5 119 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Ej åtgärdat besiktningsanmärkningar
Jag har bestridit till inkasso, som svarat att de tagit det vidare till sin uppdragsgivare, samt satt fakturan i vänteläge.
Så nu avvaktar jag.
Tack för alla kloka synpunkter
Så nu avvaktar jag.
Tack för alla kloka synpunkter
Har för mig att det står i kontraktet att besiktningsmannen i samband med slutbesiktningen kan värdera hur stort belopp man har rätt att hålla inne med tills felen är fixade.Besserwissern skrev:
Hoppas allt har löst sig annars kommer lite mer input.
Till skillnad mot de avtal som används i större entreprenader (AB 04 och ABT 06) så framgår det inte lika tydligt i standardavtalet för konsumenter (ABS 09) vad som gäller om entreprenören inte åtgärdar eventuella fel som upptäckts vid besiktning.
Gällande din möjlighet att hålla inne 10 %
Blev entreprenaden godkänd? Att det finns fel upptagna i besiktningsprotokollet innebär inte per automatik att entreprenaden blir underkänd. Enligt standardformuläret för entreprenadkontrakt ABS 09 så har du som beställare rätt att hålla inne 10 % fram tills dess att entreprenaden är godkänd. Med andra ord, har besiktningsmannen godkänt entreprenaden så är du skyldig att betala även om felen i protokollet inte är åtgärdade. Undantag om besiktningsmannen gjort en notering om att du har rätt att hålla inne ett visst belopp fram tills dess felen är åtgärdade. Storleken på ett sådant belopp beror på felets art.
ABS 09 är en komplettering till konsumenttjänstlagen (1985:716) och det är den som du får stötta dig mot i den fortsatta diskussionen med entreprenören. Se särskilt 20-22 §§.
Till skillnad mot de avtal som används i större entreprenader (AB 04 och ABT 06) så framgår det inte lika tydligt i standardavtalet för konsumenter (ABS 09) vad som gäller om entreprenören inte åtgärdar eventuella fel som upptäckts vid besiktning.
Gällande din möjlighet att hålla inne 10 %
Blev entreprenaden godkänd? Att det finns fel upptagna i besiktningsprotokollet innebär inte per automatik att entreprenaden blir underkänd. Enligt standardformuläret för entreprenadkontrakt ABS 09 så har du som beställare rätt att hålla inne 10 % fram tills dess att entreprenaden är godkänd. Med andra ord, har besiktningsmannen godkänt entreprenaden så är du skyldig att betala även om felen i protokollet inte är åtgärdade. Undantag om besiktningsmannen gjort en notering om att du har rätt att hålla inne ett visst belopp fram tills dess felen är åtgärdade. Storleken på ett sådant belopp beror på felets art.
ABS 09 är en komplettering till konsumenttjänstlagen (1985:716) och det är den som du får stötta dig mot i den fortsatta diskussionen med entreprenören. Se särskilt 20-22 §§.
Jag hörde att det nu kom ett predjukat där en beställare hållet inne pengar utan att åtgärda felen. Vet dock inte vilket regelverk. Kan ha varit Abt. Får återkomma med källa, så det blir lite mer trovärdigt.
Har hittills inte hört mer från entreprenören(ta i trä).
Har hittills inte hört mer från entreprenören(ta i trä).
Hej,Besserwissern skrev:
Har du någon gissning på vilken instans som utfört prejudikatet eller vilka parterna i målet är eller annan info?
Är nämligen själv tyvärr i liknande tvist med vår totalentreprenör, så är väldigt intresserad av av domslut/prejudikat för att kunna driva frågan mot entreprenören.
Klicka här för att svara