Hej,

I höstas la vi om vårt tak på vår villa. Vid slutbesiktningen (som jag betalade 4500 kr för) var inte entreprenören helt färdig, så besiktningsmannen informerade mig om att vi skulle göra en ombesiktning som entreprenören skulle stå för (vilket denne också muntligen gick med på). Inget var egentligen fel med bygget och det återstod endast småsaker, men för att vara på den riktigt säkra sidan kom vi överens om en ombesiktning. Denna gjordes några veckor senare utan några anmärkningar.

Nu dimper en faktura ner i min brevlåda (4 månader senare), visar sig att entreprenören gått i konkurs och besiktningsmannen vill nu ha 4500 kr till av mig. Någon som vet om detta är OK? I samband med ombesiktningen fick jag:

a) Ingen som helst information om risken jag eventuellt tog i och med en konkurs för entreprenören
b) Ingen som helst information om kostnaden för en ombesiktning (den tog kanske 5 minuter att göra, jämfört med den ursprungliga som tog betydligt längre tid)

Någon som har bättre koll på detta än jag? Kan detta täckas av entreprenörens försäkringar vid tillfället i fråga? Har besiktningsmannen rätt att kräva mig på pengar i en situation som denna?

mvh Pontus

Besiktningsmannen gjorde ju ett muntligt avtal med entrepenören. Alltså ska han vända sina krav till konkursboet. Han tar nog bara en rövare med dig.

Skönt att du tycker det, för precis så känner jag. Får se vad besiktningsmannen säger när han återkommer senare idag på telefon.

• Gilla
robert_m
  • Laddar…
Vem hade avtal med vem?

"besiktningsmannen informerade mig om att vi skulle göra en ombesiktning som entreprenören skulle stå för (vilket denne också muntligen gick med på)"
Var det något som besiktningsmannen fick bekräftat av entreprenören, eller gick det via dig?

"kom vi överens om en ombesiktning"
Är "vi" du och besiktningsmannen, eller du och entreprenören?

Jag hade ett skriftligt avtal om den första besiktningen med besiktningsmannen. Den andra besiktningen fanns det inget skriftligt avtal kring, utan där var det ett muntligt överenskommande mellan alla tre parter (mig, besiktningsman och entreprenör) om att entreprenören skulle stå för ombesiktningen.

d99-pli skrev:
Nu dimper en faktura ner i min brevlåda (4 månader senare), visar sig att entreprenören gått i konkurs och besiktningsmannen vill nu ha 4500 kr till av mig. Någon som vet om detta är OK? I samband med ombesiktningen fick jag:
Detta tyder ju starkt på att besiktningsmannen först hade tänkt att kräva entreprenören på pengarna (eftersom han visste att dom gått i konkurs) vilket då betyder att han var införstådd med att avtalet var mellan honom och entreprenören och inget annat.

Jag tror han försöker dra en rövare som tidigare talare sa.

Han får helt enkelt låta sin faktura till entreprenören ligga som skuld hos konkursboet.

Det har inte så mycket med saken att göra, men man kan tycka att 4500 är lättförtjänta pengar för fem minuters arbete. Även om han rest hela dagen för att genomföra detta så är det bra betalt.

• Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Det har inte så mycket med saken att göra, men man kan tycka att 4500 är lättförtjänta pengar för fem minuters arbete. Även om han rest hela dagen för att genomföra detta så är det bra betalt.
Precis, tycker inte det är helt orimligt i sammanhanget. Besiktningsmannen har ju fått betalt en gång åtminstonde. Vilket gör att han visserligen åkt ut två gånger men fått betalt för en gång. Men vad gjorde han första gången då? Konstaterade att arbetet inte var slutfört och sedan åkte hem igen? Tycker det är motiverat att han kan slänga sin andra faktura och vara glad att han fått betalt öht. för det han gjort med just detta hus.

Halloj,

Tack för alla svar. Fick idag besked från besiktningsmannen att fakturan skulle strykas och i stället riktas mot konkursförvaltaren. Skönt!

.pli

D d99-pli skrev:
Jag hade ett skriftligt avtal om den första besiktningen med besiktningsmannen. Den andra besiktningen fanns det inget skriftligt avtal kring, utan där var det ett muntligt överenskommande mellan alla tre parter (mig, besiktningsman och entreprenör) om att entreprenören skulle stå för ombesiktningen.
Du måste omgående bestrida fakturan. Anledning , ej beställt arbete . Utveckla inte mer.
Bes mannen måste nu visa grunden för fakturan . Har du inte fått något mervärde skall du inte betala mer .
Dock är du byggherre och ansvarig för entreprenaden och dess risker och skyldigheter. Du får kanske senare förhandla med bes mannen om skälig kostnad. Utan skriftligt avtal finns inget att hämta hos F-bolagets ev allriskförsäkring.
Bes mannen kan inte skäligen motivera dubbel kostnad .Fråga konkursförvaltaren om bes mannen
har en fordran på entreprenören . Om bes mannen dröjt länge med att fakturera har han medverkat till situationen .

Gammal tråd !

F fusion skrev:
Gammal tråd !
Tack , beklagar mina lässvårigheter .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.