Till drGebbit
Ja du har rätt i din sak med dragprov osv.
Den farhågan som jag inte ingående beskrev är när man dels har fel produkter och kanske flera olika produkter och i de flesta fall ett billigt grovflyt med uttorkning 1mm/dygn och kanske några säckar med fallspackel, man tager vad man haver allt som är grått och mjöligt åker i tunnan (ja jag har sett eländet och behövt rätta till flera gånger efter andra) vad som mer händer är att naturligtvis så får man inget kontrollerat flyt på detta, första satsen blir för torr och står bort i hörnet och sedan börjar eländet på riktigt för i nästa sats flyter som vatten men separation av materialet på botten och där handlar det just om botten i dubbel bemärkelse för vågorna på ytan ser ju spegelblanka bra ut och grått är det. Jag vet inte hur det har gått till just i den beskrivna entreprenaden, men lekstuga kan nog sammanfatta ett sådant jobb för entreprenad har en viss klang av ansvar och kvalitet i mina öron.
Så tyvärr om man inte vet vad som ligger för skräp i botten det kan ju vara varvat bättre och sämre med jobbiga problem i framtiden bila ut ! gör om och gör rätt! ingen lekstuga. du bygger ju för minst 50års hållbarhet när det gäller grundstomme.
Byggföretaget har allt ansvar gör om och gör rätt!
Lösningen finns och det tar ca en vecka att rätta till om man vill. En byggjurist samt en kunskapare på Weber eller combimix, Finja mfl. löser fikonspråket till domstolen om det behövs.

Hus AMA golvklass b 3mm på 2meter räcker nästa aldrig, det kan vara ok för ett varuhus golv som skall klinkersättas.
Nej erfarenheten säger att i villa skall det vara plant alltså bättre än klass A och det grejar alla certifierade läggare med rätt produkt.

(Hoppas att det inte är oansvariga gästarbetare i bygget)

G Greytooth skrev:
Vi är inte experter på betong eller flytspackel, det var lite därför vi anlitade hantverkare. Men vad jag läst mig till så trodde jag att flytspackel, precis som betong, var ett starkt och hållbart material. Och jag trodde att betong inte gick att lägga i så tunna lager, så om man behövde jämna ut "mindre" ojämnheter så var flytspackel vägen att gå.

Nu vet jag inte helt om jag förstår. De har ju redan flytspacklat 3 gånger, menar du att jag ska be de lägga ett lager betong på det? Eller att de ska bila bort flytspacklet och lägga ett nytt lager betong på betonglagret under det?

Vad gäller skälig tid, tänker du fyra veckor från nu? För de har redan haft 4-5 veckor från att de gjöt betongen första gången. Finns det någon lagstadgat eller standardiserat vad skälig tid är? För problemet just nu är dels att det drar ut så på tiden, men också att vi helt enkelt inte litar på att de har kompetens att fixa så att det blir bra. Vi hade mycket hellre sett att en annan firma kom in och fixade till så att golvet blev slätt och i våg.
det är inte fel att ha flytspackel ovanpå betong. Ni ska väl ha någon form av beläggning sedan? Klinker?

Har ni lagt golvvärme? I så fall fungerar klinker mycket bra - utan värme i golvet så blir det för kallt. I så fall hade jag valt annan yta. Kanske ett ventilerat trägolv? Eller heltäckningsmatta anpassat för källare. Finns en del att välja på!

Ni behöver INTE gjuta betong ovanpå flytspacklet. Hoppas det löser sig.

//Kristoffer

misssh widholm misssh widholm skrev:
Jag Inte säga att du har gjort det men "Pay peanuts get monkeys"

Hoppas att det lösa sig! Det ingen kul att sitta i den situation och det löner sig att kolla upp ordentligt innan man anlita.
Det står ju förvisso i första inlägget i tråden att de inte har valt den billigaste offerten, och försökt kolla upp företaget (som hade fått goda recensioner).

Det lilla jag kan lägga till den här tråden är den fundering kring tidsplaner som vi behövde bolla med när vi lät göra om vårt badrum för ett år sen. Vi funderade kring om vi ville ha en klausul kring förseningsvite, men valde i slutändan bort en sådan. Å ena sidan ville vi att arbetet skulle bli utfört inom rimlig tid, men å andra sidan vill vi att arbetet skulle bli utfört utan slarv. Eftersom vi inte själva är experter på just våtrumsregler och -arbete, så värderade vi att minska risken för onödiga kvalitetsbrister högre än ett angivet färdigställandedatum.

Varför jag skriver det här var den passus som gällde tillgång till cementpump vid gjutningen som skedde i mellandagarna. Det är skit att man som privatperson ska behöva ta höjd för oprofessionalitet när man beställer ett arbete, men den eventuella lärdom man kan dra är att inte beställa arbete till strax innan längre ledigheter. En liten försening i "arbetsdagar" riskerar att leda till antingen stora förseningar i kalenderdagar, eller ett slarvigt utfört arbete p.g.a. stress.

De enda råd jag kan ge TS är att hålla inne med alla pengar som inte redan har betalats, tills situationen har lösts. Om det nu blir denna firma som får slutföra arbetet, försök förhandla dig till ett prisavdrag. Skillnaden mellan 200 och 205 cm i takhöjd är ändå en standardförsämring (exempelvis skulle min svärfar som är 2 m lång uppskatta de sista centimetrarna).

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Den som är dyrast är inte bäst hela tydligen har du valt fel leverantör på vad du vill har. Ut med arbetsbyxor och åtgärda den själv

En som är duktig på att jobba med en golvslipningsmaskin kan fixa problemet men då hade det varit enklare att slipa direkt på betongen istället för flytspacklet men räkna många timmars jobb. Finns golvfräsar för att riva upp ytan som används mestadels om betongen har skadats av olja kemikalier men även för att riva upp ytan för att få nya ytskikt betong flytspackel mm att fästa bättre mot rena råa ytor.
Synd att inte hantverkarna uppfyllde normala krav.
Är det en armerad betongkaka i källaren?
Tänkte att har det gjorts tokigt kanske mer är tokigt utfört men kanske på ett ett bättre sätt för att åtgärda problemet.
Har dom inte armerat och du inte har några ingjutna golvvärmeslingor går det kanske fortare att bila ut och gjuta om .
Vädrar mina tankar finns nog många tankar och lösningar.

• Gilla
Harpgear
  • Laddar…
Ojojoj nu är god råd dyra.
Tänk inte på att planslipa golvet med diamantslipmaskin, jo om det är snälla bulor på max 5 mm och flytspacklet är jämnhårt
Men hu vad dyrt det blir spackel äter diamantsegment, om du inte köper en uppsättning specialsegment förstås.
Nej säg till firman att ta tre man och två stora hilti så är spackel eländet ute på en halv dag.
Gör om och gör rätt.

Tack för alla svar.

Kan ge ett par korta svar:
* Underarbetet består av 15 cm makadam, 7 cm cellplast, 10 cm armerad betongplatta. Nu kommer säkert massor av svar om att man ska gräva ut mycket mer, lägga mer isolering, osv, men pga husets ålder (byggår 1924) och konstruktion med grundmur på en sula av stenar så "fegade" vi och valde att inte gräva ut så djupt.
* Vi ska inte ha golvvärme.
* Ovanpå golvet ska det ligga heltäckningsmatta (som andas) och i en liten del klinker.
* Vi har anlitat en svensk firma med försäkringar/certifieringar som lämnat garanti på utfört arbete, och det är givetvis inte svart. Den firman tog dock in en underleverantör där grovjobbarna inte var svenskar. Vilket vi initialt inte la någon större vikt i, att vara svensk hantverkare är ingen garanti för att arbetet blir bra på samma sätt som att utländska hantverkare också kan göra bra jobb. Men bevisligen så kunde inte de här arbetarna det här med golv.
* Vi tänker inte dra på arbetsbyxorna och rätta till själv. Förutom att vi inte har rätt grejer eller kunskap för att fixa till ett betonggolv så anlitade vi hantverkare för att vi inte ville göra den här typen av jobb. Så någon hantverkare kommer att få slutföra det hela, dock inte de vi ursprungligen anlitade.

