Byggahus.se

Hur bli av med sambo....som tvingar sig kvar...

1. S
    Medlem Nivå 8
    Hej, en släkting hyr ut ett hus till en kvinna som I sin tur har träffat en man som hon sammanbor med I huset som hon alltså hyr av min släkting. Nu vill kvinnan separera från mannen, men han vägrar att flytta. Istället hävdar han att den enda som kan vraka honom är min släkting, som alltså hyrt ut bostaden till kvinnan han sammanbor med. Vad gäller? Hur kan kvinnan bli av med sin sambo?

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Det beror på flera saker, om det finns barn inblandat, vem hyreskontraktet står på osv.

Men i sin ”enklaste” form där hyreskontraktet står på kvinnan och det inte finns några barn inblandade så kan hon vända sig till kronofogdemyndigheten och begära avhysning.

3. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Det är ju bara att kvinnan säger upp sitt hyreskontrakt båda flyttar och sen flyttar hon tillbaka? Då bor inte sambon kvar och kan bli inkräktare vid besök?

4. S
    Medlem Nivå 8
    Det kan låta listigt, men inte så praktiskt genomförbart

5. S
    Medlem Nivå 8

6. J
    Medlem Nivå 7
  7. S
    Medlem Nivå 8
    Nej, de har inte skaffat bostaden tillsammans. Det är kvinnan som har hyrt bostaden och det är kvinnan som (ensam) står på kontraktet. Kvinnan har ett barn som inte mannen är pappa till. Mannen har Inga barn. Men han vägrar som sagt att flytta. Och hänvisar till att eftersom det är min släkting som äger bostaden så är det endast denne som kan saga upp honom….Jag förstår att det är fel och att det är kvinnan som har rätt att ensam bo kvar och även att man kan kontakta Kronofogden etc men vet att det tar lång tid kanske ett år. Så frågan är hur rent praktiskt gå till väga för att snabba upp processen?

8. O
    Medlem Nivå 7
    Är personen skriven på adressen? Om inte är det väl bara att ta ut hans grejer och byta lås (y)
    Fast så enkelt är det väl förstås inte...:thinking:

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 20
    Det enkla och lagligt korrekta sättet har du redan fått svar om. Kvinnan får förklara hans närvaro icke-önskvärd och sen är det handräckning via fogden som gäller om han inte flyttar självmant.

I praktiken gissar jag att det enklaste är att packa ihop hans saker utan att skada dem, ställa ut dem väderskyddat och sen byta lås. Ett brev eller en tillsägelse från fastighetsägaren lär väl inte heller göra skada, även om det inte har någon legal verkan.

Oavsett vilket låter det som om mannen försöker utnyttja situationen och om inte annat försvåra för kvinnan ifråga. Ett tydligt (nej, det är inte en omskrivning för våldsamt) samfällt agerande mot honom kan förhoppningsvis få honom att ge slaget förlorat.

• Laddar…
  10. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Som jag ser det så ringer man polisen då det är en inkräktare i huset.
    Det finns väl en någorlunda städad tidsrymd man kan låta någon bo kvar av olika skäl., men när den tiden passerat så är det nog dags att ta till polisiära åtgärder.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Släktingen/hyresvärden har inget med saken att göra. Att helt enkelt slänga ut hans prylar och byta lås, är nog det mest effektiva. Möjligt att det inte är fullt ut OK i formell mening. Men jag tvivlar på att hon i praktiken riskerar något (så länge han inte blir våldsam).

12. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Jag håller med Hempularen. Ibland måste man tänka på sig själv och tänja lite på reglerna.

13. S
    Medlem Nivå 8
    Nu hör det dessvärre till saken att mannen ifråga hör till de invånare där övergrepp i rättssak är standard. Min släkting vågar därför inte blanda sigi då han isåfall blir hotad och kanske misshandlad. Men annars bra tips.

14. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Förstår! Samla ihop alla vänner och grannar och ”skicka iväg” packet!