Hej!

Förra våren/sommaren byggde jag en altan(40kvm). En del av altanen går under balkongen och under bygget upptäckte jag att balkongen behövde bytas då bärande delar var rejält skadade av fukt.

Jag byggde ett inglasat uterum och ställde balkongen ovanpå, ungefär halva djupet.

Till hela bygget använde jag skruv typgodkänd i korrosivitetsklass C4. Det vill säga att skruven ska klara av 15år utan att rosta så länge ytskiktet av zink är intakt.

Jag gjorde klart balkongen sist och skruven tog slut. Fick inte tag på skruv från samma tillverkare A utan köpte ett paket av märke B, även det klassat C4.

Hela bygget har kostat mig ungefär 100 tusen samt ett hundratal timmar i jobb. Det mesta gjorde jag själv, men anlitade en snickare som hjälpte mig vid vissa moment. Efter bygget har jag fått en skriftlig värdering av en mäklare där bygget höjde marknadsvärdet med 300 tusen.

Nu i våras upptäckte jag rost på de skruvar som är synliga av märke A. Skruvarna från märke B är ockulärt opåverkade. De som är värst drabbade är de större dimensionerna som använts för bärlina, golvreglar och bärande konstruktion för balkongen. Den kortare modellen som använts till att skruva trallen verkar ha klarat sig bättre, vissa stickprov visar dock på rost. Magkänslan säger att skruven från tillverkare A har något konstruktionsfel.

20150623_202554_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150623_203012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag reklamerade skruven till tillverkare A och uppmanades skicka in några skruvar. Gjorde detta och fick svaret att skruvarna har mer rost än man kan förvänta sig samt att de skulle skicka en säljare. Vad han ska göra framgick inte.

Jag är inte så bevandrad i juridiken, men förstår att enligt konsumentköplagen är säljaren skyldig till en omleverans enligt 26§ i konsumentköplagen.

Problemet är att jag inte kan byta skruven utan att montera ned uterummet och balkongen då detta står på trallen. Om jag nu gör detta kommer skruvarnas skallar trasa sönder trallen då den har krympt på ett år. Jag funderar på om jag kan åberopa 30-31§ i konsumentköplagen för dels jobbet att montera ned allt för att komma åt att byta skruven. Samt att jag måste köpa ny trall då den gamla går sönder.

Jag vill få problemet åtgärdat och ser helst att det löses med snickare än att jag ska behöva lägga ner timmar själv.

Så nu till min fråga. Vad kan jag rikta för krav gentemot tillverkare A? - vad är rimligt? - vilka delar av konsumentköplagen kan jag luta mig på?

Jag har ett konstruktivt synsätt och är inte ute efter onödigt bråk men vill å andra sidan få skruven utbytt.

Jag skulle bli förvånad om du i princip får en ny balkong och uterum byggt av snickare för att några paket skruvar var dåliga. Det finns liksom ingen proportion mellan värdet på varan och kostnaden för det som du vill ha.

Måste du byta alla skruvar? Går det inte att helt enkelt komplettera den bärande konstruktionen med fler skruvar så att bärigheten finns kvar även om de befintliga rostar sönder. Kanske kan du förstärka ytterligare med lite vinklar och hålplåtar.

När det gäller trallskruven så borde skruvarna kunna bytas en och en utan att trallen påverkas särskilt mycket. De skruvar som döljs av balkongen behöver du kanske inte byta alls då de inte syns.

pelpet skrev:
Måste du byta alla skruvar? Går det inte att helt enkelt komplettera den bärande konstruktionen med fler skruvar så att bärigheten finns kvar även om de befintliga rostar sönder. Kanske kan du förstärka ytterligare med lite vinklar och hålplåtar.

När det gäller trallskruven så borde skruvarna kunna bytas en och en utan att trallen påverkas särskilt mycket. De skruvar som döljs av balkongen behöver du kanske inte byta alls då de inte syns.
Har faktiskt inte tänkt på att jag kan komplettera med fler skruv! Tack!

Vad gäller trallen så har jag försökt skruva ur skruven försiktigt, men hur jag än gör skapar skruvens skalle stora flisor som följer med skruven upp.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag skulle tro, utan att ha stenkoll på juridiken att du kan förvänta dig ett par lådor skruv men inte mer.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
D
Vad händer om du tar en hålstans (den typen man gör hål i läder och dyligt med) som är större än skallen och gör en brottmarkering runt skallen så ev flisor inte går längre än dit?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
DennisLarsson skrev:
Vad händer om du tar en hålstans (den typen man gör hål i läder och dyligt med) som är större än skallen och gör en brottmarkering runt skallen så ev flisor inte går längre än dit?
Skulle säkert fungera! Kommer dock ta en del tid i anspråk. Det är ett par hundra skruvar. :|

Utgångspunkten är att även s.k. följdskador ersätts, se 32 § i KKL. Den rätten är även tvingande till konsumentens fördel, d.v.s. säljaren kan inte friskriva sig från detta.

Ett skadestånd kan dock jämkas om det anses vara alltför betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, se 34 §. Som exempel från förarbetena till KKL anges att en mindre näringsidkare sålt en relativt billig vardagsvara där det p.g.a. köparens speciella förhållanden uppstått väldigt stora följdskador.

Mitt tips är att du beskriver för säljaren vilka följder detta får för dig och hör vad säljaren säger om den saken.

Fråga: är fabrikatet på skruven Essve?

Ser ut som en essve skruv. Blir lite nervös nu :|

Ramnemark skrev:
Ser ut som en essve skruv. Blir lite nervös nu :|
eran skrev:
Fråga: är fabrikatet på skruven Essve?
Skruven som inte rostat är essve!

Redigerat:
  • Gilla
A:son och 2 till
  • Laddar…
Intressant, denna tråden ska jag följa med intresse. Jag har just upptäckt att c:a 10% av alla mina trallskruv gått av.

mexitegel skrev:
Intressant, denna tråden ska jag följa med intresse. Jag har just upptäckt att c:a 10% av alla mina trallskruv gått av.
Gått av? Hur gamla? C4?

Plåthuset skrev:
Utgångspunkten är att även s.k. följdskador ersätts, se 32 § i KKL. Den rätten är även tvingande till konsumentens fördel, d.v.s. säljaren kan inte friskriva sig från detta.

Ett skadestånd kan dock jämkas om det anses vara alltför betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden, se 34 §. Som exempel från förarbetena till KKL anges att en mindre näringsidkare sålt en relativt billig vardagsvara där det p.g.a. köparens speciella förhållanden uppstått väldigt stora följdskador.

Mitt tips är att du beskriver för säljaren vilka följder detta får för dig och hör vad säljaren säger om den saken.
Med tanke på att tillverkare A är väldigt stor, ingår i en multinationell koncern så de ekonomiska förhållandena är nog inte så små.

Ska försöka beskriva mitt problem för säljaren som kommer imorgon.

pappatilltvå skrev:
Gått av? Hur gamla? C4?
Ett år gamla och C4. Upptäckte det när jag skulle efterdra några brädor som knirrade lite. Av 100 skruv var 11 tvärt av där skruven går mellan trall och regel...

Vilket märke är det på skruven? Vill du inte ta det här får du gärna skicka PM.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.