Byggahus.se

Hur hantera konstig granne?

1. D
    Medlem · Blekinge · 31 inlägg

DaHooF

Medlem
    Konstig granne...
    Vet inte om jag hittat rätt forumet, ber moderator flytta om fel.

Såhär ligger det till:
    Vi flyttade till min tjejs föräldrarhem där grannen i många terroriserat både svärmor och svärfar. Min tjej bodde i huset tills hon var 4 då det byggdes ett nytt hus på säkert avstånd. Hon har minnen från när hon var liten och grannen var ute och gapade och skrek. Hon har berättat många historier bla. att grannen hotat med att göra köttfärs av hela familjen och andra historier där hennes pappa(svärfar) skrikit åt henne att springa hem(från ladugården) och säga åt mamma och ringa polisen, då grannen kommit in i ladan och varit hotfull.
    Till en början tog jag det hela med en klackspark och menade på att så farligt kan det väl iaf inte vara, tills den dag grannen skrek att han skulle skära halsen av mig för jag gasat lite mycket med bilen.
    Hans hus ligger tätt inpå vårat och vår ladugård gränsar till hans tomt och långt innan jag kom in i bilden har han spikat för fönster på ladugården, även om det enligt ritning ska finnas omkring 1 m av vår tomt runt ladugården. Svärmor o svärfar har ignorerat detta för att slippa bråk och även länstyrelsen som tyckte det var för dåligt med ljusinsläpp i ladugården. Antingen har grannen sjukt bra kontakter eller så är det ingen som vågar sätta sig upp mot honom......
    Hans köksfönster vetter ut mot vår trädgård och på gränsen så har det varit bra igenväxt.... Tills förra sensommarn då vi kom hem från semester och ser att han varit inne på vår tomt och huggit ner de träden som gav vår tomt insynsskydd.

Verkar dock som att jag inger nån form av respekt, för mig vågar han inte titta på. Däremot hytter han med näven eller räcker finger mot tjejen så fort han får chansen.

Dessutom har han 2 stora hundar som står och skäller dagarna igenom och det är inget högt stängsel som avgränsar tomterna, vågar ju inte ha vår 3-åring ute i trädgården ensam.

Polisen har varit här många ggr när tjejen var liten men egentligen inte fått ordning på nåt. Tjejen har helt missat förtroendet för dem pga av detta....
    Vad f*n ska man göra? Såhär kan man ju inte ha det!!
    Vill inte behöva flytta pga en "konstig granne"
    Har ett jättefint hus och stor gård som väntar på att bli använd......

Ursäkta för dåligt språk m.m men är väldigt trött på detta nu, är orolig att jag gör mig ordentligt olycklig på gubben nästa gång han hittar på nåt.....

*** Inlägget redigerat av moderator ***

Redigerat av moderator 3 apr 2014 11:21
  2. N
    Medlem · Stockholms län · 5 568 inlägg

Nerre

Medlem
    A och O är: Dokumentera. Och dokumentera. Och dokumentera.

• Laddar…
  3. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 584 inlägg

vojma

Medlem
    Ring Robert Ashberg.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Stockholm · 1 376 inlägg

pelle242

Medlem
    Instämmer. Om du nu skall ta fighten måste du samla in bevis så polisen kan göra något. Jag hade satt upp kameror, flera små gömda och en stor ful attrapp som grannen kan slå sönder när han ser skylten om kameraövervakning som du självklart också sätter upp. Även skaffat en diskret mic till mobilen och spelat in alla konversationer och fått med så många hot som möjligt (man behöver inte tala om att man spelar in samtal) .
    Sedan satt igång med olika "provocerande" saker på tomten, bygga staket, plantera thujor i tomtgränsen osv som grannen självklart förstör och blir filmat.
    Jag hade gjort detta ett tag och samlat en mängd material innan jag gått till polisen med det och anmält för olaga hot, skadegörelse och egenmäktigt förfarande. Olaga hot är nog det som är grövst och det du bör dokumentera mest av.

5. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 893 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Plocka bort hundarna...efter det är han inte så häftig....

6. BigR
    Husägare · Norrland · 616 inlägg

BigR

Husägare

dumt inlägg.

Jag tycker en period med dokumentation av tidpunkt, inblandade, händelse är en bra grund.

Var heller aldrig rädd att vara rättfram.

7. T
    Medlem · Stockholm · 169 inlägg

TechMark

Medlem
    Som det nämnts tidigare DOKUMENTERA...
    Skaffa några skyltar som säger att området är videoövervakat, det behövs inget tillstånd för att sätta upp skyltar på egen mark. Det är bara om du sätter upp kameror som du behöver tillstånd, och jag tror inte ens du behöver det så länge kamerorna inte spelar in något utanför din egen tomt. Men kolla för säkerhets skull med länsstyrelsen.
    Däremot så MÅSTE det vara skyltat OM du sätter upp kameror, för att folk ska kunna välja om de vill gå in på området och hamna på bild.
    Om du oroar dig för hundarna så kan du alltid anmäla misstanke om vanvård anonymt till kommunen, motiveringen är att hundarna står och skäller och verkar aggressiva.

8. cust3000
    Medlem · Östergötland · 1 642 inlägg

cust3000

Medlem
    Han verkar ju vara av den gamla skolan, så då förstår han säkert ett hederligt kok stryk...
    Skämt och delvis allvar!

Jag skulle försöka bjuda in till en dialog över en kopp kaffe, även om man hade lust till det förstnämda.
    Försöka prata om allt som hänt historiskt och försöka reda ut vad allt beror på.
    För gamla gubbar kan ju ha stört sig på något som hänt för 30 år sedan som dessutom kan ha varit ett missförstånd från början, och det ska ju inte ni få lida över. Hur som helst, denna dialog kan ju göra att ni får en klarare bild om vem ni har att göra med, och vidta åtgärder ut efter det. Och som tidigare nämnts, dokumentera allt!

