sambo. Så ingår den inte i sambolagen:thinking:
 
D Daniel666 skrev:
Så du menar om jag köper en båt när jag är ihop med min sambo. Så ingår den inte i sambolagen:thinking:
Japp.
Bara bostad som skaffats för gemensamt boende, och det bohag man har i den bostaden.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Med bröte menade jag så klart bohag.. men tror ändå att jag behåller mitt samboavtal. Så det inte finns några oklarheter om den om min sambos känslor svalnar:cool:
 
D Daniel666 skrev:
TS ville ju köpa ett hus till att hyra ut som hon inte ville skulle ingå i sambolagen.. kan ha missförstått hennes fråga:thinking:
Den ingår inte, men man måste se till att man inte råkar göra den till en gemensam bostad genom att bo där t.ex under en renovering av den andres bostad. Och har man gjort sin sambo sur blir det ord mot ord, och då är det bra att skriva papper i förväg. Att gara godtrogen kan straffa sig.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
D Daniel666 skrev:
Med bröte menade jag så klart bohag.. men tror ändå att jag behåller mitt samboavtal. Så det inte finns några oklarheter om den om min sambos känslor svalnar:cool:
Det skadar inte, men var lyhörd så inte bostaden blir orsak till separation.
Har man sommarstuga har man nog bröte där också, och det är inte heller samboegendom.
 
Att hon tröttnar för jag jobbar för mycket? det har säkert hänt många gånger i historien.. hon visste vem jag var när vi träffades. Snickare är inget yrke för mig. Det är ett sätt att leva en livstil. Drömmer om mått, bräder taklutningar o bärighet mm är tredje generationens hantverkare.. i min värd det viktigaste jobb som finns.. vart skulle alla andra ha sina verksamheter i grottor o tält.. för mig är det så mycket större än bara ett jobb. Bygger lösvirkeshus. Bygger hem åt mina kunder där dom lever sina liv i. Alla deras minnen finns i det jag skapat.. var det avtalet i sig du menade så var vi helt överens om upplägget..
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.