Hej!

Trodde aldrig jag skulle skapa en sån här tråd, mestadels för att jag knappt har några grannar.

Vi bor i ett fritidshusområde med ca 20-25 fastigheter totalt i området varav typ 8 är bofasta. Jag har en granne i anslutning till min tomtgräns, resten av fastigheterna ligger en bit bort.

Mitt i området finns en bondgård som äger dom flesta grönområderna här i kring. Dom har hästar och får i dagsläget, tidigare har det varit ett helt Zoo, nästan.

Jag har ägt min fastighet sedan 2013.

Problemet är att den såkallade bondgården har vissa problem med att hålla sina djur i sin hage. Han har jättefina hagar, vissa med trästaket, vissa med elstaket.

Största problemet är deras får. Börjar alltid med att dom går till min granne och äter upp deras trädgård för att sedan gå bakvägen till oss och fortsätta här. Dom har ätit upp precis allting som man satt i jorden, så i år blir det väl tomma rabatter och kortklippt gräsmatta :|

Såklart har det vi pratat med djurägaren. Många gånger faktiskt. Mina föräldrar ägde en fastighet här i närmare 15år och dom pratade redan då med honom, men han skiter i. :thumbdown:

När man tar upp detta med honom, lugnt och sansat och förklarar att man tycker det är otrevligt att hans får äter upp hela trädgården så får man ungefär dessa svar:

"Du får sätta upp staket runt din tomt"
"Jag kan inte styra vart djuren går"
"Det här är landet, då får man tåla lite!"

Jag kan tåla mycket. Jag kan faktiskt tåla att få min trädgård nerbetad till jorden. Under förutsättning att jag får en ordentlig ursäkt och erbjudande om ekonomisk kompensation för skadorna dom orsakar. Eller vad fan som helst egentligen, nånting annat än likgiltlighet. Och kanske OK om det händer en gång, inte varje dag.

Detta är såkallade månskensbönder. Dom jobbar i en stad som ligger ca 15 mil härifrån, egenföretagare. Detta innebär att dom kan vara borta flera dagar i sträck och djuren får klara sig själva. Jag förstår att djuren rymmer för att dom söker mat, men det är tyvärr inte mina problem. Kan även inflika att han inte har någon el i sina elstängsel. Han tycker att det blir för dyrt.

Jag tycker inte att jag ska behöva acceptera detta. Jag har kollat upp vad det skulle kosta att sätta staket runt tomten, (1800 kvm) stenig skogstomt och det handlar om åtskilliga tusenlappar. Tänkte först att jag skulle slänga upp ett sådant färdigt trästaket i tryckimpregnerat bara för att få ett slut på problemet, men nu känner jag att nä, varför ska jag göra det?

Detta står på randen till att bli otrevligt, min sambo gräver snart upp stridsyxan på riktigt och om man ska kunna tala omkull denna djurägare så måste man ha kött på benen, annars får jag vackert stå och spika staket ur egen ficka snart.

Hur ser lagen på såna här saker? Har man inte någon form av plikt som djurägare att hålla sina djur i en hage? Vad har jag för rättigheter?

Prata med honom och säg att du kommer börja fakturera alternativt slakta några får som ersättning.

Kanske det får honom att agera.

• Gilla
undine
  • Laddar…
Ring Länsstyrelsen direkt och be dem skicka ut en veterinär, eller djuragronom, som får observera situationen. Förmodligen får de en erinran, eller så tvångsomhädertas djuren direkt.

Kolla med Jordbruksverket, har läst nåt om att djur skall ha daglig tillsyn, får de inte det så bryter de kanske mot någon lag ?

• Gilla
b3astie och 7 till
  • Laddar…
Det är ingen idé att framföra tomma hot till honom. Har sagt precis så till honom tidigare och svaret blev att om jag rör hans djur så kommer han att anmäla mig. Det blir pajkastning bara... :(

fusion skrev:
Ring Länsstyrelsen direkt och be dem skicka ut en veterinär, eller djuragronom, som får observera situationen. Förmodligen får de en erinran, eller så tvångsomhädertas djuren direkt.

Kolla med Jordbruksverket, har läst nåt om att djur skall ha daglig tillsyn, får de inte det så bryter de kanske mot någon lag ?
Tack, ska kolla upp det! :)

Sätt upp ett elstängsel/fårstängsel runt tomten så slipper du bråka, det går löst på en eller två tusenlappar. Vill du ta fajten så anmäl fårägaren för skadegörelse om det inte är ett område där man av hävd har rätt att ha sina djur fritt betande. Är det det senare så är det bara att stängsla själv.

elmont skrev:
Sätt upp ett elstängsel/fårstängsel runt tomten så slipper du bråka, det går löst på en eller två tusenlappar. Vill du ta fajten så anmäl fårägaren för skadegörelse om det inte är ett område där man av hävd har rätt att ha sina djur fritt betande. Är det det senare så är det bara att stängsla själv.
Tack för tipset, men jag vet inte om jag är så sugen på att bo i en fårhage. Dessutom har vi katt och stundtals en hund, synd om dom får elstötar i onödan.

