Hej
Vi har problem med en nyinflyttad granne som fullständigt skiter i att vägen som delvis går över hans och en annan nyinflyttad grannes tomt är en GA. Vi är fem fastigheter varav 3 st använder hela vägen men dom 2 jag nämnde innan bara använder en liten bit som infart till sina tomter. Nu har den ena grannen fått för sig att lägga ut farthinder som vi andra 4 inte har gått med på och vi vill att dom skall tas bort omedelbart men han vägrar och t.o.m.tänker lägga ut fler bara för att hindra oss 3 som använder hela vägen att köra där. Vad kan man göra åt en sådan idiot? Som sagt vägen är en GA tillhörande alla 5 fastigheter.
Mvh
Jörgen
Vi har problem med en nyinflyttad granne som fullständigt skiter i att vägen som delvis går över hans och en annan nyinflyttad grannes tomt är en GA. Vi är fem fastigheter varav 3 st använder hela vägen men dom 2 jag nämnde innan bara använder en liten bit som infart till sina tomter. Nu har den ena grannen fått för sig att lägga ut farthinder som vi andra 4 inte har gått med på och vi vill att dom skall tas bort omedelbart men han vägrar och t.o.m.tänker lägga ut fler bara för att hindra oss 3 som använder hela vägen att köra där. Vad kan man göra åt en sådan idiot? Som sagt vägen är en GA tillhörande alla 5 fastigheter.
Mvh
Jörgen
HejBen D skrev:
Ja han anser att det går fort och att deras bilar blir dammiga. Men det är en liten grusväg över en kulla och man kan bara köra på ettan. Det är typ som en färist i trä, dock inte nedsänkt utan den ligger ovanpå vägen med en skarp känt mitt uppe på kullen. Han kör inte själv där, bara vi 3, posten och sopbilen. Den är fruktansvärt störande vilket ju är meningen men vi har inte gemensamt beslutat om detta. Han vägrar ta bort den och tänker dessutom lägga ut 2 till.
Så då är det delägarförvaltning. Så här ser lagen ut för ärendet:J Jörgen Alw skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
Det hade ju varot enklare att ha en förening. Då har ni en juridisk person som kan representera er mot grannen och begära handräckning från kronofogden.
Om jag förstår lagen rätt kan vi kalla in lantmäteriet för att avgöra frågan? Såg att det ju gäller frågan om vilken förvaltning vi ska ha, inte den här enskilda frågan.Claes Sörmland skrev:
Det lär kosta att kalla in dem. Så det är nog en lösning man bör undvika.
Tanken med 6 § är väl att grannen med farthindren ska försöka komma överens med er om att lägga ut farthinder och inte motsatsen. Men vad gör man nu när grannen utan överenskommelse har lagt farthinder på er samfällda väg? Kan ni få handräckning av kronofogden? Eller kan ni bara lyfta bort dessa hinder och lägga på hans tomt?J Jörgen Alw skrev:
Jag skulle säga att ni kan lyfta bort dem. Ni är fler och har således mer rätt att bestämma över vad som ska vara där. Däremot ska ni nog inte förstöra farthindret.
Ja vi ska ju vara överens eftersom det är en GA. Vi kan ta bort det och lägga det på hans tomt tror dock att det kan bli handgemäng. Kan ju lyssna med kronofogden också.Claes Sörmland skrev:
Tanken med 6 § är väl att grannen med farthindren ska försöka komma överens med er om att lägga ut farthinder och inte motsatsen. Men vad gör man nu när grannen utan överenskommelse har lagt farthinder på er samfällda väg? Kan ni få handräckning av kronofogden? Eller kan ni bara lyfta bort dessa hinder och lägga på hans tomt?