Det fanns ett sommarstugeområde.
Det förvandlades till en Bostadsrättsförening.
Den föreningen friköptes och alla ägde sitt hus.
Runt en vändplan ligger två hus och så länge de forna bostadsrättshavarna och sedan husägare var desamma så funkade allting.
Men en Husägare sålde och in flyttade en som spärrar av vändplanen med ett rep längs sin tomtgräns.
Det går men är tricky för den andra Husägaren att komma ut men innebär långa backsträckor och osäkert då vägen är smal. Stämningen är mkt infekterad och blir våldsam ifrån repägarens sida.

Jag har bott där sedan 2002 repägaren flyttade in 2016 och inga större fordon göre sig besvär. Mathem vägrar leverera. Tacksam för hjälp.
 
  • Gilla
Havolei och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst ett par inlägg från dig från igår och förstår att det här inte är någon liten konflikt. Jag brukar inte ge det här rådet, men: flytta.

Visst har du rättigheter, och visst kan det säkert finnas sätt att runda den besvärlige grannen, men det offentliga är svagt när det kommer till någon som inte spelar enligt reglerna men där varje övertramp är relativt litet. Jag skulle kunna fråga efter mer detaljer och be att få se en skiss över hur fastigheterna ligger inbördes och mot vägen, men jag tror inte att det gör så stor skillnad.

Jag har förstått att det här inte är vad du vill, men: flytta.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 6 till
  • Laddar…
Vad säger övriga grannar, kan ni göra gemensam sak och konfrontera repägaren ?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger övriga grannar, kan ni göra gemensam sak och konfrontera repägaren ?
Det är bara mitt hus som berörs eftersom det är bara två hus som delade vändplatsen som nu inte existerar. Då ingen annan granne betalar min fastighetsskatt och jag inte betalar deras trodde jag att det fanns regler och lagar runt fastighetsinnehav och att skolgårdsmobbing inte fick förekomma.
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
T Tom12 skrev:
föreningen friköptes och alla ägde sitt hus.
Hur löste man tomtfrågan? Arrenderade föreningen tomten från början?

Styckades tomterna av till varje hus och vägar har servitut eller är gemensamhetsanläggning?

Vem äger marken för vändplanen? Finns vändplanen med på någon fastighetskarta?
Sätter grannen upp repet på sin egen tomt är det väl inget att göra åt det.
 
  • Gilla
Svenne1972 och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur löste man tomtfrågan? Arrenderade föreningen tomten från början?

Styckades tomterna av till varje hus och vägar har servitut eller är gemensamhetsanläggning?

Vem äger marken för vändplanen? Finns vändplanen med på någon fastighetskarta?
Sätter grannen upp repet på sin egen tomt är det väl inget att göra åt det.
Från allra första början var det ett arrendeområde från en bonde som fritidshusägarna hade. Istället för att göra 34 friköp från bonden bildades en bostadsrättsförening och det var den jag flyttade till. 2002. Tomterna avstyckades 2015. Repägaren var inte med i Bostadsrättsföreningen. Alla husen är med i en lokal vägförening som i sin tur är med i en större vägförening. Som är ett kapitel i sig.
 
T Tom12 skrev:
Från allra första början var det ett arrendeområde från en bonde som fritidshusägarna hade. Istället för att göra 34 friköp från bonden bildades en bostadsrättsförening och det var den jag flyttade till. 2002. Tomterna avstyckades 2015. Repägaren var inte med i Bostadsrättsföreningen. Alla husen är med i en lokal vägförening som i sin tur är med i en större vägförening. Som är ett kapitel i sig.
Då borde ju vägfrågan ha lösts på ett modernt och rättssäkert sätt, i alla fall för fritidshusområdet.
Hur gjorde man med vägar och vändplanen vid avstyckningen?
Vem äger marken? Finns det servitut eller GA?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Då borde ju vägfrågan ha lösts på ett modernt och rättssäkert sätt, i alla fall för fritidshusområdet.
Hur gjorde man med vägar och vändplanen vid avstyckningen?
Vem äger marken? Finns det servitut eller GA?
Som du förstår var ju bostadsrätts tanken förlegad och det var Lantmäteriet som gjorde linjedragningarna.
 
Denna tråd behöver nog bilder för att man ska förstå problemet ordentligt.

(satellitfoto från google maps exempelvis)
 
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
Det som främst saknas är grundläggande fakta:
- vem äger vägen?
- finns det något servitut och vad säger det isf om vändplats?
- vem äger "vändplatsen"? Som det låter ligger den på grannens fastighet och har använts med god vilja tidigare
- är det något som hindrar att anlägga en "vändplats" på egen fastighet eller bättre utfart?
 
  • Gilla
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
T Tom12 skrev:
Det fanns ett sommarstugeområde.
Det förvandlades till en Bostadsrättsförening.
Den föreningen friköptes och alla ägde sitt hus.
Runt en vändplan ligger två hus och så länge de forna bostadsrättshavarna och sedan husägare var desamma så funkade allting.
Men en Husägare sålde och in flyttade en som spärrar av vändplanen med ett rep längs sin tomtgräns.
Det går men är tricky för den andra Husägaren att komma ut men innebär långa backsträckor och osäkert då vägen är smal. Stämningen är mkt infekterad och blir våldsam ifrån repägarens sida.

Jag har bott där sedan 2002 repägaren flyttade in 2016 och inga större fordon göre sig besvär. Mathem vägrar leverera. Tacksam för hjälp.
 
  • Flygbild över ett hus med mörkt tak och en bil parkerad framför, med röd linje markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Berätta lite mer, bat bor du, var bor grannen
 
Det där fotot säger inte mycket. Jag misstänker att den röda linjen är repet och huset i nederkant är grannen.
Jag skulle vilja se längre till vänster för att kunna bilda mej en uppfattning om hur stor vändplanen är.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
@Tom12 Använd hitta.se ”tomt”. Sök på din adress, så markeras din tomt.
Behåll gärna husnummer så är det lättare att förstå och referera till, men anonymisera gatunamn eller adresser.

Man ser då din, grannars tomter och vägområden markerade på kartan.
 
Redigerat:
K kindvall skrev:
Det som främst saknas är grundläggande fakta:
- vem äger vägen?
- finns det något servitut och vad säger det isf om vändplats?
- vem äger "vändplatsen"? Som det låter ligger den på grannens fastighet och har använts med god vilja tidigare
- är det något som hindrar att anlägga en "vändplats" på egen fastighet eller bättre utfart?
Ingen talade om behov av servitut mellan två fastighetsägare under friköpsprocessen.
Det behövdes inget servitut mot förre ägaren den replöse.
Ja river jag mina kåkar kan jag anlägga en vändplats. Vägen ägs av resterna av Bostadsrättsföreningen som är ombildad till vägförening. Och den är lika korrupt den med och stora vägföreningen har inte ens mötesskyltar och ordentliga mötesplatser.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Svenne1972 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.