1 749 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ersättning för skada på brf:s egendom
Hej! Jag utför en större renovering i min lägenhet och byggaren jag anlitat använde en kran (via annat företag) för att lyfta upp allt material och ta ner det som rivits ut.
Problemet är att kranens stödben orsakade två mindre sättningar i stenläggningen på gården. Föreningen vill att jag iordningställer. Känns rimligt men jag undrar om det är jag eller den som satte dit kranen som ska stå för kalaset? Finns några försäkringar som gäller? Det jag också undrar är hur man ser på hur skicket på plattläggningen var från början: föreningen har diskuterat att lägga om plattorna eftersom de legat där sedan urminnes tider (typ), det är redan sättningar och snett och vint på flertalet ställen. Det har tom tagits offert på detta men det hela sköts på framtiden för andra mer angelägna upprustningar. Finns några regler om ”åldersavdrag” liknande i badrum eller inomhus eller får jag stå för allt och återställa till nyskick? Det har absolut skett en skada och jag motsätter mig inte att fixa till det men känner väl att jag hellre betalat en del om hela plattläggningen gjordes om så att hela gången blir i nyskick, inte bara det lilla området som ”jag” orsakat skada på... och som inte var i nyskick även om just del delen var helt ok.
Jag är mån om dialogen med brf.
Tacksam för synpunkter!
Problemet är att kranens stödben orsakade två mindre sättningar i stenläggningen på gården. Föreningen vill att jag iordningställer. Känns rimligt men jag undrar om det är jag eller den som satte dit kranen som ska stå för kalaset? Finns några försäkringar som gäller? Det jag också undrar är hur man ser på hur skicket på plattläggningen var från början: föreningen har diskuterat att lägga om plattorna eftersom de legat där sedan urminnes tider (typ), det är redan sättningar och snett och vint på flertalet ställen. Det har tom tagits offert på detta men det hela sköts på framtiden för andra mer angelägna upprustningar. Finns några regler om ”åldersavdrag” liknande i badrum eller inomhus eller får jag stå för allt och återställa till nyskick? Det har absolut skett en skada och jag motsätter mig inte att fixa till det men känner väl att jag hellre betalat en del om hela plattläggningen gjordes om så att hela gången blir i nyskick, inte bara det lilla området som ”jag” orsakat skada på... och som inte var i nyskick även om just del delen var helt ok.
Jag är mån om dialogen med brf.
Tacksam för synpunkter!
Går det inte bara att ta upp några stenar i området där det har satt sig och lägga dit lite sand och sedan lägga tillbaka stenarna.....klart.
Men det borde byggaren göra som har orsaka det. (om du inte klarar av att fixar det själv)
Men det borde byggaren göra som har orsaka det. (om du inte klarar av att fixar det själv)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Ur föreningens perspektiv är det du som satt dit kranen. Det är inte deras sak att jaga dina underentreprenörer, utan de bör hålla sig till att ta det med dig. Vill du sen ha ersättning från din entreprenör är det din sak. Denne har säkert en försäkring för sånt här, men givet hur obetydlig du beskriver skadan som är självrisken säkert högre än återställandekostnaden.V Vitlök skrev:
Vad gäller återställande är det väl en god idé att föreslå en ekonomisk lösning och att allt görs samlat när föreningen anser sig ha råd – i synnerhet om skadan inte är större än de andra skador som redan finns.
Jag gissar att föreningen vill ha ärendet ur världen och inte en fordran liggandes på dig när plattläggningen ska ordnas. Är det inte enklast att du ser till att din enreprenör fixar plattorna med lite sand? Att behöva ta in en trädgårdsentreprenör för några sjunkna plattor gör ju att denna skitsak lätt blir ett tiotusenkronorsjobb. Det är väl just detta som föreningen befarar.
Du behöver ju inte återställa till nyskick. Det bör räcka om du återställer till motsvarande skick innan skadan skedde. Vilket jag antar innebär att de ligger någorlunda jämnt. Med tanke på att de "legat där sedan urminnes tider" var antagligen underlaget inte i "nyskick", dvs det höll för att gå på men ingen större belastning.
Så att ta upp stenarna, jämna till och sedan lägga tillbaka borde räcka. Rent strikt borde du ju inte behöva tillföra något fyllnadsmaterial, det har ju inte försvunnit vid skadan, men lite sand kostar inte så mycket.
Så att ta upp stenarna, jämna till och sedan lägga tillbaka borde räcka. Rent strikt borde du ju inte behöva tillföra något fyllnadsmaterial, det har ju inte försvunnit vid skadan, men lite sand kostar inte så mycket.
Hej!
Tack för svaren! Ja, det låter vettigt. Har tyvärr tummen mitt i handen så att fixa själv är nog mindre klokt! Ska försöka få nån att lappa ihop det så det ser hyfsat ut. Det är en liten, men tydlig, åverkan på två ställen. Jag vill göra rätt för mig, såklart är det på mitt ansvar. Skulle dock hellre ha bidragit med en del av hela omläggningen som ändå kommer inom något år. Men som ni säger, det enklast och smidigaste är väl att lappa ihop det så gott det går.
Tack för svaren! Ja, det låter vettigt. Har tyvärr tummen mitt i handen så att fixa själv är nog mindre klokt! Ska försöka få nån att lappa ihop det så det ser hyfsat ut. Det är en liten, men tydlig, åverkan på två ställen. Jag vill göra rätt för mig, såklart är det på mitt ansvar. Skulle dock hellre ha bidragit med en del av hela omläggningen som ändå kommer inom något år. Men som ni säger, det enklast och smidigaste är väl att lappa ihop det så gott det går.
All heder till att du vill göra rätt för dig.V Vitlök skrev:Hej!
Tack för svaren! Ja, det låter vettigt. Har tyvärr tummen mitt i handen så att fixa själv är nog mindre klokt! Ska försöka få nån att lappa ihop det så det ser hyfsat ut. Det är en liten, men tydlig, åverkan på två ställen. Jag vill göra rätt för mig, såklart är det på mitt ansvar. Skulle dock hellre ha bidragit med en del av hela omläggningen som ändå kommer inom något år. Men som ni säger, det enklast och smidigaste är väl att lappa ihop det så gott det går.
Jag skulle erbjuda ett par tusenlappar till föreningen för att reglera den skada "du" gjort. Då kan de använda de pengarna när de gör om hela stenläggningen. Alternativt som sagt att nån lyfter plattorna och lägger sand under och snyggar till.
Klicka här för att svara