Hej

Vi har problem med en nyinflyttad granne som fullständigt skiter i att vägen som delvis går över hans och en annan nyinflyttad grannes tomt är en GA. Vi är fem fastigheter varav 3 st använder hela vägen men dom 2 jag nämnde innan bara använder en liten bit som infart till sina tomter. Nu har den ena grannen fått för sig att lägga ut farthinder som vi andra 4 inte har gått med på och vi vill att dom skall tas bort omedelbart men han vägrar och t.o.m.tänker lägga ut fler bara för att hindra oss 3 som använder hela vägen att köra där. Vad kan man göra åt en sådan idiot? Som sagt vägen är en GA tillhörande alla 5 fastigheter.

Mvh
Jörgen
 
Farthinder brukar väl normalt användas för att sänka hastigheten?

Är dessa alltså utplacerade för att hindra er 3 (av 5) från att nyttja eran GA?

Vad är det för sorts farthinder, och vart är dom utplacerade?
 
  • Gilla
JonasPersson72 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har ni delägarförvaltning eller föreningsförvaltning?

De där farthindren låter som ett fall för kronofogen.
 
  • Gilla
AnnaHqvist och 2 till
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
Farthinder brukar väl normalt användas för att sänka hastigheten?

Är dessa alltså utplacerade för att hindra er 3 (av 5) från att nyttja eran GA?

Vad är det för sorts farthinder, och vart är dom utplacerade?
Hej
Ja han anser att det går fort och att deras bilar blir dammiga. Men det är en liten grusväg över en kulla och man kan bara köra på ettan. Det är typ som en färist i trä, dock inte nedsänkt utan den ligger ovanpå vägen med en skarp känt mitt uppe på kullen. Han kör inte själv där, bara vi 3, posten och sopbilen. Den är fruktansvärt störande vilket ju är meningen men vi har inte gemensamt beslutat om detta. Han vägrar ta bort den och tänker dessutom lägga ut 2 till.
 
  • Gilla
Rodolfo Garcia
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har ni delägarförvaltning eller föreningsförvaltning?

De där farthindren låter som ett fall för kronofogen.
Nja vi har inte ännu bestämt formen för förvaltningen eftersom vi fram tills nu varit 3 av 5 hus. Vi 3 som bott innan har kommit bra överens utan några formaliteter.
 
Claes Sörmland
J Jörgen Alw skrev:
Nja vi har inte ännu bestämt formen för förvaltningen eftersom vi fram tills nu varit 3 av 5 hus. Vi 3 som bott innan har kommit bra överens utan några formaliteter.
Så då är det delägarförvaltning. Så här ser lagen ut för ärendet:

Utdrag från svensk lagtext om förvaltning av samfälligheter, inkluderande paragrafer 6 och 7.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150

Det hade ju varot enklare att ha en förening. Då har ni en juridisk person som kan representera er mot grannen och begära handräckning från kronofogden.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så då är det delägarförvaltning. Så här ser lagen ut för ärendet:

[bild]

[länk]
Ja det verkar vara rätt
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så då är det delägarförvaltning. Så här ser lagen ut för ärendet:

[bild]

[länk]

Det hade ju varot enklare att ha en förening. Då har ni en juridisk person som kan representera er mot grannen och begära handräckning från kronofogden.
Om jag förstår lagen rätt kan vi kalla in lantmäteriet för att avgöra frågan? Såg att det ju gäller frågan om vilken förvaltning vi ska ha, inte den här enskilda frågan.
 
Det lär kosta att kalla in dem. Så det är nog en lösning man bör undvika.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jörgen Alw skrev:
Om jag förstår lagen rätt kan vi kalla in lantmäteriet för att avgöra frågan? Såg att det ju gäller frågan om vilken förvaltning vi ska ha, inte den här enskilda frågan.
Nej, det gäller vid en förvaltningsåtgärd, t ex om ni ska ha farthinder eller inte.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det gäller vid en förvaltningsåtgärd, t ex om ni ska ha farthinder eller inte.
Jaha, ok som jag trodde först m.a.o. Men det lär ju kosta en slant som någon skrev. Men kan vi inte helt sonika bara ta bort farthindret, vet du?
 
Claes Sörmland
J Jörgen Alw skrev:
Jaha, ok som jag trodde först m.a.o. Men det lär ju kosta en slant som någon skrev. Men kan vi helt sonika bara ta bort den?
Tanken med 6 § är väl att grannen med farthindren ska försöka komma överens med er om att lägga ut farthinder och inte motsatsen. Men vad gör man nu när grannen utan överenskommelse har lagt farthinder på er samfällda väg? Kan ni få handräckning av kronofogden? Eller kan ni bara lyfta bort dessa hinder och lägga på hans tomt?
 
  • Gilla
phälle och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att ni kan lyfta bort dem. Ni är fler och har således mer rätt att bestämma över vad som ska vara där. Däremot ska ni nog inte förstöra farthindret.
 
  • Gilla
kmartinb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tanken med 6 § är väl att grannen med farthindren ska försöka komma överens med er om att lägga ut farthinder och inte motsatsen. Men vad gör man nu när grannen utan överenskommelse har lagt farthinder på er samfällda väg? Kan ni få handräckning av kronofogden? Eller kan ni bara lyfta bort dessa hinder och lägga på hans tomt?
Ja vi ska ju vara överens eftersom det är en GA. Vi kan ta bort det och lägga det på hans tomt tror dock att det kan bli handgemäng. Kan ju lyssna med kronofogden också.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle säga att ni kan lyfta bort dem. Ni är fler och har således mer rätt att bestämma över vad som ska vara där. Däremot ska ni nog inte förstöra farthindret.
Nej vi kan lägga det åt sidan bara så att vi inte förstör något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.