Juridik
Stegalos: [citat] Nej, tänker samma, vill finna lagom nivå så klart men också så jag täcker de utgifter jag har om jag hyr lägenheten jag tänkt osv... så försöker få koll på alla delar för inte torska pengar på ett litet byte ett tag =)
Tavelram: Tack för svar! Då gäller det att försöka utröna vad det är för färg samt att lusläsa kontraktet mellan säljarna och byggfirman för att se vad som gäller rörande garantin. Rörande garantin dock, gäller inte kortaste garantitid om två år? Antingen för mig, men i vart fall för våra säljare? Bör vi, utöver (före eller efter?) att göra en garantibesiktning, också ta dit en
etompau: Lär inte ha någon betydelse. Det är inget myndighetsbeslut som ska användas vid identifiering etc.
Krokkodriljo: [citat] Jag hade hört en del positivt om husleverantören innan och fick bra känsla för säljaren. De var väldigt tillmötesgående och flexibla vad gällde mina egna önskemål. Jag tittade också på två visningshus, varav ett (skulle det visa sig) byggherren aldrig flyttade in i på grund av en massa brister och konflikter. Det andra såldes också i samband med att det var klart men det
Isakare: Det var inga problem för mig. En ny abonent tar ju över.
tttomten: Sökte lite på skatteverkets hemsida och det är väldigt tydligt att rot ska redovisas på faktiskt arbetade timmar (undantag finns för schablonjobb, tex vp). Ett fast pris är ett fast pris, det som skiljer är skatteavdraget. Känns förvisso i plånboken men påverkar dock inte priset.
ClaesMalmö: [citat] Tack. Området helt oförändrat, omarkerat, är förvånad.
hempularen: Som sagt, ni bre/måste ha fått rätt att ha väg till fastigheten när den styckades av. men såvida ni inte har något i avtalet för tomtköpet om att vägen även skall byggas och underhållas av säljaren. Så ger servitutet bara rätt att bygga en väg av lämplig kvalitet. Nu låter det som den bef. vägen inte tål transporterna, så ligger det på dig som fastighetsägare att hålla
DS86: [citat] Du får PM ;)
elmont: Och innan man startar ett företag bör man ha lite koll på vilka regler som gäller, så en "kurs" i företagsamhet är nästan ett måste. Inte minst om man kommer från ett annat land där det med stor säkerhet råder andra regler och företagarkultur.
Byggdjuret: Om man provkört l/l pumpen vid besiktning så hade detta troligtvis upptäckts. Förbedelse för l/v Du hade fått en uppgift på en kostnad på 70' men nu har du fått en uppgift på 100' då det visat sig att det inte går att köpa en ny utedel vi kan glömma säljarens upplysningsplikt. När han gjorde installationen så fick han uppgiften Detta kan ha varit för 10år sedan. En trasig vvp
Daniel 109: [citat] Jag har inte sagt att de fick köra där. Men du får gärna peka på var de bryter mot terrängkörningslagen.
BirgitS: Att vänta till våren är inte rimlig tid utan om firman själv inte hinner med får de anlita någon annan som gör det. Ett första steg kan vara att kontakta kommunens konsumentvägledare för ibland kan de ringa upp företag och berätta för dem vad lagen säger. Du kan också skriva ett brev med lämpliga hänvisningar till lagtexten och att om felen inte är åtgärdade inom en månad
Torslandaskogsborg: Det var inga problem med att få tillbaka hela handpenningen. Säljaren prutade visserligen med sig själv men vi valde ändå att hoppa av. Nästa gång vi skriver kontrakt ska jag dock granska innehållet bättre så man slipper fundera på vad det egentligen står. Jag har sett andra besiktningsklausuler som är tydliga med att om man drar sig ur pga besiktning så återgår hela handpenningen
Manfreds: Som sagts ovan så har kartan ingen rättsverkan. Med det sagt strävar ju iaf Lantmäteriet efter att register kartan ska vara så korrekt som möjligt, tex när man hittar gamla samfälligheter osv reggas dessa upp i registerkartan. ”Vems” DRK-karta? Och vad är du egentligen ute efter?
skaraborgsfakir: [citat] Ingen nedanför ? mao vid byte så är man tvungen att släppa trycket eller om det finns en avstängningsventil tidigare så kanske man klarar sig....
skaraborgsfakir: [citat] Jag kan säga som så här: ett antal museijärnvägsföreningar har varit med om någon har grävt igenom banvallen, lagt slangen och lagt igen utan att säga till ! Kraven i det fallet är bland annat att förläggningen ska vara sådan att fel på slangen dvs läcka INTE får riskera underminering av banvallen. Trafikverket och SL har troligtvis även de upptäckt liknande saker - jag
Petma076: Har nu varit på visning och ringen med svans var ingen brunn nu i alla fall. Utan ungefär där gick en bäck/kallkälla. Så kan nog mycket väl ha varit någon brunn eller så där förut. De andra mystiska punkterna hittade jag inget spår av, ex rör i mark. Så endera letade jag för dålig eller så är de borta.. men var skogstomt så lite svårt att hitta rör.
kindvall: [citat] Då det verkar handla om en bostadsrätt i Stockholm med en handpenning på 2Mkr är värdeförändringen rätt så reell. Genomsnittspriset har stigit nästan 5% de senaste 5 månaderna. Om det är en lägenhet som köptes för 8 Mkr är det 400k i förväntad värdestegring. Om TS behöver köpa en ny lägenhet kan han förvänta sig att få betala 8,4 Mkr, så 400k är i det fallet en
kindvall: 1. Ja 4. Kostnader för drift, underhåll och alla övriga kostnader som hör till anläggningen, skall delas mellan fastigheterna i proportion till vars och ens fastighets vattenförbrukning. Om din förbrukning blir noll bör din kostnad bli noll. Grannen har dock rätt till att utnyttja servitutet, tex att utnyttja din elledning.
Byggdjuret: Låter som en bra deal. En process vet man aldrig hur den slutar. Mer än att advokaterna blir glada. Det är en sak att ha rätt... En annan att få rätt. Det är alltid bättre att komma överens utanför rättsalen. Tack för att du berättade hur det slutade!
Byggdjuret: Displayen var trasig redan efter ett år? Varför gjorde ni inget då?
Thomas_Blekinge: Där har ju äntligen lite att gå på. Enligt denna §7 skulle kyrkan ha haft rätt att ha en mindre brygga för den egna fastighetens behov. Uthyrning till en restaurangbåt uppfylller nog inte detta villkor. Om nu kyrkan tycker att den äger bryggan i alla fall så strider det mot denna §7 och kyrkan bör avlägsna den (eller sluta avtal med TS).
berne88: [citat] ja du... det vet inte jag... blev en förhandling antar ja
Magma34: Hur löste det sig nu sex år senare undrar man?;)
billy_baver: Vid ombildning blir främsta skillnaden att ägandet i framtiden regleras enligt Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter istället för Bostadsrättslag (1991:614). I synnerhet om bostäderna är olika stora kommer detta att göra stor skillnad ifråga om delägarnas inflytande gentemot varandra. I en BRF gälker principen att varje medlem äger en röst. Samfälligheter ger olika
Båtenisjön: Självklart äger markägaren fortfarande mark och växtlighet. Styrelsen för GA väg kan inte hindra trädets ägare/markägare att avverka sina egna träd.
UffeH: [citat] Även en gammal tråd kan ge råd till nya läsare!