• Laddar…
  9. F
    Medlem · Halland · 1 917 inlägg

FRS05

Medlem
    Håller med föregående talare, gärna på en neutral plats också. Det kan vara något som din tjejs föräldrar gjorde mot honom, det ihop med en långsint man är inget bra. Det kan handla om något missförstånd och något som dina svärföräldrar gjorde men inte trodde var en stor grej. Men det kanske var det för honom, vem vet.

• Laddar…
  10. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 875 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag har kört på parallella spår samtidigt:

1: Kompisspåret. Ta kontakt med grannen, förklara att man eftersträvar en god relation som inte inkluderar mordhot, aggressiva hundar, nedhuggna träd på tomten och igenspikade fönster. Fråga vad som krävs för att grannen ska avstå från sådant och istället hälsa glatt när man ses. Kanske räcker det med en ursäkt för att tjejens farfar skällde ut honom som barn eller liknande? (Ja, vissa personer går och ältar sånt i 60 år).

2: Som alla säger. Dokumentera, dokumenter, samla bevis. Inte nödvändigtvis för en polisanmälan utan även för att detta kan användas som påtryckningsmedel mot grannen "Om det här upprepas så kommer jag att lämna in de här 4 filmerna där du mordhotar mig till polisen. Fängelse verkar kul, eller hur? Eller ska vi vara kompisar enligt spår 1 istället?". Jag hade också satt upp några övervakningskameror för att dokumentera hot och sabotage.

11. T
    Medlem · Vordingborg · 11 inlägg

thorfinn

Medlem

Fælde træer i naboens have.

I Danmark kan den pågældende blive dømt til et indkøbe og plante træer i nogenlunde samme højde og alder, som de ulovligt fældede. Og det er dyrt, men så kan han lære det! Men prøv at tale med ham først - hvad er grunden til hans fjendtlighed?

12. C
    Medlem · Kronoberg · 321 inlägg

CalleSpeed

Medlem
    Hej

Känner igen den här typen. Troligen psykopat och totalt ohanterbar. Jag skulle ringa och prata med en polis i frågan och då inte via 112! Berätta hela situationen och gör en anmälan om ofredande för hoten. Hundarna som skäller hade jag ringt till miljökontoret på kommunen om. Dom kan ju vara dåligt sköta så gör en anmälan till Länsstyrelsen med. Gå ut och ta bort planken på lagårds fönstren. Rör han lagården igen så gör en anmälan till polisen om egenmäktigt förfarande. Det kan antingen eskalera situationen eller lugna den. Sedan skulle jag använda nolltolerans mot allt han gör fel. Han är troligen redan känd av polis och myndigheter och hatar dessa med, så om de börjar lägger sig i kommer han bli väldigt besvärad.

Känns ovan jobbigt så är det bara att ta med sina största vänner och gå över för en allvarligt samtal med han. Vad du än gör så var aldrig själv med en sådan typ.

//Calle

• Laddar…
  13. kidon
    Medlem · Stockholm · 41 inlägg

kidon

Medlem
    Visst kan du sätta upp kameror men dessa får enbart täcka ditt privata område att du skulle få tillstånd till ytterligare områden kan du helt glömma.

Jag föreslår att du anordnar så att du har möjlighet till ljudinspelning när behovet finns (mig veterligen finns inget förbud för detta) det är nyttigt att ha sådant inspelad om grannen kommer med hot.

Självklart fotar du med mobilen eller vanlig handhållen kamera, och fota gärna så att gannen kommer att känna sig besvärad av detta.

Fejkkameror kan du ju använda men dessa blir snart värdelösa när grannen får vetskap om detta.

Det gäller för dig att dokumentera så mycket som möjligt, och får du med när grannen kommer med rena hotet så har du bra på fötterna för en polisanmälan.

Du bör dock vara försiktig att göra några olagliga åtgärder mot dåren, då detta kan stå dig dyrt men försök att trigga grannen att slänga ur sig hot mot dig.

Din granne var ju besvärad av att du "gasade" med bilen, kanske skall du utöka "gasandet" så att det blir en vardagsstandard.

Det gäller för dig att finna din grannes svaga punkt om du avser att kriga till dig förnuftigt boende.

14. cust3000
    Medlem · Östergötland · 1 642 inlägg

cust3000

Medlem
    Det blir ju lite "bensin på elden" i detta läge...
    Jag tycker det är bättre att TS tar reda på vad allt handlar om i grunden på ett diplomatiskt sätt. Att reta upp gubbf*n ännu mer kan få konsekvenser som man inte har en aning om. (Fatala saker har hänt förr i dessa lägen) När man vet vad man har att göra med lägger man upp en plan ut efter det. Jag förespråkar absolut inte att trippa på tå för gubbskrället, men det är viktigt att ta reda på läget fullt ut innan man agerar.
    Jag hoppas TS återkopplar här för vidare diskussion.

• Laddar…
  15. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 551 inlägg

Anna_H

Husägare
    Träden ska du ta betalt för, det finns det ju regler för, troligen har ni dem fotograferande någonstans.
    Dokumentera som sagt, och sök gärna om att sätta upp kameror, men viktigare: ha alltid mobilen i näven så att ni kan fotografera och spela in när han går på er. Det är fullt lagligt helt utan tillstånd.

Vad gäller hundarna skulle jag om ni är rädda för dem även anmäla dem. De får inte skälla på det där viset.

Men framförallt vore det ju intressant att fråga människan varför han håller på sådär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.