Jag arrenderar idag mark av kommunen, det är ett jordbruksarrende som löper ett år i taget, jag har arrenderat marken sedan 1990. Marken använder jag som betesmark till hästar och marken angränsar till min tomt. Marken är inritad i detaljplanen som tomtmark, det är tre tomter och de har ett fast pris, detta sedan 1986.
Jag har försökt köpa loss marken men då varje tomt har en klausul att den måste bebyggas med hur inom två år efter inköp så kommer jag inte vidare.
Går det att häva detaljplanen? Kan jag köpa tomterna utan att bygga på de? får jag vite och isf hur mycket?
Andra tips på hur jag kan lösa detta mottages tacksamt!

Försök att få köpa marken genom en fastighetsreglering. Då slår du alltså ihop de tre fastigheterna med din befintliga och vips finns inte längre fyra tomter varav tre måste bebyggas, utan en större fastighet med redan bebyggd tomt.

Nu kan det förstås vara så att kommunen ser tomterna som en markreserv för framtida nybyggnad och inte vill sälja på det viset, eller att detaljplanen på något vis lägger hinder i vägen med fastighetsstorlek eller annat, men annars borde det funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.