Kan ge en lite kort uppdatering av läget:
Vi påtalade för firman att vi inte kommer låta de fortsätta med golvet och att vi ville ha ett möte för att stämma av hur vi går vidare och diskutera en ekonomisk uppgörelse. För att få det skriftligt så blev det per mail. Fick svar på vårt mail och tonen var inte otrevlig men av uppenbara själ inte lika glad och positiv som det varit innan. I mailet fanns lite påståenden som vi ansåg fel så vi bemötte de, men påtalade att vi helst reder ut det hela i person. När vi sedan träffades så blev det faktiskt inte alls så irriterat som vi föreställt oss. Tror de insåg att det här inte var bra gjort och att det var lika bra att äga upp till det. Vårt förslag var att en annan firma skulle avsluta jobbet och att vi skulle dra av den kostnaden från vår uppgörelse, vilket de också accepterade. So far so good :)

Efter det har vi haft två andra firmor på besök för att kolla hur man åtgärdar golvet. Det upptäcktes då det att flytspackling nummer 2 (som är gjord över hela golvet, och sen delvis täckt av flytspackling 3 som är gjord på ungefär halva golvet) är mjuk. Drar man något hårt i golvet så blir det tydliga märken, och det går att "skrapa sig ner i spacklet". Teorin från firman som såg det var att de blandat spacklet fel, förmodligen för mycket vatten. Det förklarar också den otroligt långa torktiden som blev efter den spacklingen.

Den upptäckten förändrar läget igen. Vi ska därför ta hit en besiktningsman som ska få göra tester på golvet och sedan ett utlåtande av vilken åtgärd som krävs för att lösa det.

• Gilla
  • Ledsen
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Intressant att min bild hamnade som omslagsbild för denna tråd... absolut inget dåligt jobb av mina hantverkare ;)

• Renoveringsarbete med nyinstallerade träreglar på en betongvägg i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För intresserade så blev det till slut så här:

De två företag som var har lämnade båda offerter med lösningar där de ville lägga duk på befintligt "golv", ovanpå det armering och sedan 2-3 cm flytspackel/avjämning. Detta skulle ge en självbärande platta som inte blir beroende av underliggande material. Båda offerterna var i vårt tycke dyra i förhållande till vad vi tidigare fått uppgifter om kostnad för flytspackling. Osäker på om det beror på mängden material som nu krävdes, eller bara högre timpeng från "riktiga" hantverkare.

Firman vi tidigare anlitat fick båda offerterna och vi sa att vi föredrog att gå på den ena av företagen, vilket också råkade vara den offert som var marginellt billigare av de två. Trodde att det skulle bli knorr och diskussioner om summorna på offerterna, men det var inga konstigheter och accepterades utan problem. Vi gjorde även en uppgörelse där vi drog av lite på upparbetade kostnader vi hade hållit inne med betalning för.

Ett par veckor senare kom de nya hantverkarna och fixade till golvet. Det gick snabbt, effektivt och resultatet blev kanon :)

• Gilla
Peternow och 4 till
  • Laddar…
G Greytooth skrev:
För intresserade så blev det till slut så här:

De två företag som var har lämnade båda offerter med lösningar där de ville lägga duk på befintligt "golv", ovanpå det armering och sedan 2-3 cm flytspackel/avjämning. Detta skulle ge en självbärande platta som inte blir beroende av underliggande material. Båda offerterna var i vårt tycke dyra i förhållande till vad vi tidigare fått uppgifter om kostnad för flytspackling. Osäker på om det beror på mängden material som nu krävdes, eller bara högre timpeng från "riktiga" hantverkare.

Firman vi tidigare anlitat fick båda offerterna och vi sa att vi föredrog att gå på den ena av företagen, vilket också råkade vara den offert som var marginellt billigare av de två. Trodde att det skulle bli knorr och diskussioner om summorna på offerterna, men det var inga konstigheter och accepterades utan problem. Vi gjorde även en uppgörelse där vi drog av lite på upparbetade kostnader vi hade hållit inne med betalning för.

Ett par veckor senare kom de nya hantverkarna och fixade till golvet. Det gick snabbt, effektivt och resultatet blev kanon :)
Vilken tur att ni hadde plats för de extra centimetrarna lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.