Byggahus.se
Tjena.

Efter att ha kollat igenom gamla fakturor inser jag att kommunens entrepenör varit här mindre än ett år efter den tidigare tömningen för att tömma igen. Jag har dispens för tömning vartannat år pga av stor trekammarbrunn så entrepenören skulle egentligen inte kommit förrän nästa år.
Kommunen har bytt entrepenör, och jag misstänker att de har missat att informera den nya om dispenser.
Den nya entrepenören har aviserat om tömning så den har väl gjort vad han kan.
Finns det något jag kan hävda mot kommunen för att bestrida fakturan?

/Höghus

Måste väl vara enklare att påtala det vid nästa tömning och be dem stryka den debiteringen.

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Måste väl vara enklare att påtala det vid nästa tömning och be dem stryka den debiteringen.
Har snackat med entrepenören och dom hade ingen aning om att jag hade dispens, dvs de tyckte inte att de gjort något fel.
Jag vill ha lite mer fakta från kommunen innan jag säger nåt.
Nu har entrepenören iaf fått kopia på dispensbeslutet.
Bråkar jag för mycket kanske det blir återfyllning... :D

/Höghus

• Gilla
Ickedickedoa
  • Laddar…
När jag beställt extra tömning typ en månad innan samt avbeställt ordinarie så kom det endå på ordinarie. Ett samtal till kommunen så strök de fakturan direkt, så pröva ring.

Höghus Höghus skrev:
Tjena.

Efter att ha kollat igenom gamla fakturor inser jag att kommunens entrepenör varit här mindre än ett år efter den tidigare tömningen för att tömma igen. Jag har dispens för tömning vartannat år pga av stor trekammarbrunn så entrepenören skulle egentligen inte kommit förrän nästa år.
Kommunen har bytt entrepenör, och jag misstänker att de har missat att informera den nya om dispenser.
Den nya entrepenören har aviserat om tömning så den har väl gjort vad han kan.
Finns det något jag kan hävda mot kommunen för att bestrida fakturan?

/Höghus
Har du ett beslut på dispens så ser jag nog inga problem. Kommunen kommer naturligtvis stryka fakturan.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stickan56
Höghus Höghus skrev:
Bråkar jag för mycket kanske det blir återfyllning... :D
/Höghus
Bra idé!
Be att få skiten tillbaka. :rofl:

Stickan

Jag pratade med kommunen igår som erkände att dom gjort fel och jag fick en ursäkt. Entreprenören har alltså inte informerats om dispenser.
Någon återbetalning var det däremot inte tal om. Eftersom vi blivit aviserade två veckor innan hade vi chansen att tacka nej.
Man kan alltså inte åka på semester i tre veckor utan att kolla posten ifall kommunen gör misstag. Han skulle säga åt någon som var ansvarig för dispenserna att kontakta mig.
Får se vad som framkommer där. Eventuellt kommer jag bestrida fakturan.

/Höghus

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Stickan56
Höghus Höghus skrev:
Jag pratade med kommunen igår som erkände att dom gjort fel och jag fick en ursäkt. Entreprenören har alltså inte informerats om dispenser.
Någon återbetalning var det däremot inte tal om. Eftersom vi blivit aviserade två veckor innan hade vi chansen att tacka nej.
Man kan alltså inte åka på semester i tre veckor utan att kolla posten ifall kommunen gör misstag. Han skulle säga åt någon som var ansvarig för dispenserna att kontakta mig.

/Höghus
Jag tycker man skall välja sina strider.
Det är ju trots allt en skitsak.:D

Stickan

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Här tycker jag att kommunen gjort fel. Man kan visserligen tycka att du borde hört av dig när du fick aviseringen men jag tycker ändå att de kan stryka fakturan. Det ursprungliga felet är ju att de gjort fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är fakturan redan betald?

Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag tycker man skall välja sina strider.
Det är ju trots allt en skitsak.:D

Stickan
Jo det är ju det. Att bråka med kommunala tjänstemän kan ju vara som att urinera i fläkten.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
J Vos och 1 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Är fakturan redan betald?
Ja, betalad redan. Men det är inget hinder om man vill bestrida den.

/Höghus

Tror man generellt skall vara lite försiktig med att inte betala kommunens fakturor för VA, de har en del lagat på sin sida.

Jag hade nog också betalt, och sen försökt få rättelse. Om du tjötar lite så tror jag du får tillbaka.

Stickan56
Höghus Höghus skrev:
Ja, betalad redan. Men det är inget hinder om man vill bestrida den.

/Höghus
Enklast är väl om dom kan hoppa över nästa år istället.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Enklast är väl om dom kan hoppa över nästa år istället.

Stickan
Det utgår jag ifrån kommer att ske! En bra kompromiss vore att betala halv avgift för nästa tömning om två år

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.