35 809 läst ·
265 svar
36k läst
265 svar
Osämja om GA!
Undantagsfall ja, men kanske inte ett så ovanligt undantagsfall som du tror. Du får tycka det är fel om du vill, rätt eller fel så det fortfarande inget ovanligt att det hanteras så. Man har väl i de fallen gjort bedömningen att det finns stöd för det och jag är absolut beredd att hålla med LM om att det inte är orimligt i vissa fall.P phälle skrev:
Jag håller som sagt med gällande ändring av användning, man borde veta tidigt om det finns risk för det men oavsett vad vi tycker så är det fortfarande inte ovanligt att föreningen inte ges den möjligheten och min tidigare kommentar är alltså inte felaktig.
Det finns inte stöd i anläggningslagen för en sådan konstruktion men den är fortfarande vanlig, speciellt på landsbygden. Här hänvisar istället förespråkarna till Jantelagen. "Stockholmsdjävlar skall betala mer det har de råd med". Det är en framtida källa till konflikt och utgången av en sådan konflikt blir nog inte vad förespråkarna önskar sig. Redan den förre Moderat-ledaren visste att Stockholmare är smartare än lantisar?N Nils ST skrev:Undantagsfall ja, men kanske inte ett så ovanligt undantagsfall som du tror. Du får tycka det är fel om du vill, rätt eller fel så det fortfarande inget ovanligt att det hanteras så. Man har väl i de fallen gjort bedömningen att det finns stöd för det och jag är absolut beredd att hålla med LM om att det inte är orimligt i vissa fall.
Den tolkningen får stå för dig.P phälle skrev:Det finns inte stöd i anläggningslagen för en sådan konstruktion men den är fortfarande vanlig, speciellt på landsbygden. Här hänvisar istället förespråkarna till Jantelagen. "Stockholmsdjävlar skall betala mer det har de råd med". Det är en framtida källa till konflikt och utgången av en sådan konflikt blir nog inte vad förespråkarna önskar sig. Redan den förre Moderat-ledaren visste att Stockholmare är smartare än lantisar?
Besvaras i #229. Även en styrelsen i en VSFF har begränsningar i vilka beslut de får fatta. De är bundna av anläggningsbeslutet. Beslut om underhåll för att vidhålla anläggningens funktion är inga bekymmer. Beslut om att förbättra/uppgradera anläggningen till standard högre än vad som anges i anläggningsbeslutet är ett problem.M -MH- skrev:
Det är just det som är problemet. Om vägens nuvarande standard stämmer med vad som står i anläggningsbeslutet kan "krånglis" få rätt även om styrelsen beslutat om upprustning. Han har har en svår väg framför sig. Han kan inte vända sig till styrelsen utan måste överklaga styrelsens beslut till MMD. En lång väg att vandra som avskräcker de flesta men man skall aldrig underskatt drivkraften och energin i en kränkt svensk surpuppa.M -MH- skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Jag är ledsen, nu hänger jag inte riktigt med?
Om det är delägarförvaltning måste samtliga vara överens, "krånglis" kan stoppa en upprustning.
Om det är en VSFF kan styrelsen besluta om upprustning. "Krånglis" kan fortfarande möjligtvis stoppa en upprustning om upprustningen inte är nödvändig för att anläggningen skall fylla det ändamål som står i anläggningsbeslutet. I detta fall är det dock betydligt mer besvärligt för "Krånglis". Han måste vända sig till MMD.
Om det är delägarförvaltning måste samtliga vara överens, "krånglis" kan stoppa en upprustning.
Om det är en VSFF kan styrelsen besluta om upprustning. "Krånglis" kan fortfarande möjligtvis stoppa en upprustning om upprustningen inte är nödvändig för att anläggningen skall fylla det ändamål som står i anläggningsbeslutet. I detta fall är det dock betydligt mer besvärligt för "Krånglis". Han måste vända sig till MMD.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden