Undrar om man inte kan spela in testamentet på en DVD (som film) och lägga i bankfacket?

Då ser man vem spelande in och när. - en tidning i handen kan styrka datumet.

Eller MÅSTE DEN VARA SKRIFTLIG namn bevittnat av 2 utomstående?
 
Risken är väl att någon händig person editerar videon och plockar bort första delen där du donerar hälften till välgörenhet.
 
  • Gilla
Alf_C
  • Laddar…
Atom skrev:
Undrar om man inte kan spela in testamentet på en DVD (som film) och lägga i bankfacket?

Då ser man vem spelande in och när. - en tidning i handen kan styrka datumet.

Eller MÅSTE DEN VARA SKRIFTLIG namn bevittnat av 2 utomstående?
Hmm, tror att lagringstiden för en dvd är förkort, vill nämligen minnas att det bara är garanterat 10-15år.

Men ett digitaltdokument som styrker en eventuell film i sann Hollywood måste ju fungera.
 
Är det inte enklare att skriva ett?
 
Det är bara en fråga.
Digitala dokument kan man förvara hos Skatteverket?
Typ logga in med bank id och skriva ett testamente?
:)

Undrar om det har hänt förut?
 
O
Om jag förstått så måste testamentet vara bevittnat av 2 personer som vet vad dom skriver på men de behöver inte läsa innehållet. Sedan ska det finnas personuppgifter till dessa. Det bör inte heller vara någon inom familjen eller som står omnämnda i testamentet. Dessutom så bör dessa vara i samma ålder eller yngre än den som skrivit testamentet...

Jag misstänker att lagen inte hängt med tillräckligt så det skulle fungera med det hela digitalt....
 
Det måste vara skriftligt och bevittnat. Nödtestamente är undantaget men gäller endast under begränsade omständigheter (kan du spela in en DVD är du nog utanför tillämpningen :-)).
 
Lagen föreskriver ju att du skall underteckna testamentet, och att namnteckningen skall bevittnas. Din DVD som ev. hittas efter din dör kan ju ex. vara en provspelning inför en filmroll, eller egentligen vad som helst.

Det finns om jag minns rätt ett undantag. Ett muntligt testamente är giltigt som nödtestamente. Om personen är döende och vet om det. Och om omständigheterna inte möjligjör en normal testamentskrivning. Då gäller både muntliga och icke undetecknade testamenten. Men det ställs då krav på vittnen. Så jag antar att en video skulle kunna fungera i det läget.
 
P
Atom skrev:
Undrar om man inte kan spela in testamentet på en DVD (som film) och lägga i bankfacket?

Då ser man vem spelande in och när. - en tidning i handen kan styrka datumet.

Eller MÅSTE DEN VARA SKRIFTLIG namn bevittnat av 2 utomstående?
Jag har arbetat som boutredare, och jag kan säga att det går finfint att du spelar in en DVD. Dock, skall denna bevittnas av två utomstående i alla fall, så de får väl signera skivan med namn och nummer. Smidigast är att du hämtar pappersarbetet på en bank eller begravningsbyrå, skriver "Se vidrare instruktion i DVD" i papperna. Får dem signerade, ger en kopia av DVDn till Fonus vita arkiv, och behåller en i bankfacket.

Rättssäkert och klart.
 
Har du exempel på någon som gjort så? Vet du om ett sådant testamente någonsin klandrats, dvs. har det klarat rättslig prövning?

Jag menar att även testamenten som formellt är helt ogiltiga, blir väl oftast accepterade av de inblandade. Så det är först när en ovanlig formulering/metod accepterats i rätten som man kan veta om det fungerar allmänt.
 
P
Vanligen används det vid tillfällen då personen i fråga inte har möjlighet att skriva.
Men jag har haft ett ärende där detta accepterades, mannen var dock inte svensk medborgare uatn japansk medborgare och i Japan accepteras muntliga testamnten som skriftlga. Så kommunen/allmänna arvsfonden (med sina jurister) fick acceptera detta.
 
Atom skrev:
Undrar om man inte kan spela in testamentet på en DVD (som film) och lägga i bankfacket?

Då ser man vem spelande in och när. - en tidning i handen kan styrka datumet.

Eller MÅSTE DEN VARA SKRIFTLIG namn bevittnat av 2 utomstående?
Lägg ut det få facebook. Det måste väl vara rätt idag?
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Lägg ut det få facebook. Det måste väl vara rätt idag?
Har funderat på om inte patientjournaler borde ligga på Facebook med? Blir personen frisk borde det generera en massa gilla.
 
phantom_pixie skrev:
Vanligen används det vid tillfällen då personen i fråga inte har möjlighet att skriva.
Men jag har haft ett ärende där detta accepterades, mannen var dock inte svensk medborgare uatn japansk medborgare och i Japan accepteras muntliga testamnten som skriftlga. Så kommunen/allmänna arvsfonden (med sina jurister) fick acceptera detta.
Ok, men det är ju inte helt givet att japansk lag skulle bli tillämplig i frågeställarens fall som den tydligen blev i ditt exempel...
 
phantom_pixie skrev:
Vanligen används det vid tillfällen då personen i fråga inte har möjlighet att skriva.
Men jag har haft ett ärende där detta accepterades, mannen var dock inte svensk medborgare uatn japansk medborgare och i Japan accepteras muntliga testamnten som skriftlga. Så kommunen/allmänna arvsfonden (med sina jurister) fick acceptera detta.
Men det verkar väl som man är lite mer liberal med tolkningen när den alternativa arvingen är allmäna arvsfonden.

En granne till mina föräldrar var någon form av tjänsteman på länstyrelsen, han brukade bla. representera allmäna arvsfonden i olika mål. Han berättader om ett fall där två gummor hade bott grannar i varsin halva av ett parhus under eviga tider. De hade i många år varit extremt goda vänner. Men så hade något hänt, så de sista 10 åren hade de vägrat prata med varandra.

Ena gumman dog, hade inga arvingar. Då påstod den andra gumman med stöd av vittnen att den avlidna hade lovat hnne sitt arv den dag hon dog. Detta hade varit under den tid de var goda vänner. Tjänstemannen menade att allmäna arvsfonden brukar inte propsa på att få ärva. Men i det här fallet tyckte han att det var så uppenbart att den avlidna inte ville att granngumman skulle ärva, så han drev fallet i domstol, och förlorade. Granngumman ärvde trots att inget underskrivet testamente fanns. Tydligen såg rätten allmäna arvsfonden som ett sista alternativ för arv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.