Är det genom länsstyrelsen man kollar upp ifall området är ett sådant där djurägaren har rätt att ha djuren lösa? Jag är rätt säker att det inte är så, men likabra att kolla ändå.

H
Inte för att försvara honom nu.
Men får tror jag är det sämsta djuret att lyckas hålla inne i sin hage.
De tror alltid att gräset är grönare på andra sidan.
Inte för inte som man säger fårskalle. 😀

Ja får och getter hittar gärna ut :) Kan får ta sig över en färist? Om fåren tar sig till din tomt samma väg varje gång kanske du kan bygga en form av färist där för att spärra av leden. Man behöver ju inte nödvändigtvis gräva ner färisten utan bara lägga ribbor på marken.

H
Ska man ha el till dom så ska det va så mycket kräm du kan få på tråden på grund av deras päls.

Hade en granne som hade får.
Det kvitta va mycket mat de hade i hagen,
Stod ändå i trädgårdarna hos folk.
Han skämdes dock och bad om ursäkt.

Tillslut tröttnade han och tog bort dom.

O
Oftast stannar djuren kvar om de finns tillräckligt med mat i sin egen hage. De stora problemen börjar när maten börjar ta slut. Men vissa individer bland djuren verkar ha svårare en andra å hålla sig på sin plats.... Precis som vi människor :)
Men länsstyrelsen och djurinspektörerna är ett bra tips du fått!

Behöver inte vara brist på mat. Får är selektiva och äter de godaste växterna först. Finns alltid mer kvar av det godaste utanför hagen.

Eltrådar utan el är efter ett tag det samma som att ha ostängslat och när djuren lärt sig att det är fritt fram hjälper det inte att sätta på elen igen. Får är speciellt svåra att lära om eftersom stöten måste nästan ta i ansiktet på vuxna djur.

Hur ofta händer detta? Går djuren som de har alltid har öppen svängdörr i hagen? Hur stor flock?

Ägaren ansvarar för att djuren inte går på andras mark. Lite tolerans får man ha för att det är levande djur som inte går att kontrollera 100%, som med barn kan det inträffa missöden ibland.
Men är det återkommande och beror på att stängslingen inte sköts ordentligt då är det absolut inte ok. Och anstränger man sig inte för att åtgärda när problem uppstår är det medveten oaktsamhet eller tom vårdslöshet.

Tyvärr ger ett skadestånd inte så mycket om du inte har dyra växter på tomten. Dessutom löser det ju inte direkt ditt problem. Men kan ju ha ett värde av principskäl, beroende på hur man tror att grannen reagerar på det.

OM du skulle börja bygga ett eget staket, kolla att konstruktionen funkar på får, så du inte har jobbet ogjort.

När ägarna är borta flera dagar är där ingen alls som ser till djuren? Det räcker med en minut för att se att inget hänt dem och det finns vatten. Men det ska göras en gång om dagen enligt djurskyddslagen.

När djuren har rymt, vad görs då för att få tillbaka dem igen?
Får är inte dumma. När de fått vanor och lärt sig hur man kan komma åt godsaker så krävs en ordentlig arbetsinsats för att hantera det.

Eftersom ni, dina föräldrar och andra grannar redan försökt resonera med dem i så många år, så är det kontakt med Länsstyrelsen som gäller och det låter ju som om det är ett rätt enkelt ärende.

Det är definitivt inte tillåtet att lämna djuren utan tillsyn i flera dagar på det där viset eller att låta dem slippa ut, daglig tillsyn är vad som gäller. Känner många som har får och har aldrig hört talas om att de skulle ha problem med mer eller mindre dagliga rymningar, det här låter ju mer som om de får gå som de vill.

Citerar från länsstyrelsens hemsida:
Se till dina får och getter varje dag Du ska hålla dina får och getter så att du kan se till dem utan svårigheter. Du ska normalt se till dina får och getter minst en gång per dag. Nyfödda, sjuka eller skadade djur och djur som beter sig onormalt ska du se till oftare. Högdräktiga tackor och getter ska du också se till oftare, särskilt vid tiden kring lamning och killning.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/skotsel.4.4b00b7db11efe58e66b8000533.html

• Gilla
Bödde och 2 till
  • Laddar…
https://lagen.nu/1933:269

Fast det är ju så att det finns 2 parter så det är inte alltid djurägaren som skall stå för hela kostnaden.

//Goerana

Bortsett från ett par andra oklarheter om ifall alla omständigheter är tillämpliga i TS fall... så behöver sådant stängsel (annat än i utpekade undantagsfall) inte klara mer än kor och hästar - inte får.

Sen är det väl först "på yrkande från endera sidan" som gemensam stängselskyldighet ska uppfyllas (§ 2) I praktiken finns massor av skäl för de flesta djurägare att hellre sköta stängslet själv varför detta i verkligheten nästan aldrig sker. (och det är inte kostnad man delar på, utan faktiska stängslandet på sina tilldelade meter av fastighetsgränsen)

• Gilla
bYkICr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.