P
hempularen skrev:
Kanske skall tillägga att jag har inte skrivit något testamente, ser ingen anledning att göra det.
Jag skulle uppmana alla att skriva ett testamente. (Inte bara du Hempularen) Dels för att det är det bästa du kan göra för dina anhöriga, och du ser till att dina pengar hamnar där du vill. (Inte Almänna arvsfonden, gå in och se vad de donerar pengar till så förstår ni varför.)
De flesta tänker sig att allting löser sig när man avlider, men många tänker inte på att dödsfallet kan ske av en olycka eller att fler i familjen avlider samtidigt. Det är ett juridiskt krångel man inte vill utsätta sina närstående för vill jag lova.

Det bästa man kan göra är att skriva ett testamente kring "Jag vill att mina tillgångar skall tillfalla min make/maka mina bran/nbarnbarn. Ingen annan. Vid den händelse av att dessa arvingar är avlidna vill jag att mina tillgångar skall gå till stadens katthem, eller barncancer fonden, eller naturarvet" ... eller någon annan behjärtansvärd organisation.

phantom_pixie skrev:
... ett testamente på DVD är tillämpligt, förutsatt att det bevittnas på samma sätt som ett vanligt.
För att klargöra en gång för alla: Oavsett medborgarskap blir inget annat än skriftliga testamenten giltiga åtminstone enligt den svenska ärvdabalken. Om japansk arvslagstiftning kan jag inte ett dugg. Men den kommer du inte långt med i en svensk tingsrätt.

Jag tolkar allt detta som att:
Det är ok att spela in ett testamente på DVD, men sen ska man i närvaro av någon skriva egna namnteckningar och få dessa bevittnade av 2 personer med deras pers.nr (enklast att hitta dem) på DVDn baksida med permanent CD penna.

Lika bra att skriva allt på papper!

Jag tolkar nog tråden som att enl. lagen skall testamentet vara skriftligt, dvd duger inte. Även om här fanns en erfarenhet att det duger. Men det gällde då att allmäna arvsfonden valde att acceptera ett DVD testamente.

Ett testamente kan vara utforma hur regelvidrigt som helst och bli gällande så länge ingen klagar. Så om alla andra som skulle ärva om ditt DVD testamente inte fanns låter bli att klandra testamentet så blir det gällande. Det skulle det bli även om du skriver ditt testamente med darrande hand på ett ölunderlägg, helt utan bevittning.

Men väljer en "förfördelad" släkting att klandra ditt ölunderlägg, och ex. hävda att du verkar ha varit för berusad för att veta vad du skrev. Så finns det inte en chans att ölunderlägget skulle klara en rättslig hantering. Och jag misstänker att om bara någon väljer att klandra DVD testamentet så borde det också falla i rätten, eftersom lagen föreskriver att testamentet skall vara skriftligt.

Jag har bara skummat igenom tråden men en aspekt verkar ha glömts bort helt: Bevittnandet handlar inte bara om att det ska intygas vem som har skrivit testamentet, när det gjordes och att vederbörande var vid sina sinnes fulla bruk. Det handlar också om att de som bevittnar kan se att det inte skrevs under hot eller påtryckningar.

På en inspelad DVD så kan man visserligen identifiera vem som pratar, men övriga punker är lite svåra.

Att visa upp en tidning bevisar bara att det inte har spelats in tidigare än ett visst datum, men vad hindrar att nån visar upp en två år gammal tidning?

Att nån klipper bort delar går att gardera sig mot genom att helt enkelt flera gånger tala om hur många punkter man läser upp. "Detta testamente innehåller åtta punkter", "Punkt ett av åtta ...", "Punkt två av åtta ..." osv. (Det är lite samma princip man använder när man numrera sidor i ett dokument och inte vill att sidor på slutet ska kunna tas bort eller läggas till.)

Eftersom ett testamente ytterst handlar om att kunna kontrollera vad som händer efter att man avlidit så ska man inte chansa.

Gör testamentet efter lagboken och deponera det på något säkert ställe.

hempularen skrev:
Ett testamente kan vara utforma hur regelvidrigt som helst och bli gällande så länge ingen klagar. Så om alla andra som skulle ärva om ditt DVD testamente inte fanns låter bli att klandra testamentet så blir det gällande.

Helt korrekt! Och detta system är Sverige förmodligen ganska ensamt om.

Å andra sidan, om man inte förväntar sig att nån ska protestera mot testamentet så är det väl tveksamt om man behöver skriva ett?

Nerre skrev:
Å andra sidan, om man inte förväntar sig att nån ska protestera mot testamentet så är det väl tveksamt om man behöver skriva ett?

Givetvis borde alla som skriver testamente göra det så noga att de står sig i en tingsrättstvist. Men inte ens det är en heltäckande försäkring mot att ens överlevande släktingar stämmer skjortan av varandra.

O
Pengar har en förmåga att locka fram folks sämsta sidor...

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Pengar har en förmåga att locka fram folks sämsta sidor...

Arv handlar dessutom om "inte bara" pengar. En människas yttersta vilja kan kännas både som ett välkommet kvitto och som ett rent hån. Inte ens att bli grundlurad av irländska asfaltsläggare väcker lika starka känslor.

Jag är som många andra ganska övertygad om att ett testamente skall vara skriftligt, om inte i nöd. Men nöd är verkligen ganska ovanligt, det räcke nog inte som nöd att man berättar för någon sin vilja under sin sista dag i livet. Måste nog mer vara åt skeppsbrottshållet. hehe.

Vilket som skulle jag aldrig skriva mitt testamente ensamt. Sök online och ni kan se så fruktansvärt många olika rättsfall där testamenten har underkänts på grund av olika anledningar. Jag valde istället att ta kontakt med en juristfirma online och fick bra service av kunnig personal, till ett bra pris. Behöver verkligen inte kosta skjortan.

Ha det bra.

Eftersom det var en motion, alltså inte ett förslag från regeringen, så lär det få rätt låg prioritet. Gissningsvis blir det kanske en utredare tillsatt inom ett par år, och så kanske utredningen blir klar ngn. gång 2025 - 2030. Ge det sedan 3 - 5 år till innan det blir en färdig lag (Om utredningen inte lyckas döda förslaget).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.