1 658 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
"Vinns" målet om delkrav döms att betalas?
Sida 1 av 2
Jag vet att det finns massor av såna här trådar, men har ändå en specifik fråga.
Ponera att jag har fastprisavtal med byggfirma på 150k. Av detta betalas 80% då arbetet av kunden inte anses vara färdigt/helt korrekt utfört.
Plötsligt kommer ett föreläggande från KFM på 120k (oklart vad den summan baseras på).
Detta bestrides.
Nu till frågan.
Det återstår ju 30k på priset. Rätten skulle ju potentiellt sett kunna säga att kunden ska betala 30k. (Har svårt att se att firman skulle få rätt till 120k).
Ses då 30k som en vinst för firman med avseende på rättegångskostnader och så vidare?
Ponera att jag har fastprisavtal med byggfirma på 150k. Av detta betalas 80% då arbetet av kunden inte anses vara färdigt/helt korrekt utfört.
Plötsligt kommer ett föreläggande från KFM på 120k (oklart vad den summan baseras på).
Detta bestrides.
Nu till frågan.
Det återstår ju 30k på priset. Rätten skulle ju potentiellt sett kunna säga att kunden ska betala 30k. (Har svårt att se att firman skulle få rätt till 120k).
Ses då 30k som en vinst för firman med avseende på rättegångskostnader och så vidare?
Inte nödvändigtvis. Kommer inte ihåg vilken nivå som anses vara praxis, men om det begärda beloppet jämkas avsevärd så kan det räknas som att man förlorat målet. Så det kan vara "farligt" att begära mer än vad man har rätt till.M Micke_xyz skrev:
Om firman stämmer dig på 30kkr och får rätt så har de definitivt vunnit fallet.
Tack för era svar.
Ja vi vet ju inte än om det blir en stämning, det är sant.
Vad finns för möjliga (troliga) utfall?
Stämd på 30000:
Rätten anser att jobbet inte är klart.
Firman förlorar, kunden går fri?
Firman "döms" att färdigställa jobbet?
Rätten anser att fasta priset ska betalas.
Kunden får betala 30k + rättegångskostnader?
Stämd på 120k:
Rätten anser att hela fastpriset ska betalas, 30k men dock inte rättegångskostnader?
Jag inser ju att det finns oändligt många utfall men är dessa de troligaste?
Ja vi vet ju inte än om det blir en stämning, det är sant.
Vad finns för möjliga (troliga) utfall?
Stämd på 30000:
Rätten anser att jobbet inte är klart.
Firman förlorar, kunden går fri?
Firman "döms" att färdigställa jobbet?
Rätten anser att fasta priset ska betalas.
Kunden får betala 30k + rättegångskostnader?
Stämd på 120k:
Rätten anser att hela fastpriset ska betalas, 30k men dock inte rättegångskostnader?
Jag inser ju att det finns oändligt många utfall men är dessa de troligaste?
80% av 150K blir just 120K. Vad exakt är de för krav som firman har ställt mot TS? Vad har man fakturerat TS? Vad har TS betalat till firman? Hur har TS reklamation meddelats till firman. Hur har firman besvarat detta? Hur och på vilka grunder har KFM kopplats in? En eventuell stämningsansökan kommer väl att gälla en fordran. I sådant fall måste det rimligtvis finnas en dokumenterad fordran från firman till TS innan ärendet tas till KFM eller tingsrätt?
I grunden så beror det ju väldigt mycket på vad som står i avtal. Har entreprenör fått möjlighet att fullfyulla sitt åtagande. Kan man anse att beställaren brutit avtalet.
Det är väldigt svårt att spekulera över det lilla som anges i tråden av TS.
Det är väldigt svårt att spekulera över det lilla som anges i tråden av TS.
Jag är mest ute efter vad man riskerar i rättegångskostnader.
Men för att besvara några frågor.
Vi kan säga att man anlitat en entreprenör för att måla om ett hus. 150k i fastpris. 120k betalas totalt under arbetets gång. När entreprenören säger att han är klar tycker kunden att delar av arbetet är dåligt utfört. Kunden vill inte betala resterande belopp förrän arbetet färdigställs. Entreprenören hävdar att det är klart.
Plötsligt, efter ett par månader, dyker kravbrevet från KFM på 120k upp i brevlådan.
Ingen vet varför det är 120k då 30k återstår.
Men för att besvara några frågor.
Vi kan säga att man anlitat en entreprenör för att måla om ett hus. 150k i fastpris. 120k betalas totalt under arbetets gång. När entreprenören säger att han är klar tycker kunden att delar av arbetet är dåligt utfört. Kunden vill inte betala resterande belopp förrän arbetet färdigställs. Entreprenören hävdar att det är klart.
Plötsligt, efter ett par månader, dyker kravbrevet från KFM på 120k upp i brevlådan.
Ingen vet varför det är 120k då 30k återstår.
Har du otur så hamnar du att du får betala båda parters kostnader. Eller så hamnar du där du bara behöver betala dina egna kostnader. Eller riktig tur inga kostnader alls.M Micke_xyz skrev:Jag är mest ute efter vad man riskerar i rättegångskostnader.
Men för att besvara några frågor.
Vi kan säga att man anlitat en entreprenör för att måla om ett hus. 150k i fastpris. 120k betalas totalt under arbetets gång. När entreprenören säger att han är klar tycker kunden att delar av arbetet är dåligt utfört. Kunden vill inte betala resterande belopp förrän arbetet färdigställs. Entreprenören hävdar att det är klart.
Plötsligt, efter ett par månader, dyker kravbrevet från KFM på 120k upp i brevlådan.
Ingen vet varför det är 120k då 30k återstår.
Har själv varit i en del såna tvister. Dock var det "småmål" där allt löstes genom man möttes på mitten och betalde hälften och hälften ströks.
Det är stor skillnad på att ha rätt och få rätt.
https://www.domstol.se/amnen/tvist/sa-gar-en-tvist-till/hantera-en-tvist/
Kan du läsa mer om det, står hanska bra förklarat.
De som sitter och dömer har oftast ingen kompetens mer än som lekman och då krävs att du kan styrka dina krav/handlingar genom experter osv.
På så små summor är nog sällan någon "vinnare" utan endast förlorare.tyvärr
Det är stor skillnad på att ha rätt och få rätt.
https://www.domstol.se/amnen/tvist/sa-gar-en-tvist-till/hantera-en-tvist/
Kan du läsa mer om det, står hanska bra förklarat.
De som sitter och dömer har oftast ingen kompetens mer än som lekman och då krävs att du kan styrka dina krav/handlingar genom experter osv.
På så små summor är nog sällan någon "vinnare" utan endast förlorare.tyvärr
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Småmål är ett gott tips. Pytsar du in 8 tkr till blir fordran under den gränsen (drygt 22 tkr). Men då kanske man lika gärna kan förlora...
Bestrid kravet och se till att få kvitto på att du redan betalt 120 tkr. De försöker jävlas med dig. Har du fast pris ska du ju aldrig betala det dubbla.M Micke_xyz skrev:Jag är mest ute efter vad man riskerar i rättegångskostnader.
Men för att besvara några frågor.
Vi kan säga att man anlitat en entreprenör för att måla om ett hus. 150k i fastpris. 120k betalas totalt under arbetets gång. När entreprenören säger att han är klar tycker kunden att delar av arbetet är dåligt utfört. Kunden vill inte betala resterande belopp förrän arbetet färdigställs. Entreprenören hävdar att det är klart.
Plötsligt, efter ett par månader, dyker kravbrevet från KFM på 120k upp i brevlådan.
Ingen vet varför det är 120k då 30k återstår.
