3 064 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Saknat pantbrev...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Skriver mest för att dubbelkolla men jag misstänker att affären redan är körd...
Jag kan troligen få huset för 1.3M
Jag måste låna mkt, drygt 1.1M
Finns ett borttappat pantbrev på 300K, inga lån på huset enligt säljaren.
jag behöver alltså pantbrev på 1.1M
Men om jag förstår det rätt så är alltså fastigheten redan pantsatt med 300k vilket då tas ifrån utrymmet jag behöver?
Säljaren säger att dödningsprocessen är
påbörjad men det kan ju ta ett år...
Jag kan troligen få huset för 1.3M
Jag måste låna mkt, drygt 1.1M
Finns ett borttappat pantbrev på 300K, inga lån på huset enligt säljaren.
jag behöver alltså pantbrev på 1.1M
Men om jag förstår det rätt så är alltså fastigheten redan pantsatt med 300k vilket då tas ifrån utrymmet jag behöver?
Säljaren säger att dödningsprocessen är
påbörjad men det kan ju ta ett år...
Nej, de 300000 får säljaren deponera hos banken till det är dödat. Så det påverkar inte dig.
De 300000 som säljaren måste deponera hos banken är väl 300000 som kommer från köparen.D Daniel 109 skrev:
Om TS behöver låna 1,1 msek och det redan finns 0,3 msek pantbrev på ett hus värderat till 1,3 så kan ju det vara svårt att få ett pantbrev på 1,1 msek. Så det kan ju bli krångligt.
/ATW
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Samma drabbade mig då vi sålde vårt första hus.D Daniel 109 skrev:
Pantbrevet var på ett rätt litet belopp, som banken skulle hålla inne under ett år,
då det skulle kunna dödas efter notis i Post & Inrikes tidningar mm.
Men bankmannen/kvinnan glömde bort det så vi fick våra pengar direkt
Var säljaren får pengarna ifrån är i sammanhanget ointressant.A ArneTW skrev:
Du kan ta ut hur mycket pantbrev du vill.
Det borttappade pantbrevet har sin säkerhet i depositionen, inte i fastigheten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Hej, tack för svar.D Daniel 109 skrev:
Finns det någon risk att en skuld kopplat till pantbrevet kan vara större än pantbrevet och som jag blir tvungen att betala som köpare av huset?
Jag tänker t.ex att någon tagit lån på 100% av beloppet sen skitit i att betala, då växer ju beloppen med räntan och avgifter, om det skulle vara så, är jag förbunden att betala dom som ägare av huset då?
Är detta någonting som mäklare har erfarenhet av eller blir det här en specialare som kan sluta hur som helst?
Sista fastigheten jag handlade fanns ett litet pantbrev som var på vifft. Jag orkade inte böka med det vid köpet så jag använde inte summan utan tog ut de beloppet igen eller över/extra eller hur man ska säga och dödade den efter affären.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
jo det går ju såklart bra så länge summan inte är av betydelse och det inte finns lån på det.Tokslut skrev:
Men om det finns lån på det som dyker upp efter ett tag så är det mindre kul.
300 000 är ändå en skaplig slant.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
S SueCia skrev:Hej, tack för svar.
Finns det någon risk att en skuld kopplat till pantbrevet kan vara större än pantbrevet och som jag blir tvungen att betala som köpare av huset?
Jag tänker t.ex att någon tagit lån på 100% av beloppet sen skitit i att betala, då växer ju beloppen med räntan och avgifter, om det skulle vara så, är jag förbunden att betala dom som ägare av huset då?
Är detta någonting som mäklare har erfarenhet av eller blir det här en specialare som kan sluta hur som helst?
Du som köpare av huset kan egentligen inte bli betalningsskyldig för någon annans skuld. Men den som har panten kan "ta huset" och sälja det på auktion. Jag vet inte om du kan blockera det genom att betala pantbeloppet, eller om de kan ta sin pant även för obetalda räntor. Men jag tror att de kan det.
Klicka här för att svara
