22 377 läst ·
41 svar
22k läst
41 svar
Reklamation skruv C4 som rostar inom ett år.
Lite överkurs kanske och hjäper tyvarr inte TS men kanske hjälper någon som skall bygga trall.
Det ar tyvärr så att testet för klassa en skruv enligt C4 stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten.
Skruven testas I ett klimatskap där man sprutar saltvatten pa skruven i cycler. Detta tar ca 14 veckor. Då skall skruven inte uppvisa någon rödrost.
I verkligheten sa används skruven i tryckt trä med kopparsulfat som är väldigt elakt mot skruven gällande rost.
Se bilderna att delen av skruven som varit nedskruvad är betydligt mer rostig.
Detta testas inte alls I C4 testet.
Sa använd alltid A2 eller A4 trallskruv i tryckt trä.
Finns även andra problem med C4 skruven då den ar gjord av stål så ar den betydigt hårdare och går lättare av vid rörelser i trallgolvet. Många som skruvat C4 skruv upptäcker efter ett år att flera skruvar gått av pgr av detta.
A2 A4 skruv är mer flexible och klarar av att följa rörelserna.
Det ar tyvärr så att testet för klassa en skruv enligt C4 stämmer väldigt dåligt överens med verkligheten.
Skruven testas I ett klimatskap där man sprutar saltvatten pa skruven i cycler. Detta tar ca 14 veckor. Då skall skruven inte uppvisa någon rödrost.
I verkligheten sa används skruven i tryckt trä med kopparsulfat som är väldigt elakt mot skruven gällande rost.
Finns även andra problem med C4 skruven då den ar gjord av stål så ar den betydigt hårdare och går lättare av vid rörelser i trallgolvet. Många som skruvat C4 skruv upptäcker efter ett år att flera skruvar gått av pgr av detta.
Redigerat:
Det låter som kloka råd. Att kopparsulfat är vansinnigt korrosivt är ju klart, men jag trodde att man använde organiska kopparföreningar som är något mindre korrosiva?skruvolle skrev:Lite överkurs kanske och hjäper tyvarr inte TS men kanske hjälper någon som skall bygga trall.
I övrigt skulle jag vilja veta lite mer om fabrikatet på de drabbade skruvarna. Jag har hemma CorrSeal-behandlade skruvar från Essve, och Gunnebos C4-klassade variant. De senare har en märklig tendens att dra snett. Jag använder bara behandlade (C4) skruv i tillfälliga konstruktioner om de skall vara monterade i tryckimpregnerat framöver. I permanenta konstruktioner får det bli A4, och då verkar vilket fabrikat som helst fungera. Finns det fransk skruv i A4 för grövre infästningar?
Ett antal av mina C4 har ju gått av som sagt och skruvolles analys verkar vettig. Det man då kan fundera över är varför man marknadsför en skruv till ett användingsområde den inte klarar av?
Ja, det finns det. Kolla hos Sifvert Skruv, sid 49, http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/uploads/2015/05/SifvertSkruv_Katalog2015_1_Rostfritt.pdfmattiasp skrev:Det låter som kloka råd. Att kopparsulfat är vansinnigt korrosivt är ju klart, men jag trodde att man använde organiska kopparföreningar som är något mindre korrosiva?
I övrigt skulle jag vilja veta lite mer om fabrikatet på de drabbade skruvarna. Jag har hemma CorrSeal-behandlade skruvar från Essve, och Gunnebos C4-klassade variant. De senare har en märklig tendens att dra snett. Jag använder bara behandlade (C4) skruv i tillfälliga konstruktioner om de skall vara monterade i tryckimpregnerat framöver. I permanenta konstruktioner får det bli A4, och då verkar vilket fabrikat som helst fungera. Finns det fransk skruv i A4 för grövre infästningar?
Annars så tycker jag att traditionellt varmgalvade fästelement är helt ok även för tryckvirke.
Vad gäller fabrikat har jag medvetet inte skrivit ut det då jag inte vill hänga ut ett märke innan företaget har fått en ärlig chans att bemöta problemet. Sen kan jag tycka det är irrelevant för problemställningen rent hypotetiskt. Vill du absolut veta kan jag skicka ett PM.mattiasp skrev:I övrigt skulle jag vilja veta lite mer om fabrikatet på de drabbade skruvarna. Jag har hemma CorrSeal-behandlade skruvar från Essve, och Gunnebos C4-klassade variant. De senare har en märklig tendens att dra snett. Jag använder bara behandlade (C4) skruv i tillfälliga konstruktioner om de skall vara monterade i tryckimpregnerat framöver. I permanenta konstruktioner får det bli A4, och då verkar vilket fabrikat som helst fungera.
Som glad amatör såg jag hyllmetrarna med C4 och butikssäljarnas snack som att det var C4 som gällde för mitt ändamål. Har aldrig hört talas om A2/4 innan.
Häromkring i Finland så har jag alltid blivit rekommenderad klass A2 skruv eller högre till tryckt virke. Bygghandlarna brukar dessutom rekommendera att man inte använder den belagada färgade skruven pga att ytskiktet slits när man skruvar i skruvarna och så börjar dom rosta.
Efter riktat anspråk mot tillverkare A hörde jag ingenting på 4 veckor. Hörde av mig med en hänvisning till förarbetena till konsumentköplagen och några domar gällande rimlig tid.N nimbus88 skrev:
Efter 1 dag fick jag ett samtal, fick välja snickare och de kom och gjorde om allt. Det visade sig att fler saker från samma tillverkare hade rostat, balkskor och bleck. De bytte all trall och gjorde ett fantastiskt jobb. Totalt tog det 2 veckor för dem.
Jag fick rätt, men det krävdes att jag stod på mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden