Byggahus.se

Larmdekaler

1. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag är medveten om att larmfirmorna är noga med att plocka ner dekaler och skyltar när abbonemanget avslutas. I vårt fall finns inget aktivt abbonemang sedan långt innan vi köpte huset, men inget är bortplockat. Larm, skyltar och dekaler sitter kvar. Tror t.o.m att SIM-kortet sitter kvar i larmet.

Nu funderar jag på vad som gäller juridiskt ifall någon mot förmodan skulle börja tjafsa om detta? Enligt min åsikt är prylarna nu i min besittning och jag har ingen avtalsrelation med larmfirman.

2. H
    Medlem Nivå 6
    Grattis! Du lever i en fantastiskt problemfri tillvaro. Njut!

(Ledsen, jag kunde inte låta bli )

3. K
    Husägare · Nivå 13
    Konstigt svar på en fråga.

Avseende frågan.
    Det beror väl på hur ägarfrågan till prylarna ser ut. Har föregående ägare bara hyrt larmet så är det ju larmföretaget som äger dem.
    Kan de visa att kontrakt eller liknande så kan de säkert ha rätt till prylarna.
    Sedan beror det säkert på hur länge de suttit uppe med.
    Men jag har svårt att tro att larmföretaget har något intresse i gamla prylar.
    Tekniken blir bättre o bättre, o det kostar tid o pengar att köra o plocka ned gamla prylar.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Nivå 17
    Det gör jag, inget problem! :rofl:

Väl medveten om att det mer ligger i kategorin kuriosa än värdsproblem är jag dock ändå lite nyfiken på om det finns något lagligt stöd för att komma hit och plocka bort saker som man anser sig ha någon form av rätt till.

5. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Iofs kan nog larmföretaget ha rätt att plocka ner skyltarna, men det lär de inte göra så låt de sitta kvar. Alltid skrämmer de bort någon tjuv.

• Laddar…
  6. C
    Medlem · Nivå 17
    Det är för övrigt ett första generationens Verisure (då "Securitas by Verisure")-larm.

Ja, det är väl just det som är oklart. Tvivlar inte på att Verisure anser att det är deras egendom. Jag anser att det är min egendom då prylarna ingick när vi köpte huset. Men oavsett om Verisure hävdar äganderätt eller avtalat något med tidigare ägare så ger de dem ju inte rätt att stövla in här och hämta prylarna.

Det man läser är ju att de är väldigt angelägna om att dekaler och skyltar plockas bort.
    Och då är det så klart inte för att de behöver dem för att sätta upp dem någon annanstans.

7. K
    Husägare · Nivå 13
    Detta är nog bara en teoretisk diskussion, annars hade de säkert redan tagit hand om prylarna.
    Men jämför larmprylarna med något annat som någon hyr eller leasar. (Om det nu är så.)
    En tv. En bil. Ett musikinstrument.
    Bara för att du köper huset betyder inte det att du får behålla materiel som förra ägaren hyrt eller lånat.
    Sedan kan de oavsett inte stövla in hur som helst o plocka ned saker.
    Men det är en annan fråga.
    Fast jag gissar att du kan vara lugn för att de inte kommer.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 17
    Möjligt, men jag är intresserad av den teoretiska aspekten också!

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Om det finns en teoretisk möjlighet att få tag i dekaler på laglig väg (säg tex att jag har handlat prylar på en konkursauktion för en larmfirma) så kan ju säkerhetsföretaget fara å flyga. Bevisbördan ligger rimligtvis på företaget, inte på den som har dekaler på ett hus.

• Laddar…
  10. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Sen är frågan vem som har den immateriella rättigheten till loggan?

Nu tror jag diskussionen här är akademisk, men om det mot förmodan dyker upp en representant från Verisure och vill ha tillbaka skyltarna hävdar du helt enkelt att det är foton du tagit av loggan, plastat in och satt upp på ditt friluftsgalleri.
    Då bör(?) den immateriella rättigheten övergå till konstnären, i det här fallet fotografen. Kräv sedan representanten på inträde för att denna tittat på dina verk.

• Laddar…
  11. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag funderade lite på det tidigare, men jag kan inte se att immateriella rättigheter ger den typen av kontroll. Om jag t.ex. säljer en tavla jag målat till dig, ger ju inte upphovsrätten mig rätt att åka hem till dig och ta tillbaka tavlan. Likaså om jag säljer en produkt till dig med mitt varumärke på.

Vad jag egentligen är ute efter här - när ett larmföretag kräver att deras dekaler skall plockas bort - vilket lagrum åberopar de då? I synnerhet om det saknas ett avtalsförhållande? Eller förekommer det bara i anslutning till att en tjänst avslutas?

Jag tänker att larm är en typisk dörrknackarprodukt så jag skulle inte bli förvånad om det dök upp någon Verisure-säljare här någon dag. Men det kanske inte funkar så längre?

• Laddar…
  12. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Ja bla Verisure dörrknackar fortfarande, nu är det ett tag sen dom knackade på hos oss men har sett dom gå runt i området.

• Laddar…
  13. F
    Medlem · Nivå 6
    • Laddar…
  14. C
    Medlem · Nivå 17
    Faller vet jag inte, det står ju i princip i länken att det kan bli svårt att få tillbaka klätterutrustningen. Definitivt inte bara att åka dit och hämta den. Dessutom köper jag inte artikelns resonemang om fastighetstillbehör. Ett standard köpekontrakt innehåller så gott som alltid en klausul om kvarlämnat lösöre. Ett larm med sina tillhörande delar torde även vara rätt självklara fastighetstillbehör.

15. F
    Medlem · Nivå 6
    Men säljaren äger inte dekalerna och kan inte sälja dem (vi förutsätter att Verisure skrivit ett avtal om att dekalerna endast får användas med ett aktivt abonnemang). Om dekalerna är väldigt viktiga för dig så får du kräva ersättning av säljaren.