Hej på er!
Jag har fått tillstånd av min granne att fälla hans nio tallar under förutsättningatt jag står för alla kostnader samt bortforsling av ris och stammar. Jag har varit i kontakt med en aborist som varit förbi och kollat och vill ha ungefär 15k för hela jobbet men vill även ha ett skrivet avtal som styrker rätten att utföra jobbet. (Det vill även jag)

Min aborist vill ha 15,000kr, då ingår även bortforsling av ris till ett närliggande värmeverk, han har även kontakt med ett sågverk som är villig att köpa stammarna och vi kommer få en ersättning på mellan 7-9,000kr.

Jag vill därav ha hjälp att utforma ett avtal som styrker min grannes godkännande där det tydligt framgår att jag har rätten att sälja virket och behålla ev ersättning.

Jag vill även få detta formulerat bindande så hen inte kan hoppa av efter påtryckningar från granne nummer 2. Som också kommer bli tvungen att ta ner sina 4 tallar då dessa mest troligt far i nästa storm.

Jag har själv påbörjat följande text, men är osäker på om det räcker?

"Här med ger jag Anders ×××××× min granne Patrick xxxxxx fullmakt och godkännande att genom en anlitad aborist med kompletta försäkringar och licens fälla mina nio tallar och behålla ev ersättning för träden under förutsättning att Patrick xxxxxx betalar för fällning samt bortforsling (i den mån det går) av ris och stammar.

Komplettera gärna och ge synpunkter på ärendet.

Mvh Patrick

Jag tänker en bild för att styrka vilka träd det pratas om. Om det skulle bli oklarheter men man kan tycka att det inte skulle vara nödvändigt att helgardera sig mot missförstånd.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
M Myzan87 skrev:
Jag tänker en bild för att styrka vilka träd det pratas om. Om det skulle bli oklarheter men man kan tycka att det inte skulle vara nödvändigt att helgardera sig mot missförstånd.
Smart, tänkte jag inte på! Såklart ska det läggas till.

Kan inte din granne ringa och säga att det är ok.?

D Melb skrev:
Kan inte din granne ringa och säga att det är ok.?
Då jag ska bekosta fällningen och samtidigt få ersättning för fälda träd som jag ej äger vill jag ha det skrivet. Så det inte uppkommer en tvist om detta i framtiden. Bättre att ha det på det torra om du förstår vad jag menar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det enklaste är om grannen beställer jobbet och är uppdragsgivare, men du ersätter granben för kostnaden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det enklaste är om grannen beställer jobbet och är uppdragsgivare, men du ersätter granben för kostnaden.
Tyvärr så blir det inte gjort då, vi har pratat i 3 år om att det ska bli av och att jag ska betala men inget händer. Nästa år bygger vi altan och efter det finns det ingen stans att lägga träden.

Ska du skriva ett avtal vill jag bara säga, i all välmening, att det heter arborist. Som sagt, skrivet i all välmening utan att vilja märka ord:D

• Gilla
Patrick Blomstrand
  • Laddar…
  • Gilla
Patrick Blomstrand och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skogsbolagen har standardavtal för avverkningsrätt som kan vara värt att titta på, och det är ju egentligen en sådan du köper (för 0 kr).

Här är ett avtal från Stora Enso att titta på. [länk]
Jag har kollat på dessa men de känns inte helt rätt i detta ändamålet.

Jag som granne ska ju bekosta grannens fällning samt stå för bortforsling. Men ska ju samtidigt äga rätten att sälja hans tallar som jag har betalat för att ta bort.

G-83 G-83 skrev:
Ska du skriva ett avtal vill jag bara säga, i all välmening, att det heter arborist. Som sagt, skrivet i all välmening utan att vilja märka ord:D
Såklart det gör :)

Poängen med att titta på den typen av avtal är att se till att ni tänker på den typ av frågor som finns där, som tillträde till marken, uttagsväg, rätt till virket, ansvar för bortforsling och återställande osv. Den ekonomiska delen, som normalt är viktig är ju ointressant här då ersättningen är noll, så visst är mallen delvis ointressant, men det finns som sagt delar värda att titta närmare på.

Sen är det väl inte så petigt kanske. Ett avtal där du har rätt att låta fälla träden och få vinningen från detta samtidigt som du är ansvarig mot grannen för eventuella skador räcker långt. Sätt ett slutdatum också, så att det inte blir någon form av evig rättighet du får.

• Gilla
Myzan87 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Egentligen är avtalet rätt så ointrrssant. Det är inte något långvarigt. Ni vill ha något som beskriver vad som ska göras med grannens underskrift på.
Skriv inget om ansvar, så att ni inte lovar mer än försäkringsbolaget gör, me skriv att xxx utför jobbet och att han har försäkring.
När väl träden är borta, blir avtalet rätt så ointressant.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Göm inte hur ni skall göra med stubbarna!
Enklast är nog att anlita en entreprenör med en stubbfräs. Det brukar kosta för 1 st stubbe 1500kr, men här är flera så ta in en offert.
Eller en grävmaskin 8-20 ton som gräver upp stubben, men då skall den också tippas någon stans.
En stubbfräs i arbete för att ta bort en stubbe med en upphögd jordhög bakom och varningsskyltar framför i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu enklare är att inte avtala om stubbarna... :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.